ارسال به دیگران پرینت

شرط استانی شدن انتخابات

روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان موضع این شورا درباره استانی شدن انتخابات مجلس را به برخی شرایط منوط کرد. او گفت که شورای نگهبان در مورد نفس استانی شدن انتخابات نظری ندارد؛ اما استانی شدن انتخابات نباید منجر به کاهش ارتباط نمایندگان با حوزه‌های انتخابیه، کاهش مشارکت، به‌وجود آمدن مسائل امنیتی و قومیتی شود؛ زیرا می‌تواند مغایر سیاست‌های کلی نظام باشد. براساس این اظهارات اگر این موارد نباشد شورای نگهبان نظر خاص مثبت یا منفی نسبت به استانی شدن انتخابات ندارد.

شرط استانی شدن انتخابات

۵۵آنلاین :

شرط استانی شدن انتخابات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، دوم اسفندماه امسال برگزار می‌شود اما نکته مهم درباره این انتخابات آن است که مجلس هم‌اکنون در حال نهایی کردن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس است؛ طرحی که بسیاری از مواد آن به تصویب رسیده و در صورت تایید از سوی شورای نگهبان، انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی باید بر مبنای قانون اصلاحی اجرایی شود. یکی از اصلاحاتی که از سوی نمایندگان مجلس دهم در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی صورت گرفته، تغییر حوزه‌های انتخابیه اصلی از شهرستان به استان است. این به معنای آن است که انتخابات مجلس شورای اسلامی آتی در صورت تایید شورای نگهبان، باید به صورت استانی برگزار شود. البته روز گذشته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نظر این شورا درباره مصوبه مجلس را مشروط به برخی شرایط کرد؛ ازجمله آنکه استانی شدن انتخابات منجر به کاهش ارتباط نمایندگان با حوزه‌های انتخابیه و کاهش مشارکت نشود. البته این تنها شرط شورای نگهبان نیست. کدخدایی دیروز در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه شورای نگهبان در مورد نفس استانی شدن یا نشدن انتخابات نظری ندارد و هرچه مجلس تشخیص دهد براساس همان اظهارنظر خواهد کرد، گفت: در عین حال استانی شدن انتخابات نباید منجر به کاهش ارتباط نمایندگان با حوزه‌های انتخابیه و کاهش مشارکت شود.او با بیان اینکه استانی شدن انتخابات باید به گونه‌ای باشد که ارتباط نمایندگان با حوزه‌های انتخابیه کاهش پیدا نکند؛ زیرا می‌تواند مغایر سیاست‌های کلی نظام باشد، گفت: استانی شدن انتخابات نباید مسائل امنیتی و قومیتی را در بر گیرد. اگر این موارد نباشد شورای نگهبان نظر خاص مثبت یا منفی نسبت به استانی شدن انتخابات ندارد.موضوع استانی شدن انتخابات مجلس، اولین‌بار نیست که در پارلمان مطرح می‌شود؛ مخالفان، مغایرت با اصول دموکراسی و تمرکز زدایی، کاهش مشارکت مردمی، جلوگیری از گردش نخبگان و افزایش تخلفات انتخاباتی و... را به‌عنوان بخشی از آسیب‌های برگزاری انتخابات مجلس به‌صورت استانی و گسترده شدن حوزه‌های انتخابیه از سطح شهرستان به استان عنوان می‌کنند. با این حال، حامیان و مدافعان استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، ضمن رد این انتقادات می‌گویند که این شیوه برگزاری انتخابات، ضمن از بین بردن بخشی‌نگری در روند قانون‌گذاری، جایگاه احزاب را ارتقا می‌دهد و زمینه ورود افرادی را به پارلمان فراهم می‌کند که مردم آنها را می‌شناسند و صلاحیت آنان از نظر مردم احراز شده است.

براساس اصلاحاتی که در قانون انتخابات مجلس صورت گرفته، فرد منتخب در حوزه انتخابیه شهرستان، باید ۱۵ درصد رای را کسب کند و همچنین حائز بالاترین رای در استان باشد تا به‌عنوان نماینده محسوب شود.

آرایش ستاد انتخابات کشور با این همه وزارت کشور می‌گوید که اقدامات و تمهیدات اجرایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری که دوم اسفندماه امسال برگزار می‌شود را در حوزه‌های مختلف این وزارتخانه آغاز کرده است. روز گذشته سید‌سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور با اعلام این خبرگفت: دوم اسفندماه علاوه‌بر برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور، همزمان انتخابات اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۵ استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم نیز برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، آرایش ستاد انتخابات کشور برای انتخابات اسفندماه امسال در حال تکمیل است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور دیروز با صدور حکمی، جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور را به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب کرد. وزیر کشور همچنین در حکم دیگری، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور را به‌عنوان رئیس ستاد امنیت انتخابات تعیین کرد. رحمانی‌فضلی همچنین در احکام دیگری برای تعیین اعضا و روسای کمیته‌های ستاد انتخابات کشور، جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور را به‌عنوان عضو ستاد انتخابات کشور و رئیس کمیته مالی و پشتیبانی این ستاد، سید‌سلمان سامانی قائم مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها را به‌عنوان عضو و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات کشور، امیر شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور را به‌عنوان عضو و رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور، سیدرمضان شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور را به‌عنوان عضو و رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور، حمید درخشان‌نیا رئیس سازمان ثبت احوال را به‌عنوان عضو ستاد انتخابات کشور و سید‌اسماعیل موسوی مدیرکل دفتر انتخابات را به‌عنوان عضو و دبیر ستاد انتخابات کشور برای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری منصوب کرد.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه