ارسال به دیگران پرینت

این خوراکی ها دندان ها را زرد می کنند

مینای دندان که لایه ی خارجی تر آن است، گرچه دندان را از پوسیدگی و سایش ناشی از جویدن حفظ می کند، اما همیشه نمی تواند خود را از لکه ها محفوظ نگه دارد. علت این مسأله آن است که مینای دندان ساختاری متخلخل دارد، یعنی می تواند رنگدانه های درون خوردنی ها و نوشیدنی ها را در خود نگه دارد، امری که باعث رنگ گرفتن مینای دندان می شود.

این خوراکی ها دندان ها را زرد می کنند

در ادامه با رایج ترین خوردنی ها و نوشیدنی هایی آشنا خواهیم شد که باعث زرد شدن دندان ها می شوند.

خوردنی ها و نوشیدنی هایی که باعث زرد شدن دندان ها می شوند​

 

گاهی تنها از روی رنگ مواد غذایی می توان فهمید که کدام شان باعث رنگ گرفتن دندان ها می شوند. چون مواد غذایی که رنگ تندی دارند اغلب رنگدانه های قوی تری دارند که عامل اصلی رنگ گرفتن دندان ها هستند.

هر خوراکی که فکر می کنید در صورت ریختن روی لباس تان آن را لک می کند، باعث رنگ گرفتن دندان هایتان هم خواهد شد.

احتمال رنگ گرفتن دندان ها در مورد خوردنی ها و نوشیدنی هایی که اسیدی تر هستند هم بیشتر است. چون اسیدها می توانند مینای دندان را ضعیف و خلل و فرج آن را بیشتر کنند، امری که باعث باقی ماندن لکه ها می شود.

برخی مواد غذایی که می توانند باعث رنگ گرفتن دندان ها شوند به این شرح اند:

۱- قهوه

قهوه حاوی مواد ارگانیکی به نام پلی فنول است که عامل رنگ قهوه ای این نوشیدنی است. پلی فنول ها می توانند به درون مینای دندان نفوذ کنند و به آن بچسبند، امری که سبب می شود دندان به تدریج رنگی قهوه ای مانند بگیرد.

۲- چای

چای حاوی تانین است، نوی پلی فنول که اغلب رنگی زرد یا قهوه ای دارد. با نفوذ تانین به درون مینای دندان، این ماده اغلب رنگی سبز یا خاکستری مانند به دندان می دهد.

۳- شراب قرمز

شراب قرمز حاوی تانین و رنگدانه های قرمز رنگی است که در پوست و دانه های انگور وجود دارند. لکه ی شراب قرمز مانند قهوه به درون مینای دندان نفوذ می کند.

۴- سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی اسیدی است و به همین دلیل می تواند مینای دندان را به تدریج بساید. با وقوع این اتفاق، رنگ قرمز جذب مینای دندان می شود چون خلل و فرج آن بیشتر شده است.

۵- میوه های توت مانند

میوه های توت مانند (توت فرنگی، تمشک و ..) مانند شراب قرمز، اغلب رنگی تیره دارند. به همین دلیل رنگدانه های قدرتمند درون این میوه ها، مانند تمشک و بلوبری، می توانند روی مینای دندان باقی بمانند.

۶- آب میوه ها

آب میوه هایی مثل زغال اخته یا انار که رنگدانه های بیشتری دارند از جهت رنگ دادن به دندان بدترین محسوب می شوند. آب بسیاری از میوه ها مانند پرتقال یا لیموترش هم ممکن است بسیار اسیدی باشد، امری که باعث می شود رنگدانه ها لکه های عمیق تری ایجاد کنند.

۷- لبو

لبو حاوی رنگدانه های قرمز و بنفشی به نام بتالائین است که قدرت زیادی در رنگ دادن به دندان ها دارند.

۸- کاری

ادویه ی کاری شاید یکی از قوی ترین مواد غذایی از جهت رنگ دادن به دندان ها باشد. چون کاری حاوی رنگدانه ی زرد رنگی به نام کورکومین است که به دلیل رنگ دهی زیادش در گذشته از آن برای رنگ کردن لباس ها استفاده می شد.

۹- نوشابه سیاه

نوشیدنی های گازدار pH بسیار اسیدی دارند که می تواند مینای دندان را حل کند. مثلاً pH نوشابه کوکاکولا ۲/۴ است، تقریباً همان میزان اسیدیته ای که آب لیموترش دارد. علاوه بر این ها، نوشابه سیاه رنگ خود را از یک رنگ دهنده ی مصنوعی به نام کروموژن می گیرد که می تواند یک رنگ زرد به دندان ها دهد.

۱۰- سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک رنگدانه ی زیادی در خود دارد و اسیدی بودن آن سطح دندان را اندکی تحت تأثیر قرار می دهد، امری که دندان را بیشتر مستعد رنگ گرفتن می کند.

۱۱- سس سویا

سس سویا رنگدانه هایی به رنگ قهوه ای تیره دارد که می توانند به دندان ها رنگ دهند. علاوه بر این، سس هایی مانند سس سویا به خصوص به خاطر غلظت زیادی که دارند ممکن است به دندان ها رنگ دهند.

۱۲- پاستیل

پاستیل حاوی رنگ های خوراکی مصنوعی است که ممکن است به دندان ها رنگ دهند، اما به خصوص ممکن است به خاطر بافت شان باعث رنگ گرفتن دندان ها شوند. به طور کلی، مواد غذایی چسبناک سخت تر پاک می شوند و وقتی روی دندان باقی می مانند به آن رنگ می دهند.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه