ارسال به دیگران پرینت

کلسترول | اندازه گیری کلسترول

از چه سنی باید کلسترول خون را اندازه‌گیری کرد؟

کلسترول یک ماده مومی شکل است که در خون یافت می‌شود و بدن برای چند عملکرد بیولوژیکی به آن نیاز دارد. اما کلسترول خون گاهی مقصر بروز بیماری‌هاست. به این دلیل است که سطح بالای کلسترول خون روی رگ‌های خونی رسوب می‌کند و آن را باریک می‌کند و بر جریان خون از طریق شریان‌ها تأثیر می‌گذارد

از چه سنی باید کلسترول خون را اندازه‌گیری کرد؟

از چه سنی باید کلسترول خون را اندازه‌گیری کرد؟

کلسترول یک ماده مومی شکل است که در خون یافت می‌شود و بدن برای چند عملکرد بیولوژیکی به آن نیاز دارد. اما کلسترول خون گاهی مقصر بروز بیماری‌هاست. به این دلیل است که سطح بالای کلسترول خون روی رگ‌های خونی رسوب می‌کند و آن را باریک می‌کند و بر جریان خون از طریق شریان‌ها تأثیر می‌گذارد. گاهی اوقات این رسوبات شکسته شده و لخته تشکیل می‌شود که منجر به حمله قلبی یا حتی سکته می‌گردد.

آنچه کلسترول خون را به تهدیدی برای سلامتی انسان تبدیل می‌کند، این است که سطح بالای آن هیچ علامتی را نشان نمی‌دهد. تنها زمانی که به مرحله‌ای رسیده باشد که بازگرداندن بدن به حالت عادی دشوار باشد، علائم شروع می‌شود. تنها راه کنترل کلسترول خون بررسی منظم آن است.

چه زمانی باید آزمایش سطح کلسترول خون را شروع کرد؟

طبق گفته انجمن قلب آمریکا، باید سطح کلسترول خون را از سن 20 سالگی آزمایش کرد. دکتر پراوین کولکارنی، متخصص قلب، پیشنهاد می‌کند: «برای آزمایش سطح لیپید در کودکان توصیه می‌شود که پس از 9 سالگی این آزمایش را انجام دهند و دوباره تکرار آن بین 17 تا 20 سالگی پیشنهاد می‌شود.»

سی‌دی‌سی توصیه می کند: «کلسترول باید از اوایل زندگی بررسی شود. حتی کودکان و نوجوانان باید کلسترول خود را بررسی کنند.» عاقلانه است که با توجه به شیوع کلسترول خون بالا آزمایشات کلسترول خون را به طور منظم انجام دهید. به طور کلی، کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد بالای 20 سال هر 5 سال یک بار این آزمایش را انجام دهند.

سطح ایدئال کلسترول از نظر سنی چقدر است؟

سطح کلسترول تا 19 سالگی باید زیر 170 میلی گرم در دسی لیتر باقی بماند. سطح طبیعی کلسترول در بزرگسالان باید کمتر از 200 باشد. گفته می‌شود فردی که کلسترول خونش بین 200 تا 239 باشد بالغ مرزی است. بسیار مهم است که کلسترول را زیر سطح آستانه آن نگه دارید. سابقه خانوادگی کلسترول بسیار بالا عاملی تعیین کننده و مهم است.

ژنتیک نقش مهمی در افزایش کلسترول دارد. افرادی که سابقه کلسترول بالا دارند در اوایل زندگی به این عارضه مبتلا می‌شوند. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما این بیماری را داشته باشد، احتمالاً به آن مبتلا خواهید شد. این بیماری که به عنوان هیپرکلسترولمی خانوادگی (FH) شناخته می‌شود، شما را مستعد رسوب کلسترول در رگ‌های خونی می‌کند. در نتیجه، فرد از سنین پایین بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های تهدید کننده زندگی مانند حمله قلبی و سکته است. افرادی که در اعضای نزدیک خانواده شاهد حمله قلبی بوده‌اند باید مراقب سطح کلسترول خون خود باشند.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

 

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه