ارسال به دیگران پرینت

روایت وزیر خارجه سوئیس از مذاکرات پرثمر | وزیرخارجه سوئیس گزارش داد

ایگناتسیو کاسیس، عصر دیروز درباره مذاکراتش در تهران در یک پیام توییتری نوشت که با همتای ایرانی خود «بحث‌های پرثمری» داشته است.

روایت وزیر خارجه سوئیس از مذاکرات پرثمر | وزیرخارجه سوئیس گزارش داد
 وزیر خارجه سوئیس در ادامه سفر خود به تهران، روز گذشته با حسن روحانی رئیس‌جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. ایگناتسیو کاسیس در دیدار با همتای ایرانی خود، این سفر را پرثمر توصیف کرد.

حسن  روحانی در دیدار وزیر خارجه سوئیس با وی با بیان اینکه آمریکا با خروج خود از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل با هدف از پای درآوردن جمهوری اسلامی از دو سال و نیم گذشته تاکنون تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه‌ای علیه ملت ایران اعمال کرده است، گفت: تاریخ نشان داده که مردم ایران در برابر گردن‌کشی، قلدری و زورگویی یک قدرت تسلیم نخواهد شد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه معیار در روابط کشورها باید مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد، اظهار کرد: آمریکا سال‌هاست که به‌دنبال حذف نظام جمهوری اسلامی و مداخله در امور داخلی ایران است و آقای ترامپ در یک محاسبه غلط فکر می‌کرد که با فشار به ایران و جنگ اقتصادی می‌تواند نظام جمهوری‌اسلامی را ظرف سه ماه از پای درآورد.

روحانی با تاکید بر اینکه ما به مقررات بین‌المللی و توافقات چندجانبه پایبند بوده و خواهیم بود، گفت: هر روزی که آمریکا تصمیم بگیرد از اشتباهات خود دست بردارد، اقدامات غیر‌قانونی خود را جبران کرده و به  قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد، راه برای او باز است.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: امروز برای آمریکایی‌ها کاملا روشن شده که اشتباه کرده‌اند و با فشار و تحریم به هدف خود نخواهند رسید.

او تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری‌اسلامی، ترور یک مقام عالی‌رتبه نظامی ایران در یک کشور دیگر و همچنین تعرض به حریم هوایی ایران را نمونه‌های بارز تروریسم اقتصادی، عملیات تروریستی و تروریسم هوایی از سوی این کشور عنوان کرد و افزود: انتظار ما از همه کشورهای دوست و آزاد جهان این است که در برابر تروریسم و اقدامات غیرقانونی که آمریکا طی این سال‌ها مرتکب آن شده، سکوت نکنند. روحانی با بیان اینکه انتظار ما این بود که در شرایط شیوع ویروس کرونا، کشورهای اروپایی در برابر  تروریسم اقتصادی آمریکا که حتی مانع از ورود دارو به ایران شده است، اقدام عملی قاطع و صریحی انجام دهند، خواستار فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس و ایفای نقش موثرتر و مفید‌تر آن شد.

«ایگناتسیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس نیز در این دیدار، با اشاره به اهمیت رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی از سوی همه کشورها گفت: همه کشورهای جهان باید بدانند یک نظام حقوقی قوی در دنیا برقرار است تا بتوانند با امنیت خاطر زندگی کنند به همین خاطر مهم است که به‌ویژه کشورهای قدرتمند به مقررات و قوانین بین‌المللی به‌طور کامل پایبند باشند. ایگناتسیو کاسیس با بیان اینکه از مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکا برای مردم ایران آگاه هستیم، گفت: کانال مالی سوئیس برای رفع این مشکلات طراحی و راه اندازی شده و برای ایفای نقش مفید این کانال تلاش خواهیم کرد.

ایگناتسیو کاسیس، وزیر امورخارجه سوئیس پس از دیدار روز گذشته‌اش با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان با انتشار ویدئویی از استقبال ظریف در این دیدار در پیامی توییتری نوشت: «صلح، توسعه اقتصادی و حقوق بشر از موضوعات بحث ثمربخشم با همتایم ظریف بود.» او در ادامه نوشت: «خوشحالم که توانستیم باهم کانال بشردوستانه سوئیس را برای تامین موادغذایی و دارویی مردم ایران فراهم کنیم.» همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان روز دوشنبه در توییتی نوشت: «از میزبانی ایگناتسیو کاسیس، وزیرخارجه سوئیس در صدسالگی روبط دیپلماتیکی که براساس احترام دوجانبه پایدار مانده است، خرسند شدم.» به گزارش «ایسنا» وی افزود: «گفت‌وگوهای عالی‌ درخصوص مسائل دوجانبه‌، منطقه‌ای و جهانی داشتیم. درحالی‌که قدردان تلاش‌های سوئیس برای سبک کردن خرابکاری‌های آمریکا هستیم، بازگشت دادوستدهای عادی اولویت جهانی است.» همزمان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به سفر وزیرخارجه سوئیس به تهران گفت این سفر مربوط به روابط ایران و آمریکا نیست و سیاست ما در مورد آمریکا تغییر نکرده است.  سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: «ما روابط خوب و گسترده‌ای با سوئیس داشتیم؛ یکی از ابعاد روابط ایران و سوئیس، حافظ منافع آمریکا بودن آنهاست. البته آنها حافظ منافع ایران در کانادا و حافظ منافع ایران و عربستان هم هستند.» باید توجه داشت که بعد از ماجرای گروگانگیری و قطع روابط ایران و آمریکا در سال ۱۹۸۰، پاکستان حافظ منافع ایران در واشنگتن و سوئیس حافظ منافع آمریکا در تهران بوده است.  سوئیس همچنین از سال ۱۳۹۶ حافظ منافع ایران در جده و حافظ منافع عربستان سعودی در تهران است. روابط دیپلماتیک ایران و عربستان از دی ماه سال ۱۳۹۴ قطع شده است. در عین حال خطیب‌زاده در مورد موضوع کانال مالی سوئیس نیز توضیح داد: «این کانال با ۲۰ ماه تاخیر به دلیل فشار آمریکا در بهمن به‌صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد. در خرداد ماه اولین تراکنش جدی انجام شد و اقلام دارویی به ایران ارسال شد.»

دیدار با ظریف

وزیر امورخارجه سوئیس که برای سفری سه‌روزه روز شنبه وارد ایران شد، صبح روز دوشنبه با همتای ایرانی خود در تهران دیدار و رایزنی کرد. دیدار روز گذشته ایگناتسیو کاسیس، وزیرخارجه سوئیس با محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران در مرکز مطالعات وزارت‌خارجه و در دو نوبت برگزار شد. در دور دوم این گفت‌وگوها هیات‌های دو طرف نیز حضور داشتند. در این دیدار سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز حضور داشت.

سفر ربطی به روابط تهران-واشنگتن ندارد

از سوی دیگر درحالی‌که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ارتباط سفر وزیرخارجه سوئیس با میانجیگری در روابط تهران و واشنگتن مطرح شده است اما سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد این سفر در چارچوب روابط دو کشور است و ارتباطی با روابط ایران و آمریکا ندارد. به گزارش «ایسنا» سعید خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر وزیرخارجه سوئیس به تهران و اینکه با توجه به اینکه سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است آیا این سفر ارتباطی به روابط ایران و آمریکا دارد؟ تصریح کرد: «سفر وزیرخارجه سوئیس به تهران در چارچوب روابط دو کشور و در چارچوب نقشه راهی است که در جریان سفر روسای‌جمهور دو کشور به ایران و سوئیس تهیه شد.» خطیب‌زاده با بیان اینکه این سفر قرار بود زودتر از اینها انجام شود ولی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر مواجه شد، اظهار کرد: «ما روابط کمی و کیفی عمیقی با سوئیس داریم و یکی از ویژگی‌های سوئیس این است که حافظ منافع ما در برخی کشورهاست.»

سنگ‌اندازی آمریکا

همچنین خطیب‌زاده در پاسخ به سوال «ایرنا» درباره کانال مالی سوئیس گفت: «این کانال با ۲۰ ماه تاخیر به‌دلیل فشار آمریکا در بهمن به‌صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد. در خرداد ماه اولین تراکنش جدی انجام شد و اقلام دارویی به ایران ارسال شد. هر دو تراکنش با منابع مالی ایران انجام شد. این منابع بی‌نهایت نیست.» این دیپلمات کشورمان افزود: «منابع مالی ایران در دنیا زیاد است اما آمریکا وقیحانه تلاش می‌کند منابع مالی دیگری به این کانال وارد نشود. اگر این منابع وارد کانال شود قابل استفاده است.» سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: «ما به نیات آمریکا آگاه هستیم ولی دولت سوئیس با حسن نیت، صداقت و شفافیت هم برای راه‌اندازی این کانال و هم حافظ منافع بودن عمل کرده است.»

اهمیت روابط تهران-برن

وی همچنین در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر وزیرخارجه سوئیس به تهران چیست، توضیح داد: «در جریان مذاکرات مقامات دو کشور مسائل مختلفی برای گفت‌وگو مطرح می‌شود از جمله روابط دوجانبه، مسائل بین‌الملل، همکاری‌های ایران و سوئیس در زمینه‌ دارو و درمان، مبارزه با کرونا، مسائل منطقه‌ای و موضوعاتی که مربوط به نقش سوئیس به‌عنوان حافظ منافع ایران در برخی از کشورهاست و همچنین موضوع کانال مالی سوئیس.» سخنگوی وزارت خارجه کشور ادامه داد: «روابط با سوئیس برای ما حائز اهمیت است و در همین چارچوب گفت‌وگوهای ایران و سوئیس به‌صورت منظم جاری است.»

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه