ارسال به دیگران پرینت

فرود قوی زیبا درآسمان ابری سد مخزنی مارون بهبهان + ویدئو

فرود قوی زیبا درآسمان ابری سد مخزنی مارون بهبهان

فرود قوی زیبا درآسمان ابری سد مخزنی مارون بهبهان + ویدئو

فرود قوی زیبا درآسمان ابری سد مخزنی مارون بهبهان

معرفی دریاچه سد مارون

نام اصلی و قدیمی رودخانه مارون‌، تاب است. این رود از کوه‌های نیل و چشمه‌سارهای دامنه کوه‌های سادات، از زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسافت ۱۲۰ کیلومتری به دریاچه سد مارون می‌رسد و از طریق تنگ تکاب، وارد دشت بهبهان می‌شود. آب مارون در شهرستان کهکیلویه، پس از آبیاری دشت بهبهان، از طریق سد انحرافی جایزان، دشت جایزان را نیز مشروب می‌کند و در محلی به نام قلعه شیخ، پس از ترکیب با رود اعلا در رامهرمز، نام رود جراحی به خود می‌‌گیرد و به هور شادگان می‌ریزد.

رودخانه مارون در مواقع پرآبی، از طریق خور موسی وارد خلیج فارس می‌شود. آب رود مارون که در بالادست از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، در قسمت‌های پایین‌دست، به‌خصوص از عیدنک (در نزدیکی روستای لنده) به بعد و تا قبل از ورود به دشت بهبهان، به‌واسطه عبور از لایه‌های گچی و نمکی، دریافت شاخه‌های شور و پس از آن، به‌علت گرما و تبخیر زیاد، کیفیت نامطلوبی پیدا می‌کند. علی‌رغم تفاوت در کیفیت آب، رود مارون نقشی اساسی در پیدایش حیات جوامع روستایی در حاشیه خود به عهده دارد و همچنین سبب به‌وجود آمدن شهرهای نسبتا بزرگی مانند بهبهان، رامشیر و شادگان در مسیر خود شده است.

سد مخزنی مارون روی رود مارون، در شمال شرق بهبهان، با ارتفاع ۱۶۵ متر، طول تاج ۳۴۵ متر، عرض تاج ۱۵ متر و حجم کل مخزن حداکثر ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب احداث شده است. این سد از نوع سنگ‌ریزه‌ای شنی، با هسته رسی است. رودخانه مارون در نزدیکی بهبهان، نزد اهالی خون‌گرم و صمیمی آنجا به نام رودخانه امام رضا (ع) نامیده می‌شود و از طریق جاده معروف به کارخانه سیمان به‌راحتی در دسترس است. عملیات احداث سد روی دریاچه در سال ۱۳۶۸ آغاز شد و در سال ۱۳۷۷ پایان یافت. سد تنظیمی کوچک‌تری به نام مارون ۲ نیز در پایین‌دست این رود طراحی شده است.

حجم ویدیو: 2.55M | مدت زمان ویدیو: 00:00:39
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه