ارسال به دیگران پرینت

یک منبع نظامی | ترکیه هفت پست‌دیدبانی را در سوریه تخلیه کرد

ترکیه که پیش‌تر بر ماندن در مناطق حائل میان ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مخالف دولت بشار اسد اصرار داشت هفت پست دیده‌بانی را در این مناطق تخلیه کرده است.

یک منبع نظامی  |  ترکیه هفت پست‌دیدبانی را در سوریه تخلیه کرد

یک منبع نظامی در ترکیه با اعلام این مطلب به رویترز گفت که نیروهای نظامی کشورش هفت پست دیده‌بانی در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه را تخلیه کرده و به سمت مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان و شورشیان در شمال غرب این کشور منتقل شده‌اند.

ترکیه پیش‌تر در پی توافقی ناپایدار با روسیه و ایران، دو سال پیش نظامیان خود را در دوازده پست دیده‌بانی در مناطق درگیری میان شورشان و ارتش سوریه واقع در شمال غرب این کشور مستقر کرده بود تا بدین وسیله امکان کاستن از شدت تنش و مناقشه میان دو طرف را فراهم کند.

این توافق اما به واسطه تاکید دمشق و نیز نظامیان روس حامی دولت سوریه بر حضور و تجمع عناصر وابسته به گروه‌های اسلامگرای افراطی در این مناطق بارها نقض شد.

در این میان پیشروی‌های ارتش سوریه در مناطق شمال غرب نیز سبب شد تا نظامیان ترک تحت محاصره سربازان وفادار به دمشق و حامیان روس آنها قرار گیرند و ماموریتی که پیش‌تر برای آنها تعریف شده بود عملا امکان تحقق پیدا نکند.

آنکارا در سوریه حامی مخالفان مسلح و شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد سوریه است که با نظامیان وفادار به بشار اسد می‌جنگند و قلمرو عملیاتی آنها به مناطق شمال غرب سوریه محدود شده است.

از سوی دیگر ایران و روسیه از حامیان دولت سوریه هستند که از زمان شروع مناقشه و جنگ داخلی در این کشور همواره از بشار اسد و نیروهای تحت امرش پشتیبانی کرده‌اند.

چند پست دیده‌بانی تحت اشغال نیروهای ارتش ترکیه پیش‌تر سال گذشته میلادی به محاصره نیروهای دولتی در سوریه درآمد.

ترکیه تا پیش از آنزمان بر حفظ حضور نظامی در هر یک از این پست‌ها تاکید داشت اما از ماه اکتبر عملیات تخلیه و عقب نشینی از این پست‌ها را آغاز کرد.

منبع ترک که رویترز بدون نام بردن به آن استناد کرده در ادامه یادآور شده که عملیات تخلیه پست‌های دیده‌بانی پنجشنبه شب با تخلیه آخرین پست به اتمام رسید و بر اساس توافق صورت گرفته با روسیه،‌ نیروهای نظامی ترکیه پس از تخلیه در مناطق تحت کنترل نیروهای مورد حمایت آنکارا مستقر شده‌اند.

منبع یاد شده تاکید کرده که این عملیات عقبب نشینی و کاهش شمار نیروها در مواضع قبلی نیست بلکه یک جابجایی ساده بر اساس وضعیت کنونی است.

شورشیان سوری اعلام کرده‌اند که ترکیه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار سرباز خود را همچنان در مناطق شمال غرب این کشور در کنار جنگجویان شورشی مورد حمایت آنکارا و نیروهای جهادی که ترکیه متعهد به خلع سلاح و مهار آنها شده، حفظ می‌کند.

ترکیه هم‌اکنون میزبان حدود ۴ میلیون پناهجوی سوری است که به دلیل وقوع جنگ و درگیری از مناطق تحت سکونت خود گریخته‌اند.

به گزارش سازمان ملل حدود ۴ میلیون نفر در مناطق خارج از کنترل دولت سوریه واقع در شمال غرب این کشور زندگی می‌کنند که از این میان بیش از ۲ میلیون و هفتصد هزار نفر طی درگیر‌ی‌های ۹ سال گذشته از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه