ارسال به دیگران پرینت

اثر «هارپ»در زلزله‌های ایران به روایت مشاور ارشد ناسا

دکتر فیروز نادری در اینستاگرامش در مورد هارپ نوشته: هر چیزی‌رو که تو اینترنت، تلگرام، مسجد یا از فک و فامیل می‌شنوید باور نکنید. علت زلزله های اخیر در ایران یا جاهای دیگه هارپ نیست

اثر «هارپ»در زلزله‌های ایران به روایت مشاور ارشد ناسا

۵۵آنلاین :

در خصوص سیستم هارپ که یک سیستم نظامی و استفاده شده توسط ارتش آمریکا در جنگ سرد بوده است گفته‌های زیادی مطرح شده است و حتی وقوع زلله‌های اخیر ایران را هم برخی از شایعات به این موضوع مرتبط می‌دانند. در این حوزه ، دکتر فیروز نادری مشاور مدیریت ناسا که تجربه ارزشمندی در اکتشافات منظومه خورشیدی دارد در این خصوص اظهار نظری داشته است که از نظر علمی برخی ابهام‌ها را پاسخ داده است.

او در یک پست اینستاگرامی که چهارشنبه ۶دی منتشر کرد،شایعات تاثیر هارپ در زلزله‌های ایران را رد کرد.

وی در بخشی از متن خود خطاب به مردم ایران نوشت:از فکرهایمان استفاده کنیم و هر چیزی که در اینترنت و کانالهای تلگرامی یا از اطرافیانتون می شنوید را باور نکنید.

او تاکید کرد: احتمال اینکه شما در یک تصادف رانندگی فوت کنید خیلی بیشتر ارز آنی است که در سالهای اینده با زلزله بمیرید.

نادری می‌گوید که هارپ، دلیل زلزله در ایران و سایر نقاط دنیا نیست .

رد شایعات از سوی مسئولان داخلی

در همین خصوص علی بیت‌اللهی مدیر بخش مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و مسکن هم چند روز پیش وقوع زلزله به‌دلیل سیستم هارپ در کشور را از بیخ‌وبُن نادرست اعلام کرد و گفت: اظهارنظرها در رابطه با این‌که عامل وقوع حوادثی مانند زلزله "هارپ" است، غیرواقعی بوده و امکان ایجاد چنین سیستمی که زیر زمین را تحت تأثیر قرار دهد وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه رکوردهای زلزله کاملاً شناخته‌شده هستند،‌ اضافه کرد:‌ رکوردهای مربوط به انفجار یا سیستم هارپ نیز مشخص بوده و با رکوردهای زلزله کاملاً متفاوت است.

وی یادآور شد:‌ زلزله اخیر استان کرمانشاه در بسیاری از ایستگاه‌های دنیا ثبت شده و چنین شایعاتی از بیخ‌وبُن نادرست است.

هارپ (HAARP)چیست؟

پروژه «HAARP» با عنوان کامل «High-frequency Active Auroral Research Program» یا «برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا» یک پروژه نظامی بود که در سال ۱۹۹۳ توسط ارتش ایالات متحده آمریکا به منظور انجام تحقیقات روی اتمسفر زمین آغاز و تأسیسات آن در آلاسکا احداث شد. البته آمریکا در این پروژه مطالعاتی تنها نیست و کشورهایی دیگر مثل روسیه ،کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا نیز پروژه هایی را برای مطالعه هارپ در دست دارند.

طبق ادعای آمریکا قرار است این پروژه روی لایه " یونوسفر" جو زمین تحقیق کند، اما به گمان بسیاری از ناظران، این پروژه می تواند به عنوان یک سلاح مخوف در آید و لایه فوقانی جو زمین را برای ایجاد تاثیرات اقلیمی در سطح زمین تحریک کند.

ایجاد زلزله توسط هارپ

برای اولین بار هوگو چاوز رییس جمهوری پیشین ونزوئلا که یکی از منتقدان سرسخت آمریکا بود، واشنگتن را متهم به کارگیری سلاح هارپ و ایجاد زلزله مرگبار هاییتی کرد.

پِرِس تی‌وی هم با انتشار یک گزارش تایید نشده و به نقل از یک منبع خبری روسی عنوان کرد که نیروی دریایی ایالات متحده با استفاده از فناوری جنگ ستارگان خود، قصد ایجاد زلزه ای در ایران داشته که اشتباها هاییتی را هدف قرار داده است.برخی تئوری های توطئه، هارپ را در ایجاد زمین لرزه سیچوان چین و کالیفرنیای آمریکا نیز مقصر دانسته‌اند.

برژینسکی مشاور امنیت ملی ایالات متحده در دولت جیمی کارتر، هارپ را به عنوان سلاحی علیه کشورهای غیر متحد با واشنگتن معرفی کرده و مدعی است : تکنولوژی، روش‌هایی را در اختیار کشورهای بزرگ و قدرتمند جهان قرار می‌دهد تا به کمک آن بتوانند جنگ‌هایی سریع و غافلگیرکننده راه بیندازند.

جالب اینجاست که نه تنها انگشت اتهام در ایجاد زلزله به سوی پروژه هارپ نشانه رفته، بلکه بعضی حتی آن را در تغییرات آب و هوایی جهان نیز مقصر می‌دانند!

برخی از کارشناسان بر این باورند که پروژه هارپ در صورت تکمیل شدن می تواند تاثیراتی را در ایجاد زلزله در مناطق دلخواه داشته باشد

دکتر مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه می‌گوید: لرزه‌های ناشی از انفجار با زلزله‌های ناشی از جنبش در گسل‌های فعال قابل تفکیک هستند؛ از این رو در کل کره زمین امکان پنهان‌کاری برای هیچ کشوری وجود ندارد.

استاد زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی در خصوص ارتباط هارپ با رخدادهای لرزه‌ای، معتقد است : اینکه بتوان با این فناوری هارپ یا انفجار یا تحریک، زلزله‌های مهمی مانند زلزله بم ۵ دی ماه ۱۳۸۲ یا زلزله سراوان در ۲۷ فروردین ۹۲ ایجاد کرد، جواب منفی است؛ چون مثلا ژرفای زلزله بم در ۸ کیلومتری بوده و زلزله سراوان در ژرفای ۶۳ کیلومتری رخ داده است.

او معتقد است : هیچ بشری در هیچ جا حتی با فناوری هارپ نتوانسته پدیده‌ای طبیعی در این ژرفا را تحریک کند یا بر آن اثر بگذارد.اثر بشر از طریق هارپ یا فناوری‌های دیگر معمولا بر پدیده‌هایی است که در سطح زمین یا نزدیک آن رخ می‌دهند، بنابراین اغراق در این مساله به شبه علم و طرح مسائل غیر علمی و باورهای غیر واقع‌بینانه می‌انجامد.

بزرگنمایی هراس ساز

تا کنون هیچگونه سند یا مدرک مستدل علمی درباره تاثیرات "هارپ " و ادعاهای مربوطه در مجامع علمی مطرح و یا منتشر نشده و بیشتر گزارش ها در این باره در سطح رسانه هاست. به نظر عده ای از کارشناسان، بحث ایجاد زلزله با استفاده ازهارپ، از اساس منتفی است و از نظر این عده، هارپ صرفا توانایی این را دارد که گرمای بسیار زیادی را در یک گوشه از زمین ایجاد کند و باعث سوختگی پوسته ای از زمین شود. این گرما البته با زلزله بی ارتباط نیست اما عامل اصلی زلزله نمی تواند باشد و تنها می تواند آن را تحریک کند .

برخی از کارشناسان هم تمامی گفته‌ها در مورد هارپ را یک بزرگنمایی و پروپاگاندای تبلیغاتی از طرف خود آمریکا می‌دانند و معتقدند که نه هارپ و نه هیچ تکنولوژی بشری دیگری حداقل با توجه به محدودیت های دانش کنونی نمی‌تواند چنین قدرتی داشته باشد و کارهایی با این وسعت انجام دهد. و این تبلیغات را در راستای ترساندن دیگر ملت ها از آمریکا دانسته و باوری به کارایی هارپ در ایجاد خشکسالی، زلزله، توفان و … ندارد.

آنچه مسلم است پروژه هارپ تنها در شکل یک تئوری علمی است وهنوز مدرک مستدلی برای عملیاتی شدن این پروژه وجود ندارد از سوی دیگر توان این پروژه در ایجاد زلزله، با توجه به نظر متخصصین کاملا غیر علمی و رد شده است و اغراق در آن به طرح مسائل غیر علمی و باورهای غیر واقع‌بینانه می‌انجامد. اما در ایجاد تغییرات آب و هوایی ،خشکسالی و کم آبی و پدیده نوظهور ریزگردها و آلودگی شدید هوا و … قابل بحث بوده و نیاز به بررسی های دقیق تری وجود دارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه