ارسال به دیگران پرینت

سیاه چاله ها| اولین بار

صدای سیاه چاله ها، برای اولین بار شنیده شد+ ویدیو

میلیون‌ها سیاه چاله در کهکشان راه شیری وجود دارد که نمی‌توان آنها را به صورت مستقیم دید؛ اما حالا می‌توانید برای اولین بار صدای سیاه چاله را بشنوید.

صدای سیاه چاله ها، برای اولین بار شنیده شد+ ویدیو

دانشمندان اخیرا توانسته‌اند با استفاده از یک ابزار خاص هشت سیاه چاله دوتایی در حال تابش را در کهکشان راه شیری پیدا کنند. آنها سپس اشعه ایکس ساطع شده از آنها را به امواج صوتی تبدیل کردند تا در ادامه بتوانیم اولین صدای ضبط شده از سیاه چاله را بشنویم.

صدای پدیده حیرت‌انگیزی به نام سیاه چاله

صدای سیاه چاله

تلسکوپ NICER که در ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار دارد، به بررسی اشعه‌های ایکس ساطع شده از سیاهچاله ها و ستاره‌های نوترونی و مخصوصا نوع خاصی از این اشعه‌ها به نام پژواک می‌پردازد.

تیمی از کارشناسان اخترفیزیک نیز داده‌های جمع‌آوری شده توسط این تلسکوپ را ارزیابی کرده و با انتشار مقاله‌ای در مجله The Astrophysical Journal، به توصیف پژواک‌های هشت سیاه چاله دوتایی جدید و بروندادهای اشعه ایکس آنها پرداخته‌اند. در ویدیو زیر می‌توانید صدای پژواک سیاه چاله را بشنوید.

سیاهچاله اجرام آسمانی بسیار بزرگی هستند که حتی نور نیز نمی‌تواند از گرانش بسیار نیرومند آنها فرار کند. همچنین مجموعه‌ای از گاز و گرد و غبار بسیار داغ سیاه چاله را احاطه کرده است که قرض برافزایشی نامیده می‌شود. وقتی مقداری از این مواد داغ به درون سیاهچاله سقوط می‌کنند، اشعه ایکس از سیاهچاله ساطع می‌شود.

در سیاهچاله های دوتایی پرتو ایکس، سیاه‌ چاله اصلی به دور یک ستاره نزدیک می‌چرخد و از آن تغذیه می‌کند. همین نیز باعث می‌شود که محوطه اطراف آنها به خاطر تابش پرتوهای ایکس روشن شود. در واقع همین قرض برافزایشی به دانشمندان اجازه داده سیاهچاله ها را ببینند.

صدای سیاه چاله

Erin Kara، استاد اخترفیزیک دانشگاه MIT و یکی از نویسندگان مقاله اشاره شده گفت:

نقش سیاهچاله ها در تکامل کهکشان به یک پرسش بسیار مهم در اخترفیزیک مدرن تبدیل شده است. سیاهچاله های دوتایی جدید، از انواع کوچک سیاهچاله‌ های کلان جرم هستند؛ بنابراین با درک بروندادهای این سیستم‌های کوچک و نزدیک، می‌توانیم متوجه شویم که چطور بروندادهای مشابه در سیاهچاله های کلان جرم، کهکشان میزبان خود را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

پژوهشگران متوجه شدند که این سیاهچاله‌ ها از نظر جرم ۵ تا ۱۵ برابر خورشید بوده و همگی از ستاره‌ای مشابه خورشید تغذیه می‌کنند. آنها همچنین اعلام کردند که در ابتدا شاهد بروندادهای بزرگی از پرتوهای ایکس بوده‌اند که چند هفته طول کشیده‌ است. در این مدت سیاه‌چاله‌ ها تاج درخشانی را ایجاد کرده و همچنین فوار‌ه‌ای از مواد را با سرعت نور به فضا پرتاب می‌کردند. سپس در طول چند روز تاج محو شد و فواره‌ها نیز آرام گرفتند.

صدای سیاه چاله

تصویر یک سیاهچاله دوتایی پرتو ایکس به نام Circinus X

سال گذشته دانشمندان اخترفیزیک توانستند برای اولین بار نور ساطع شده از آن سوی یک سیاه چاله را مشاهده کنند. این در حالیست که سیاه چاله اشاره شده در یک کهکشان دور دست قرار داشت؛ اما پژواک‌های جدید کشف شده همگی در کهکشان راه شیری قرار دارند.

Kara در این رابطه توضیحاتی را ارائه داد:

ما در ابتدای راه استفاده از این پژواک‌های نوری برای بازسازی نزدیک‌ترین محیط به سیاه چاله هستیم. ما نشان داده‌ایم که می‌توان پژواک‌ها را به عنوان پدیده‌هایی رایج مشاهده کرد و حالا نیز می‌توانیم با دیدی دیگر به بررسی ارتباط بین قرص برافزایشی، فواره و تاج بپردازیم.

همچنین در یک پروژه مرتبط، Kara با تعدادی از اساتید موسیقی همکاری کرد تا پرتوهای اشعه ایکس ساطع شده از سیاه چاله را به امواج صوتی تبدیل کنند. در صدای منتشر شده از سیاه چاله، فرکانس‌های پایین با صداهای زیر همگام شده‌اند. صدای سیاه چاله به آنچه تصور می‌کردید، نزدیک بود؟

حجم ویدیو: 290.98K | مدت زمان ویدیو: 00:00:13
منبع : گجت نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • محمد شمسایی ارسالی در

      چرا دروغ و حرف غیر علمی مگر اطراف سیاهچاله هوا وجود داره که صدا منتقل بشه و قابل ضبص شنیدن باشه


    • Reza ارسالی در

      هیچ شکی ندارم که برای عظمت هستی توضیحی وجود دارد داستان بزرگتر از محدودیت های دین و حدیث و و... غیره هست

    • سید مسعود داودی ناوخ ارسالی در

      سید مسعود داوودی ناوخ۱۸۰۰۰
      چه صدای رسا و زیبایی داره گفتین ۸عدد هستش ۹همیشم داره درست میشه که بخش پذیر باشه
      اگر ماه کوبیده بشه به زمین که به قول آقای روحانی الا برکت الله یه دونه امضا بیاد بده بدون معطلی زمان مشخص می‌کنه کی چیه از تهران تا توکیو از مشهد تا پاتایاحله؟

    • حمیدضا ارسالی در

      اخبار کائنات برایم بسیار دیدنی واین آخری بسیار شنیدنی! بود! .سپاسگذارم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه