ارسال به دیگران پرینت

دانشمندان سال؛ از کوچر بیرکار تا ایوان اشپیگل

مدال فیلدز کوچر بیرکار، ریاضی‌دان کرد ایرانی که با نام فارسی‌اش، فریدون درخشانی، نیز شناخته می‌شود، چند دقیقه پس از اعطا در برزیل به سرقت رفت. بیرکار در این مراسم اعطای مجدد گفت «چیزهایی خیلی بدتر از این در زندگی‌ام دیده‌ام. این در مقایسه با آنها مثل یک شوخی است. اگر با چنین چیزهای کوچکی دلسرد می‌شدم، اصلا اینجا نبودم.»

دانشمندان سال؛ از کوچر بیرکار تا ایوان اشپیگل

۵۵آنلاین :

مدال فیلدز کوچر بیرکار، ریاضی‌دان کرد ایرانی که با نام فارسی‌اش، فریدون درخشانی، نیز شناخته می‌شود، چند دقیقه پس از اعطا در برزیل به سرقت رفت. بیرکار در این مراسم اعطای مجدد گفت «چیزهایی خیلی بدتر از این در زندگی‌ام دیده‌ام. این در مقایسه با آنها مثل یک شوخی است. اگر با چنین چیزهای کوچکی دلسرد می‌شدم، اصلا اینجا نبودم.»

مدال فیلدز کوچر بیرکار، ریاضی‌دان کرد ایرانی که با نام فارسی‌اش، فریدون درخشانی، نیز شناخته می‌شود، چند دقیقه پس از اعطا در برزیل به سرقت رفت. فیلدز معتبرترین جایزه ریاضی جهان است که هر چهار سال یک بار به ریاضی‌دانان زیر ۴۰ سال اعطا می‌شود و پیش از این مریم میرزاخانی نیز به عنوان نخستین ایرانی و نخستین زن برنده آن شده بود. در مراسم اعطای مدال‌ها در برزیل سارق موفق شد مدال او را از کیف دستی‌اش که روی میز گذاشته بود بردارد. خوشبختانه کمیته بین‌المللی ریاضیات یک نسخه اضافه از این مدال داشت که تصمیم گرفت آن را به جای مدال گمشده‌اش به او بدهد. به این ترتیب بیرکار به نخستین ریاضی‌دان جهان تبدیل شد که توانست دو بار این مدال را از آن خود کند! او می‌گوید که به سرقت مدالش اهمیتی نمی‌دهد. بیرکار در این مراسم اعطای مجدد گفت «چیزهایی خیلی بدتر از این در زندگی‌ام دیده‌ام. این در مقایسه با آنها مثل یک شوخی است. اگر با چنین چیزهای کوچکی دلسرد می‌شدم، اصلا اینجا نبودم.»

يوان کائو/ رامشگر گرافین

سال‌های نوجوانی یوان کائو به هیچ‌وجه عادی نبود. هنوز ۱۸ سالش نشده بود که دبیرستان را تمام کرد، از دانشگاه علم و فناوری چین لیسانس گرفت، و برای دوره دکتری راهی آمریکا شد. کائو روند پیشرفتش را همچنان حفظ کرده است: سال گذشته، در ۲۱ سالگی، دو مقاله درباره رفتار عجیب لایه‌های کربن با ضخامت یک اتم منتشر کرد که حوزه جدیدی از فیزیک را تکان داد. وقتی کائو به ام‌آی‌تی رفت وظیفه‌اش بررسی تغییر بسیار کوچکی در ساختار دولایه گرافین بود که بر اساس پیش‌بینی یک نظریه منجر به تغییرات شدیدی در رفتار ماده می‌شود. کائو در این ساختارهای تاب‌خورده ظریف چیز عجیبی کشف کرد. اگر گرافین - که رسانای الکتریکی است - در معرض یک میدان الکتریکی کوچک قرار گیرد و سپس تا دمای ۷/۱ درجه بالای صفر مطلق سرد شود، عایق می‌شود. یافته شگفت‌انگیزی بود اما خبر مهم‌تری در راه بود: با تغییر اندکی در میدان الکتریکی، ورقه‌های تاب‌خورده گرافین ابررسانا می‌شوند و جریان الکتریکی را بدون مقاومت عبور می‌دهند.

آنتوني براون/ مساح ستارگان

برای بسیاری از اخترشناسان شورانگیزترین لحظه سال زمانی بود که دانشمندان ماموریت گایا در سازمان فضایی اروپا نخستین بخشی از مجموعه عظیم داده‌های‌شان را منتشر کردند: فهرستی به حجم ۵۵۱ گیگابایت شامل جزئیات موقعیت و حرکت بیش از ۳/۱ میلیارد ستاره. پژوهشگران سرتاسر جهان مشتاق بودند که در این دریای عظیم داده‌ها غوطه‌ور شوند. اما آنتونی براون، اخترشناس رصدخانه لایدن در هلند، وقتی سرانجام فهرست منتشر شد حس متفاوتی داشت: «خستگی». او مسئول کنسرسیوم تحلیل و پردازش داده‌های پروژه گایا است و هدایت بیش از ۴۰۰ پژوهشگری را به عهده دارد که از زمان آغاز این پروژه در سال ۲۰۱۳ با حجم عظیمی از اعداد سروکله می‌زنند. برای پژوهشگرانی که بیشتر به استفاده از داده‌های گایا برای اکتشاف رازهای راه شیری علاقه دارند، کار براون شاید چندان درخشان به نظر نرسد. براون بیشتر زمانش را صرف هماهنگی و جلسه با گروه‌های کنسرسیوم می‌کند تا اطمینان یابد خط لوله پردازش داده‌ها به درستی کار می‌کند.

ماکوتو يوشيکاوا/ شکارچی سیارک

ژوئن ۲۰۱۸، ماکوتو یوشیکاوا تمام روز بیدار بود. ماموریت فضایی تحت هدایت او آخرین گام‌هایش را به سوی به مقصد طی می‌کرد که سیارک کوچکی است موسوم به ریوگو. فضاپیمای هایابوسا ۲ پس از سفری ۴ ساله باید با مانور بسیار ظریف و حساسی به سیارک نزدیک می‌شد. فضاپیما موشک‌های پیشران را روشن کرد تا حرکتش با سیارک یک کیلومتری ریوگو همگام شود و هر دو با هم در مداری به دور خورشید حرکت کنند. پس از همگام شدن هایابوسا ۲ و ریوگو، یوشیکاوا و گروهش در سازمان فضایی ژاپن فاز اکتشافی ماموریت را آغاز کردند. با فرا رسیدن اکتبر، هایابوسا ۲ سه روبات سیارک‌نورد کوچک را روی ریوگو فرود آورد و نخستین تماس نزدیک از نوع نزدیک برقرار شد. پس از چند ماه ارزیابی و بررسی سطح سیارک یوشیکاوا و گروهش محل مناسب برای نمونه‌برداری را مشخص کردند. در ادامه هایابوسا ۲ طی فرایند پیچیده‌ای خودش را به سطح سیارک رساند و طی چند ثانیه‌ای که با ریوگو تماس داشت عملیات نمونه‌برداری را انجام داد.

بي يين يئو/ نیروی محیط

یئو هنگامی که مسئول ارزیابی زیست‌محیطی چاه‌های نفت در بیابان‌های ترکمنستان بود در مورد آینده جهان و حرفه خودش دچار تردید شد. او که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بود به این نتیجه رسید که بشر سرانجام سوخت فسیلی را رها خواهد کرد، پس تصمیم گرفت حرفه دیگری برای خود پیدا کند که به کار ساختن جهانی بهتر بیاید. در سال ۲۰۱۰ با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی شیمی از کمبریج انگلستان به کشورش مالزی بازگشت. به سیاست روی آورد و در سال ۲۰۱۳ نماینده مجلس شد و به دنبال یک تحول سیاسی بزرگ در مالزی در سال ۲۰۱۸ و در سی و پنج سالگی به سمت وزیر انرژی، علم، فناوری، محیط زیست و تغییر اقلیم منصوب شد. او که در ۵ سال گذشته همواره از سیاست‌های دولت انتقاد کرده اکنون خودش می‌تواند آنها را تغییر دهد. اصلاحات او در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر انقلابی بوده‌اند. اما شاید برجسته‌ترین دستاورد او ممنوعیت واردات پلاستیک به مالزی باشد و نقشه‌ای که بر اساس آن تا سال ۲۰۳۰ اثری از پلاستیک یک بار مصرف در در این کشور باقی نخواهد ماند.

ايلان ماسک/ نابغه‌ای سرشار از ایده

اتومبیل‌های الکتریکی. موشک فضایی. انرژی خورشیدی خانگی. هر کدام از کارهایی که ایلان ماسک انجام داده به‌تنهایی برای مشهور و موفق ساختن یک نفر کافیست، اما ماسک ۴۵ ساله به این راحتی هم دست‌بردار نیست. نبوغ سرشار این ابرانسان هزاره سوم، نتایج بسیار جذابی برای تکنولوژی سیاره زمین تولید کرده است: شرکت تسلا درحال‌حاضر ارزشی بیش از ۵۰ میلیارد دلار دارد، در‌حالی‌که اسپیس‌اکس با موفقیت تکنولوژی استفاده مجدد از راکت را به کار برد. اما او از افرادی که با وی کار می‌کنند هم انتظار دارد همان عملکرد فوق‌العاده ابرانسانی را به نمایش بگذارند، خصیصه‌ای که او را به مدیری سختگیر برای همکاری تبدیل کرده است. آخرین کاری که انجام داده و مواجهه با هوش مصنوعی را بیش از پیش نگران‌کننده ساخته، ترکیب عملکرد مغز انسان با یک مغز مصنوعی است که به وسیله هوش مصنوعی هدایت می‌شود.

مارک زاکربرگ/ بحران اخبار جعلی

مدیرعامل ۳۲ ساله فیس‌بوک را از یک تجربه دانشگاهی به یک شبکه اجتماعی با مقیاس و اندازه بی‌سابقه‌ای که فیس‌بوک امروزی را پدید آورده است، تبدیل کرد. او درحال‌حاضر عنوان کرده که در مأموریتی برای اتصال تمام جهان به یکدیگر است و با تقریبا ۲ میلیارد کاربر ماهانه، فیس‌بوک عاری از محتوا نیست. امروز این هدف نسبت به حداقل ۱۰ سال پیش کمی دست‌یافتنی‌تر به نظر می‌رسد، اما او با چالش‌های زیادی مواجه است. مورد عجیب «اخبار جعلی»، همان کمپین‌های اطلاعات غلط دیجیتالی که به وسیله سیاست و سودجویان هدایت می‌شود. با توجه به قدرت باورنکردنی انتشار محتوا از طریق فیس‌بوک، باید دید که چگونه زاکربرگ با این مسائل برخورد خواهد کرد؛ موضوعی که اگر فیس‌بوک بتواند در سراسر جهان با آن مقابله کند، تاثیر زیادی در دنیای واقعی خواهد داشت.

تيم کوک/ مدیر ثبات

تیم کوک به عنوان مدیرعامل اپل، یکی از باارزش‌ترین برندهای حال حاضر دنیا، نفوذ تقریبا بی‌نظیری در جهان فناوری دارد. هر کار که اپل انجام می‌دهد، رقبایش را مجبور می‌کند تا در کمترین زمان ممکن یک کپی از آن بسازند و مخاطبانی را که به هر علتی مایل به خرید اپل نیستند جذب کنند و مهم‌تر از هر چیز بازار فروش خود را از دست ندهند. این به این معنی است که انتخاب‌های اپل از بی‌نهایت هم فراتر رفته است. امروز، شایعاتی وجود دارند که حاکی از انتخاب‌های جدیدتری برای اپل هستند، از هوش مصنوعی فوق‌پیشرفته گرفته تا واقعیت افزوده و ماشین‌های خودران. با توجه به نقش فوق‌العاده عالی اپل در کسب سهم از بازار جهانی، دنیا منتظر است تا ببیند کوک چگونه با تصمیم به حرکت رو به جلو با هر یک از این پروژه‌ها، چشم‌انداز فناوری‌های مصرف‌کننده را شکل می‌دهد.

ساندار پيچاي/ مقابله با برادر بزرگتر

مدیرعامل بزرگترین سایت اینترنتی و محبوب‌ترین موتور جست‌وجوی جهان، میزان زیادی از نفوذ در بازار تکنولوژی را به خود اختصاص داده است. اما قدرت او فقط به عنوان شرکت او رشد کرده است و رهبری‌اش با افزایش میزان «اخبار جعلی» آنلاین به چالش کشیده شده، اخباری که به دنبال تحریک افکار عمومی ‌است یا قصد دارد اطلاعات غلط به خوانندگان بدهد و آنها را ناامید کند. اینکه پیچای چگونه تصمیم به مقابله با این کمپین‌های اطلاعات غلط دیجیتالی بگیرد، می‌تواند عواقب جدی‌ای را نه‌تنها برای کسب‌وکار گوگل بلکه برای درصد زیادی از نتایج سیاسی موجود در سراسر جهان به همراه داشته باشد. موقعیت پیچای، او را در کنار اندروید و کروم قرار می‌دهد، پلتفرم‌هایی که بیشترین استفاده را در رده‌های مربوطه دارند. به این ترتیب، رویکرد گوگل با این رسانه‌ها می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای را در مورد نحوه استفاده ما از گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها در آینده به همراه داشته باشد.

ايوان اشپيگل/ مدیر متفاوت

اشپیگل یکی از بنیانگذاران اسنپ است، همان نیروی محرکه مخفی در پشت اسنپ‌چت که امروزه جای خود را میان نسل نوجوان در سراسر دنیا باز کرده است. در نتیجه، تمام نگاه‌ها به دنبال مدیرعامل ۲۶ ساله شرکت است - نه به خاطر ۲۴ میلیارد دلار سهامی که در مجمع عمومی شرکت در سال ۲۰۱۸ اعلام شده است، بلکه به خاطر اینکه ببیند در قدم بعدی کدام گوشه از شبکه‌های اجتماعی را تصرف خواهد کرد. در‌حالی‌که خدماتی مانند فیس‌بوک و توئیتر کاربران را تشویق می‌کنند تا نظراتشان را با تعداد زیادی از آدم‌ها در سراسر دنیا به اشتراک بگذارند، اسنپ‌چت این کار را با حفظ حریم خصوصی و صمیمیت برای شما به ارمغان می‌آورد و به اشپیگل اعتباری برای ترند شدن می‌دهد. اما اسنپ‌چت دشمنان قدرتمندی دارد، به‌خصوص فیس‌بوک، که بسیاری از ویژگی‌های محبوب آن را پوشش داده است. این یک مسئله پراهمیت برای اشپیگل است: آیا او می‌تواند برنامه‌اش را برای کاربران و تبلیغ‌کنندگان به اندازه کافی سریع نگه دارد؟

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه