ارسال به دیگران پرینت

دکتر معین | خانه موزه دکتر معین

خانه موزه دکتر معین کجاست؟ | تاریخچه خانه موزه دکتر معین یکی از دیدنی‌های پایتخت

دکتر محمد معین، مولف و مصحح فرهنگ فارسی معین، برهان قاطع و دهخدا است. وی را می‌توان وارث واژه‌ها و پدر لغت‌نامه ایران بعد از دهخدا دانست. دکتر معین همچنین اولین فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری غیرپزشکی در رشته ادبیات و زبان پارسی در ایران است.

خانه موزه دکتر معین کجاست؟ | تاریخچه خانه موزه دکتر معین یکی از دیدنی‌های پایتخت

خانه موزه دکتر معین کجاست؟

دکتر محمد معین، مولف و مصحح فرهنگ فارسی معین، برهان قاطع و دهخدا است. وی را می‌توان وارث واژه‌ها و پدر لغت‌نامه ایران بعد از دهخدا دانست. دکتر معین همچنین اولین فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری غیرپزشکی در رشته ادبیات و زبان پارسی در ایران است. 

خانه موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد یکی از دیدنی‌های پایتخت است که در خیابان پیروزی و یکی از محله‌های قدیمی به نام چهارصد دستگاه قرار دارد. خانه موزه دکتر معین که با نام خانه فرهنگ ساز و ادب نیز شناخته می‌شود، اولین مرکز تخصصی ادبیات، موسیقی و خوش‌نویسی کشور است. 

خانه موزه دکتر معین در سال ۱۳۸۳ توسط شهرداری تهران مرمت و بازسازی و درب آن به روی علاقه‌مندان باز شد. لز این خانه محلی برای برگزاری نشست‌ها و کلاس‌های ادبی استفاده و هنری استفاده می‌شود و در آن آثار و وسایلی از استاد معین و امیرجاهد به نمایش گذاشته شده است.

خانه دکتر معین کجاست؟

خانه دکتر معیندکتر محمد معین، مولف و مصحح فرهنگ فارسی معین، برهان قاطع و دهخدا است. وی را می‌توان وارث واژه‌ها و پدر لغت‌نامه ایران بعد از دهخدا دانست. دکتر معین همچنین اولین فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری غیرپزشکی در رشته ادبیات و زبان پارسی در ایران است. خانه این استاد گران‌قدر در جوار خانه محمد علی امیر جاهد، موسیقی‌دان، تصنیف‌ساز نامی دوره مشروطه، خالق تصنیف‌هایی چون «در ملک ایران»، «هزاردستان به چمن» و رئیس اولین هنرستان شبانه‌روزی موسیقی کشور قرار دارد. استاد امیر جاهد همچنین پدر همسر دکتر معین بود. خانه استاد معین و امیرجاهد در منطقه ۱۴ شهرداری تهران، خیابان پیروزی و در محله قدیمی چهارصددستگاه واقع است و یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود. این دو خانه در طول سال‌های زندگی این دو فرهیخته محل رفت و آمد بزرگان موسیقی و ادبیات بوده است و به‌عنوان خانه فرهنگ ساز و ادب شناخته می‌شود.

خانه استاد معین در ضلع شرقی خانه امیرجاهد قرار دارد و هر دو از نخستین خانه‌های این محله محسوب می‌شوند که به سبک ویلایی خانه‌ های قدیمی تهران در دو طبقه ساخته شده‌اند. 

خانه دکتر معین کجاست؟

دکتر محمد معین، مولف و مصحح فرهنگ فارسی معین، برهان قاطع و دهخدا است. وی را می‌توان وارث واژه‌ها و پدر لغت‌نامه ایران بعد از دهخدا دانست. دکتر معین همچنین اولین فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری غیرپزشکی در رشته ادبیات و زبان پارسی در ایران است. خانه این استاد گران‌قدر در جوار خانه محمد علی امیر جاهد، موسیقی‌دان، تصنیف‌ساز نامی دوره مشروطه، خالق تصنیف‌هایی چون «در ملک ایران»، «هزاردستان به چمن» و رئیس اولین هنرستان شبانه‌روزی موسیقی کشور قرار دارد. استاد امیر جاهد همچنین پدر همسر دکتر معین بود. 

خانه استاد معین و امیرجاهد در منطقه ۱۴ شهرداری تهران، خیابان پیروزی و در محله قدیمی چهارصددستگاه واقع است و یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود. این دو خانه در طول سال‌های زندگی این دو فرهیخته محل رفت و آمد بزرگان موسیقی و ادبیات بوده است و به‌عنوان خانه فرهنگ ساز و ادب شناخته می‌شود.

خانه استاد معین در ضلع شرقی خانه امیرجاهد قرار دارد و هر دو از نخستین خانه‌های این محله محسوب می‌شوند که به سبک ویلایی خانه‌ های قدیمی تهران در دو طبقه ساخته شده‌اند. این خانه آجری ۸۸۰ متر مربع مساحت و ۷۰ سال قدمت دارد. در دهه ۸۰، این خانه‌ها با یکدیگر ادغام شدند.

  • آدرس: تهران، خیابان پیروزی، میدان چهارصددستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی 

تاریخچه خانه دکتر معین

حوض خانه دکتر معین

خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد در سال ۱۳۸۱ توسط شهرداری تهران از خانواده ایشان خریداری، بازسازی و با خانه استاد امیرجاهد ادغام شد؛ به‌گونه‌ای که تنها چهارچوب در بین آن‌ها باقی مانده است. بعد از پایان بازسازی، این خانه در سال ۱۳۸۳ به‌عنوان مرکز فرهنگی هنری غدیر شروع به کار کرد و به‌منظور حفظ یاد و نام این دو بزرگ مرد عرصه ادبیات و هنر، کلاس‌های ادبیات، موسیقی و برنامه‌های فرهنگی در این محل برگزار شد.

در سال ۱۳۹۵ این مکان به خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد و مرکز تخصصی موسیقی، ادبیات و خوش‌نویسی تبدیل شد. خانه استاد معین در سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

کاربری فعلی خانه دکتر معین

دیوار کاشی کاری شده خانه دکتر معین

در حال حاضر خانه استاد معین به‌عنوان خانه موزه دکتر معین و امیرجاهد و مرکز موسیقی و ادبیات فعالیت می‌کند. طبقه همکف خانه بیشتر به امور اداری موزه اختصاص دارد و کلاس‌های موسیقی در این طبقه و طبقه زیرزمین تشکیل می‌شود. در طبقه دوم خانه نیز کتابخانه و دفتر کار دکتر به‌همراه میز کار و کتاب‌های ایشان واقع است.

در خانه‌موزه معین انواع سازها، تابلوهای شعر و خوش‌نویسی، تابلوهای استادان موسیقی و ادبیات و زندگی‌نامه‌ این هنرمندان از جمله خود استاد امیرجاهد و دکتر معین، لوازم شخصی استاد معین مانند کارت عروسی، کارت‌های شناسایی، دانش‌نامه‌ها، مدارک تحصیلی، جایزه‌ها و نشان‌های مهم بین‌المللی، کتاب‌ها، دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های ایشان برای نگارش لغت‌نامه در معرض نمایش قرار دارد.

عکس‌هایی نیز از بزرگان موسیقی‌ و ادبیات که به موزه آمده‌اند، روی دیوار به چشم می‌خورد. در حیاط خانه دکتر معین دیوار کاشی‌کاری شده دیده می‌شود که روی آن اسامی استادان هنر، سینما و موسیقی حک شده است که از این مکان دیدن کرد‌ه‌اند.

خانه‌ دکتر معین علاوه بر موزه بودن محلی برای برپایی کلاس‌های آموزشی، همایش‌ها و جشنواره‌های ادبی و هنری است. در این خانه آموزش سازهای ایرانی و موسیقی جهانی، تئوری موسیقی و اصول آهنگ‌سازی‌ با حضور استادان برجسته ارائه می‌شود. تشکیل ارکستر، راه‌اندازی جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد، شرکت در جشنواره‌های موسیقی بین‌المللی فجر و کلاسیک ایرانی نیز از دیگر برنامه‌های این مرکز است. در خانه دکتر معین همچنین نشست‌های ادبیاتی‌ همچون فردوسی‌شناسی و مولاناشناسی، بزرگداشت هنرمندان ادبیات و موسیقی برگزار می‌شود.

در حیاط خانه دکتر معین یک کارگاه تارسازی ایجاد شده است؛ به‌علاوه، این مرکز مجهز به کتابخانه تخصصی زبان و ادبیات فارسی است و علاقه‌مندان زیادی به این منظور به این مکان مراجعه می‌کنند.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه