ارسال به دیگران پرینت

گزارش خبری حمله به بوکمال + ویدئو

در حالیکه اسراییل و عربستان با نگرانی مواضع جو بایدن در قبال ایران را دنبال می کردند حالا اما اولین حمله نظامی دولت بایدن به مواضع حشد الشعبی در مرز با سوریه امیدهایی را در بین رقبای منطقه ای ایران در مورد تهدیدی که تبدیل به فرصت شد

گزارش خبری حمله به بوکمال + ویدئو

‍ گزارش خبری حمله به بوکمال

در حالیکه اسراییل و عربستان با نگرانی مواضع جو بایدن در قبال ایران را دنبال می کردند حالا اما اولین حمله نظامی دولت بایدن به مواضع  حشد الشعبی در مرز با سوریه امیدهایی را در بین رقبای منطقه ای ایران در مورد تهدیدی که تبدیل به فرصت شد، برانگیخته است. گروه دیدبان حقوق بشر سوریه واقع در بریتانیا که با تکیه بر شبکه‌ای از منابع مطلع اوضاع سوریه را زیر نظر دارد گزارش داده  است که در حمله به نیروهای همسو با ایران در بوکمال، ۲۲ شبه نظامی کشته شده‌اند. رامی عبدالرحمان مدیر این گروه به خبرگزاری فرانسه گفت: "در این حمله سه کامیون حامل مهمات منهدم شد و قربانیان زیادی داشت." او گفت کشته‌شدگان "همگی اعضای نیروهای بسیج مردمی (حشد شعبی) بوده‌اند که د رایران "گروه های مقاومت" خوانده می شوند."

جو بایدن در مصاحبه ای  در پاسخ به این پرسش که قصد داشتید چه پیامی با حمله به یک هدف در سوریه بفرستید؟ گفت: این پیام که اقدامات‌ شما بدون مجازات نمی‌ماند. مراقب باشید. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز سخنان مشابهی را در مورد پیام این حمله به ایران بیان کرده است. آنگونه که گفته شده است آمریکا اسراییل و  روسیه را پیش از حمله مطلع کرده بوده است با این حال سرگئی #لاوروف وزیر خارجه روسیه ضمن درخواست از بایدن برای رفتار هوشیارانه در منطقه از این کشور خواست که مذاکراتی را با طرف روسی برای هماهنگی و نیز اعلام موضع دولت جدید در قبال تحولات سوریه ترتیب بدهد. لاوروف همچنین گفته است که آمریکا چند دقیقه قبل از حمله روسیه را مطلع کرده است و عملا چنین پیش آگاهی دیرهنگامی، موثر نبوده است با این حال نکته قابل تامل اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر هماهنگی کامل با دولت عراق و همکاری آن برای حمله به پایگاه های حشد الشعبی بوده است. اقدامی که بلافاصله از سوی طرف عراقی تکذیب شد. وزارت دفاع عراق در واکنش به این سخنان، اظهارات مقامات امریکایی درباره هدف قرار دادن برخی نقاط در بوکمال را  باعث تعجب دانست و گفت:" ما هرگونه تبادل اطلاعات و همکاری با امریکا درخصوص این حمله را انکار می کنیم. همکاری عراق با ائتلاف بین المللی، محدود به مبارزه با داعش است".  این اظهارات باعث شد تا لحظاتی بعد آمریکا از ادعای همکاری عراق دست بکشد و جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، بگوید که  اگر چه دولت عراق در بخش عملیاتی حمله شب گذشته به پایگاه گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در مرز سوریه با عراق همکاری نداشته است اما بغداد در بخش اطلاعاتی و شناسایی عوامل حمله راکتی به فرودگاه اربیل به واشنگتن کمک کرده که نتایج آن در طراحی و هدف‌گیری حملات بامداد جمعه موثر بوده است. سخنگوی  پنتاگون همچنین گفته در جریان حمله هوایی دیشب ۹ ساختمان که محل آموزش، تجهیز و زرادخانه این گروه‌ها بوده -که واشنگتن آنها را وابسته به ایران خوانده- هدف قرار گرفته است. وی همچنین تاکید کرده است: دولت عراق هویت گروه هایی که در روزها و هفته های اخیر دست به حملات راکتی را در خاک این کشور زده اند،مشخص کرده است، اما ما برای مشخص کردن اهداف خود از اطلاعات عراق استفاده نکردیم. 

به گزارش مطالعات عراق، شبکه آمریکایی فاکس نیوز به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرد که ائتلاف بین المللی تحت رهبری واشنگتن، سطح آمادگی خود برای مقابله با تهدیدات علیه نیروهای آمریکایی در عراق را بالا برده و پایگاه "بلد" را به حالت آماده باش درآورده است. براساس گزارش این رسانه آمریکایی، این تصمیم درپی وضعیت میدانی موجود در عراق اتخاذ شده و احتمالا چند روزی ادامه خواهد یافت. طبق گزارش فاکس نیوز، نیروهای آمریکایی نگران واکنش احتمالی به حمله اخیر هواپیماهای این کشور به مواضع نیروهای مقاومت در خاک سوریه هستند. از سوی دیگر خبر می رسد که فواد حسین در سفر به تهران با ظریف  و دیگر مقامات ارشد ایران خواهد کرد. بررسی روابط دوجانبه و اوضاع منطقه‌ای  از جمله محورهای مذاکرات فواد حسین در تهران خواهد بود. 

گفتنی است  برنی سندرز و کریس مورفی دو سناتور مشهور دموکرات، از جو بایدن رئیس‌جمهور هم‌حزبی خود به‌خاطر فرمان حمله به نیروهای عراقی در مرز سوریه به‌شدت انتقاد کردند. مورفی گفته است که بایدن مجوز قانونی برای صدور چنین فرمانی در اختیار ندارد. سندرز هم گفته است که این اقدام ماجراجویانه و تحریک‌آمیز، آمریکا را به‌سمت جنگ سوق می‌دهد و جان سربازان ما را به خطر می‌اندازد.

منبع : سهندایرانمهر

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه