ارسال به دیگران پرینت

افزایش امنیت و همکاری اقتصادی در پی افتتاح مرز ریمدان - گبد ایران و پاکستان

یک دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد: بازگشایی مرز رسمی در هر منطقه‌ای می تواند کاهش قاچاق و افزایش امنیت را به دنبال داشته باشد.

افزایش امنیت و همکاری اقتصادی در پی افتتاح مرز ریمدان - گبد ایران و پاکستان

محسن روحی صفت  درباره بازگشایی مرز ریمدان-گبد میان ایران و پاکستان اظهار کرد: سیاست همسایگی اساس رویه وزارت امور خارجه است که براساس آن ارتباط با همسایگان در اولویت قرار دارد، این مساله در قانون اساسی و برنامه توسعه کشور هم مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود : پاکستان همسایه شرقی ما است و علاوه بر این دارای قابلیت ها و ظرفیت های فرهنگی و تمدنی هستیم و دو کشور از یک فرهنگ و تاریخ مشترک برخوردار هستند و همین مساله موجب ارتباطات بیشتر ایران و پاکستان شده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاکستان همچنین بیان کرد: پیش از این تنها مرز میرجاوه از سوی ایران فعال بود و در سایر مرزها ارتباط رسمی نداشتیم در نتیجه همین عامل موجب افزایش قاچاق و حتی نا امنی هم شده بود، لذا مردم منطقه نیاز داشتند تا چنین ارتباطی برقرار شده و بازارچه مرزی که قبلا هم وجود داشت، فعال شود.

روحی صفت خاطرنشان کرد : با فعال شدن بندر گوادر در پاکستان و همچنین بندر چابهار در ایران طبیعتا مبادلات تجاری افزایش داشته اما نیاز بود تا این مبادلات بیشتر شود، امیدواریم در آینده شاهد ارتباط ریلی بین گوادر و چابهار باشیم.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه در ادامه با بیان این‌که گشایش مرزی جدید می تواند امنیت دسته جمعی را به دنبال داشته باشد، گفت: این مساله وابستگی متقابل میان دو طرف ایجاد می کند و همین وابستگی می تواند امنیت را در پی داشته باشد و به تدریج گروه های اشرار به حاشیه رانده شوند و مردم منطقه بیش از گذشته از مزایای اقتصادی بهره مند شوند.

روحی صفت با بیان این که در بازگشایی مرز قاچاق هم کاهش می یابد، ابراز کرد : وقتی مرز رسمی در منطقه ای بازگشایی می شود نیروهای نظامی بیشتری در آن محل مستقر می شوند و دیگر  نیروهای اشرار نمی توانند از فقر مردم منطقه استفاده کنند. بنابراین بازگشایی رسمی مرز تاثیر مثبت امنیتی دارد و مردم منافع مشروع و قانونی از رفت و آمد مرزی خواهند داشت.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه