ارسال به دیگران پرینت

آیا بشار اسد و عربستان به دنبال آشتی هستند؟

رسانه‌های سوریه دیگر مانند سال‌های قبل، مخالفان را متهم به دریافت حمایت مالی از دولت‌های منطقه نمی‌کند. درست است که نظام اسد روابطی با برخی دولت‌ها مانند امارات، بحرین و عمان دارد، اما تاثیرات منطقه‌ای عربستان بسیار گسترده‌ تر از این دولت هاست.

آیا بشار اسد و عربستان به دنبال آشتی  هستند؟

الخلیج آنلاین نوشت: نظام سوریه در تلاش است تا روابط سابق خود با کشور‌های عربی را از سر گیرد و دلیل آن، بسته بودن در‌های دولت‌های اروپایی و آمریکا در برابر دمشق است، هر چند که با دولت‌هایی نظیر روسیه و چین در ارتباط است.

در ادامه این مطلب آمده است: نظام بشار اسد از طریق رسانه‌های وابسته به خود به دنبال اظهار نزدیکی با عربستان سعودی است و همین مساله، باب سوال در مورد دلایل این اقدام را می‌گشاید، بویژه آنکه عربستان سعودی در حمایت مالی معارضان سوری نقش داشته و از این حیث، دشمن نظام سوریه محسوب می‌شود.

پیگیری رسانه‌های سوریه وابسته به رئیس جمهور این کشور، نشان می‌دهد که دیگر مانند سال‌های قبل، تظاهر کنندگان را متهم به دریافت حمایت مالی از دولت‌های منطقه نمی‌کند. درست است که نظام اسد روابطی با برخی دولت‌ها مانند امارات، بحرین و عمان دارد، اما تاثیرات منطقه‌ای عربستان بسیار گسترده‌ تر از این دولت هاست.

نظام اسد از یک انزوای بین المللی گسترده که از منطقه تا دولت‌های بزرگ در خارج منطقه را در بر می‌گیرد، رنج می‌برد، از این رو سالهاست که به دنبال عادی سازی روابط با دولت‌های جهان و بازیابی نقش خود در جامعه عربی است، تا اقتصاد سوریه را بهبود بخشیده و از حمایت عربی بهره‌مند شود.

بنابراین، نظام سوریه می‌خواهد عربستان پل ارتباطی آن برای بهبود روابط عربی اش و چه بسا دلیلی برای بازگشت آرام آن به سازمان‌ها و مجامع بین المللی باشد.

احمد حربی، تحلیلگر سیاسی معتقد است که نظام بشار اسد به تنهایی حرکت نمی‌کند و امروز، تصمیماتش به تصمیمات روسیه و ایران وابسته است، از این رو تنها در چارچوب دیدگاه‌های این دو قدم بر میدارد، بویژه آنکه وزیر خارجه روسیه به فردی برای بهبود وجهه اسد تبدیل شده و به نظر می‌رسد در اقناع قطری‌ها و سعودی هنوز موفق نبوده است.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین افزود: «چراغ سبز اسد به عربستان از مدتی پیش شروع شده و مساله جدیدی نیست، اما روند آن با ظهور بحران کرونا و بهبود روابط سوریه با امارات، سرعت گرفته است. ریاض هرگز روابط خود با نظام اسد را عادی سازی نمی‌کند، چرا که این امر موجب تضعیف موضع سعودی‌ها در جریان مذاکرات جاری با ایران می‌شود و اسد، برگه مهمی در پرونده‌ای است که در عراق در حال بررسی است.»

حربی تاکید کرد: عربستان روابط خود با اسد را از سر نمی‌گیرد، به این دلیل که انتخاباتی در سوریه برگزار شده که مورد تایید سازمان ملل و اغلب دولت‌های موثر در پرونده سوریه مانند ایالات متحده، اروپا و ترکیه نیست. علاوه بر اینکه بازگشت اسد به رابطه با عربستان، به معنای تنش بیشتر با دولت جو بایدن است که تاکید کرده سیاست واشنگتن در سوریه در قالب تمدید تحریم‌ها علیه آن ادامه می‌یابد.

این تحلیلگر خاطر نشان کرد که وتوی آمریکا علیه تعامل با نظام اسد، مانع بازگشت بشار به جامعه عربی می‌شود، جایی که برخی نظام‌های عربی می‌خواهند به پرونده بهار عربی پایان دهند، اما عدم تمایل سعودی و قطر، حداقل این امر را غیر ممکن می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: بشار اسد بیش از هر زمانی به ثروت دولت‌های منطقه نیاز دارد، چرا که نظام سیاسی اش هنوز از استقرار لازم برخوردار نیست و اقتصاد سوریه، رو به فرسایش و فروپاشی است، زیرساخت‌ها تقریبا از میان رفته و شهر‌ها ویران شده اند. بنابراین، سرمایه گذاری‌های خارجی می‌تواند سوریه را از شرایط موجود خلاص کند. اما سوال مهم آن است که آیا این دولت‌ها که روابط خود را با سوریه عادی کرده اند، جسارت سرمایه گذاری در آن را دارند؟ به گمان من، با وجود قانون سزار و تحریمها، این امر غیر ممکن است.

 
 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه