ارسال به دیگران پرینت

سلامت روان بر سلامت قلب تاثیر دارد ؟

بر اساس بیانیه علمی جدیدی که اخیراً در مجله Circulation منتشر شده است، سلامت روانشناختی به طور مستقیم بر سلامت قلب تاثیر دارد و خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

سلامت روان بر سلامت قلب تاثیر دارد ؟

بر اساس بیانیه علمی جدیدی که اخیراً در مجله Circulation منتشر شده است، سلامت روانشناختی به طور مستقیم بر سلامت قلب تاثیر دارد و خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

دکتر گلن ن. لوین، استاد دانشکده پزشکی بیلور در تگزاس و رئیس این دانشگاه، می‌گوید: «ذهن، قلب و اعضای بدن یک شخص در سلامتی به هم پیوسته هستند و اهمیت سلامت روان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.» بر اساس پژوهش دکتر لوین، عوامل روانی منفی، ویژگی‌های شخصیتی و اختلالات بهداشت روان می‌توانند بر سلامت قلب و عروق تأثیر منفی بگذارند.

دکتر لوین ادامه می‌دهد: «مطالعات نشان داده است که ویژگی‌های مثبت روانشناختی با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر مرتبط است.» در این پژوهش، شرایط بهداشت روانی منفی مانند افسردگی، استرس مزمن، اضطراب، عصبانیت و بدبینی، با واکنش‌های زیستی بالقوه مضر مانند بی نظمی ضربان قلب، شکایات گوارشی، افزایش فشار خون، التهاب و کاهش جریان خون در قلب مرتبط شناخته شده اند.

بر این اساس، غربالگری منظم سلامت روان، روان درمانی و برنامه‌های ارتقای سطح ذهن و بدن می‌تواند منجر به سلامت قلبی عروقی شود. در بخشی دیگر از این پژوهش، استرس عمومی و مربوط به کار تا ۴۰ درصد با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی یا مرگ در آن ارتباط دارد.

سلامت روان

دکتر لوین می‌گوید: «اگر واقعاً می‌خواهید به افراد کمک کنید که سالم بمانند و از بیماری به بهترین نحو بهبود یابند، باید به روش‌های روان روانشناختی و روان/تنی برای بهبود کمک بگیرید.» دکتر اریک رافلا-یوان، روانپزشک با تخصص روانپزشکی قلب و عروق در دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو می‌گوید که ارتباط بین مغز و قلب "دو جهته" است، به این معنی که هر دو توانایی تأثیر بر دیگری را دارند. وی معتقد است که نمونه‌های آن شامل حملات هراس و "سندرم قلب شکسته" است که در نتیجه آن نارسایی قلبی با شنیدن خبر‌های ناخوشایند رخ می‌دهد. مغز و قلب توسط شبکه‌ای از اعصاب به هم متصل می‌شوند که ما آن‌ها را سیستم عصبی دلسوز و پاراسمپاتیک می‌نامیم. سیستم عصبی سمپاتیک پدال گاز است و سیستم عصبی پاراسمپاتیک پدال ترمز است. بسیاری از ارتباطات بین قلب و مغز توسط این سیستم انجام می‌شود. اقدامات ذهنی یا روانی وجود دارد که فرد می‌تواند برای تأثیرگذاری در آن‌ها انجام دهد.»

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه