ارسال به دیگران پرینت

گفت گوی «۵۵آنلاین» با جمشید عدالتیان؛ اقتصاددان و فعال اقتصادی

ترامپ و آمریکا باید نرمال عمل کنند | چرایی اثرگذاری نتایج انتخابات آمریکا بر اقتصادهای جهان | مقاومت مردم در برابر تحریم را نباید ارزان بفروشم

جمشید عدالتیان: ما باید واقع بین باشیم و رضایت با واقع بینی فرق دارد. من گفتم که ما باید از این وضع درس بگیریم. ما باید با دنیا ارتباط داشته باشیم چرا که بی ارتباطی و رعایت نکردن برخی اصول، هزینه دارد

ترامپ و آمریکا باید نرمال عمل کنند |  چرایی اثرگذاری نتایج انتخابات آمریکا بر اقتصادهای جهان | مقاومت مردم در برابر تحریم را نباید ارزان بفروشم

55 آنلاین- در ماه ها و هفته های اخیر و با وجود گسترش رسانه ها، اقشار مختلف مردم ایران پیگیر انتخاب آمریکا هستند و به هر شکل و خواه و ناخواه، نتیجه انتخابات آمریکا بنا به دلایلی بر اقتصاد ایران می تواند اثرگذار باشد. ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا، با رویکردی اراده گرایانه تصور می کرد که می تواند با خارج کردن آمریکا از توافق هسته ای با ایران و اِعمال تحریم خرید نفت از ایران، کارنامه درخشانی برای خود بسازد.

در نهایت ایران حاضر به مذاکره مجدد بر سر مسائل هسته ای نشد و در عین حال، کشورهای دیگر به خاطر منع آمریکا از ایران نفت نمی خریدند. عدم فروش نفت، باعث کاهش درآمد نفتی ایران و افزایش نرخ دلار شد. جای امیدواری وجود دارد که با پیروزی رقیب ترامپ، آمریکا به برجام برگردد و تحریم خرید نفت از ایران لغو شود. در چنین وضعیتی برخی اقتصاددانان ایرانی، اخیراً انتقاد کرده اند که ما نباید منتظر نتیجه انتخابات آمریکا بمانیم.

در خصوص چند و چون این موضوع و واقعیات ماجرا، «55 آنلاین» با دکتر جمشید عدالتیان گفت و گو کرده است. عدالتیان، دکترای اقتصاد از آلمان دارد و فعال اقتصادی بوده و عضو شورای پیشکسوتان اتاق بازرگانی و صنایع ایران است.

*****

 

*واقعیت این است که نتیجه انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران و فرضاً بر موضوعی مثل نرخ ارز تاثیر دارد. در روزهای اخیر، برخی از اقتصاددانان ایرانی، نسبت به موضوع امید آفرینی برای تغییر در حزب حاکم آمریکا و اثرگذاری نتیجه انتخابات بر نرخ ارز انتقاد کرده و آن را یکی از تحقیر آمیزترین تلقی است که نسبت به جامعه علمی ما روا داشته می شود.

به نظر جنابعالی، آیا فقط اقتصاد کشور ما هست که تا این حد مشتاق این است که نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شود یا این که در فضای جهانی شده فعلی، کشورهای دیگر هم مایل هستند که نتیجه آن چه می شود؟

 

-من نمی دانم کدامیک از اقتصاددانان این بحث را مطرح کرده اند ولی آنها این حرف زشت را زده اند. انتخابات کشوری که 25 درصد اقتصاد جهان را به طور مستقیم در اختیار دارد، نه تنها بر ایران اثر دارد بلکه بر تمام دنیا اثر دارد. نادیده این موضوع، نادیده گرفتن واقعیت است.

به هر حال، ایالات متحده آمریکا از نظر تکنولوژی پیشتاز است، از نظر تولید ناخالص داخلی پیشتاز است، در اینترنت و فیسبوک و فناوری اطلاعات پیشتاز است، در فضانوردی پیشتاز است و در اسحه سازی در دنیا پیشتاز است. نادیده گرفتن چنین کشوری، برای هیچ کشور دیگر امکانپذیر نیست.

من چون با کشور آلمان در ارتباط زیادی هستم، می دانم که آلمانی ها بی صبرانه منتظرند ببینند چه کسی رئیس جمهور آمریکا می شود. نه تنها آلمانی ها، بلکه چینی ها  و کشورهای بزرگی مثل روسیه و برزیل، منتظر نتیجه این انتخابات هستند و می خواهند بدانند حتی آینده این سیاستمداران دست راستی (محافظه کار و راست گرا) چه می شود. اگر آقای ترامپ، انتخاب نشود، پرونده دست راستی ها در دنیا بسته شود بسیار عالی است.

 

*رئیس جمهور برزیل هم یک سیاستمدار راست افراطی است. از نظر شما اگر ترامپ شکست بخورد و فرضاً رئیس جمهور برزیل هم از قدرت کنار برود، موقعیت بهتری در جهان ایجاد می شود؟

 

-بله. وقتی آقای ترامپ برود، همین طور می شود. در آلمان هم یک حزب به نام «آلترناتیو برای آلمان» وجود دارد که آن هم دست راستی است. در عمل معلوم شد که حرف های این افراد و احزاب، کارآمد نیست.

یک نکته دیگر این است که همان افراد کم سواد که در آمریکا بیش ترین را در سال 2016 به آقای ترامپ دادند، الان متوجه شده اند که ایشان نمی تواند کار خاصی انجام بدهد. به نظر من، ترامپ فقط حرف زد و پوپولیست بود و پرونده سیاست های پوپولیستی در دنیا بسته می شود.

از طرفی، کشور ما به طور بی رحمانه تحریم شد و ما که از برجام (توافق هسته ای) خارج نشدیم. این مرد (ترامپ) از موافقت نامه محیط زیستی پاریس خارج شد، از سازمان جهانی بهداشت و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یا یونسکو بیرون رفت، از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا نفتا بیرون رفت و علیه اروپایی ها عمل کرد و از برجام خارج شده است.

مگر می شود این طور رفتار کرد؟ در صورتی که هر چقدر یک کشور بزرگ باشد تعهدش در دنیا بیش تر است و باید مسئولیت بپذیرد. چنین کشوری نمی تواند کارهای غیر مسئولانه انجام بدهد. در کشور ما هم، نتیجه انتخابات آمریکا اهمیت دارد ولی شاید اهمیت دو چندان دارد.

ترامپ، به طور کلی به مسلمان ظلم کرد و یک دستور اجرایی صادر کرد که شهروندان 7 کشور مسلمان نتوانند به آمریکا بروند. این کار، مسلمان ستیزی است و ترامپ به فرهنگ و تمدن ما هم توهین کرد و تهدید می کرد که مراکز فرهنگی ایران را بمباران می کند.

همچنین این آدم، مرتکب جنایت هایی شد و سردار قاسم سلیمانی را ترور کردند. از نظر ما ایرانی ها، واقعاً این آدم پرونده خوبی ندارد.

 

*پس شما اعتقاد دارید که این که ایرانی ها منتظرند نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شود تحقیر آمیز نیست؟

 

-اصلاً تحقیر آمیز نیست. قبل از وقوع انقلاب اسلامی، برای محمدرضا شاه هم نتیجه انتخابات آمریکا مهم بود و حتی برای تبلیغات به کاندیدای مورد علاقه خودش پول می داد و مثلاً از حزب جمهوری خواه آمریکا دفاع می کرد.

وقتی که کارتر از حزب دموکرات رای آورد و رئیس جمهور شد، به شاه گفت باید حقوق بشر را رعایت کنی و آزادی بدهی. بعد از این صحبت ها بود که فضایی ایجاد شد و ان انقلاب شکوهمند اتفاق افتاد.

این طور نیست که فقط امروز انتخابات آمریکا برای ایران مهم باشد. از طرفی، انتخاب مجدد ترامپ برای عربستان مهم است و ترامپ انگار پدرخوانده حاکمان عربستان است یا این که ترامپ، پدر خوانده اسرائیل است.

 

*شخص ترامپ با حاکمان کشوری مثل عربستان ارتباط خوبی داشته و ترامپ با ایران ضدیت داشته است و آنها علاقه مندند که ترامپ مجدداً انتخاب شود.

 

-صد در صد این طور است. درست است که ما تحریم شدیم ولی استقلال خودمان را در مقابل آمریکا از دست ندادیم. در حالی که عربستان، استقلال خود را از دست داده است. کشور عربستان، امارات، بحرین و خیلی از کشورهای دیگر مثل برزیل، تمام تخم مرغ های خودشان را در سبد آدمی به نام ترامپ گذاشتند و آنها هستند که در صورت رای نیاوردن ترامپ، متضرر می شوند و آنها هستند که شب ها خواب شان نمی برد.

 

*اگر ترامپ، انتخاب نشود عربستان یا کشورهای دیگر از جمله برزیل، دیگر نمی توانند با امریکا به رابطه خودشان ادامه بدهند؟

 

-دموکرات به ارزش های دیگری قائل هستند مثل حقوق بشر و احترام به قوانین جهانی. به هر حال، عربستان یک کشور واقعا مستبد است که از نظر حقوق بشر و جنبه های دیگر، اصلاً قابل دفاع نیست ولی مقامات آن کشور برای ترامپ، خوش رقصی کردند و آمریکا 400 میلیارد دلار اسلحه به عربستان فروخت.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، گویی نوکر است و 400 میلیارد دلار پول نفت عربستان داد تا اسلحه بخرد. بعد هم در داخل کشور عربستان، مخالفان و منتقدان نمی توانند نفس بکشند. شاه نیز، این ریختی بود و هر چه درآمد بود برای خرید اسحله می داد.

افتخار شاه این بود که ششمین ارتش جهان را دارد. در حالی که جوانان ما بودند که نیروی واقعی ارتش بودند و نه اسحه آمریکایی. واقعاً آدم نباید به حرف رسانه های معاند و خارجی توجه کند. انتخابات آمریکا به خاطر این که بزرگترین اقتصاد جهان است، در تمام جهان اثر می گذارد و در حوزه های فضا، محیط زیست، نوع خرج کردن و موضوع اسحه اثر می گذارد.

 

*چرا برخی از اقتصاددانان ایرانی که مشهور هستند به چنین دیدگاهی رسیده و گفته اند منتظر نتیجه انتخابات آمریکا بودن، تحقیر آمیز است؟

 

-منتظر نتیجه بودن، جمله سنگینی است. البته روش و رویّه کاندیداهای انتخابات آمریکا فرق می کند و دیپلماسی ما هم می تواند تغییر کند. حتی اگر آقای ترامپ انتخاب شود ممکن است به این نتیجه برسد که باید تغییر مسیر بدهد. چون متوجه می شود با روش قبلی نمی تواند حرکت کند. من فکر می کنم نادیده گرفتن قدرت اقتصادی آمریکا، نابخردانه است و منتظر ماندن تحقیر آمیز نیست.

البته یک موقع ما منتظر هستیم تا طرف مقابل به ما چیزی بدهد که آن حالت فرق می کند. ممکن است یک نفر بگوید صدام می ماند بهتر بود. سوال این است که ما چرا باید منتظر می ماندیم که صدام می رفت؟ بالاخره اگر صدام در قدرت می ماند از ماجرا جویی دست بردار نبود.

 

*به هر حال اگر آقای بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شود، احتمال این که تحریم نفتی را بردارد و اجازه بدهد که کشورهای ایران از دیگران نفت بخرند، وجود دارد. اگر هم نفت ایران فروخته شود ایران درآمد دلاری خواهد داشت و نرخ ارز پایین می آید. به هر شکل، در کوتاه مدت احتمال چنین تاثیری وجود دارد.

 

-بله ولی روسیه و چین هم با آمریکا اختلاف دارند. در این مدت، ترامپ بر صادرات چین به آمریکا تعرفه زیادی بست و بر صادرات فولاد اروپا هم تعرفه بسته است. موضوع محیط زیست هم شوخی نیست که آقای ترامپ از موافقت نامه پاریس خارج شده است. ما آثار بدتر شدن محیط زیست را در گرم شدن کُره زمین می بینیم.

در حال حاضر، به خاطر گرم شدن کره زمین، دو سوم کشور ما در حال خشک شدن است و مگر می شود چشم خود را بر واقعیت ببندیم. اگر دو درجه دمای کره زمین گرم شود، ما در ایران زندگی نخواهیم داشت. فقط مساله اقتصادی، مطرح نیست و من نمی دانم چرا بعضی، این موضوع را حقارت می دانند. اگر واقعاً آن را حقارت بدانند، نظر این افراد غیر منطقی است.

در آمریکا، یک رئیس جمهور مثل اوباما می آید و با برجام، قرارداد می بندد و یک نفر هم مثل ترامپ می آید و راه را برای ایران و کشورهای دیگر می بندد. البته آمریکا، قدرت جهانی است و همه کشورهای دنیا منتظر نتیجه انتخابات آمریکا هستند.

اگر سوال شود که انتخابات آمریکا برای ایران اهمیت بسزایی دارد، من اعتقاد دارم که اهمیت بسزایی ندارد چرا که بعد از تحریم ایران توسط آمریکا، مردم ایران عملاً اعلام کردند که آمریکا نمی توانی ما را تسلیم کنی. این پیام تسلیم نشدن مردم ایران، می تواند به بایدن هم منتقل شود و او بداند که این مسیر، مسیر درستی نیست.

یک مثال دیگر می زنم و تاکید می کنم که من، طرفدار طالبان نیستم و با فلسفه طالبان موافق نیستم. ناتو بیست سال با طالبان جنگید ولی مقامات دیدند کار از پیش نمی رود.. طالبان در مقابل قدرت ناتو ایستاد و آخر سر مقامات ناتو مجبور شدند با مقامات طالبان مذاکره کنند.

 

*یعنی دیدند که طالبان، قابل حذف نیست و نمی شود آن را حذف کرد؟

 

-بله. بالاخره مجبور شدند با طالبان بنشینند و مذاکره کنند. بنابراین می توانم بگویم این که منتظر نتیجه انتخابات بمانیم، تحقیر یا حقارت نیست. همیشه آقای ترامپ می گفت ایران رفتارش را به یک کشور نرمال تبدیل کند. دقیقاً ما هم انتظار داریم که آمریکا به رفتار نرمال بین المللی برگردد یعنی برعکس آن چیزی که ترامپ به ما می گوید. 

سازمان ملل گفته است که تحریم اسلحه ایران تمام می شود ولی ترامپ می گوید من یک طرفه آن را تحریم می کند. این طور که نمی شود و دنیا که تگزاس نیست. بنابراین، ما خوشحال می شویم که آمریکا به رفتار نرمال برگردد و یک کشور متمدن و نرمال باشد.

 

*اگر بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شود درآمد نفتی ایران می تواند در ماه های آینده افزایش پیدا کند ولی در دراز مدت ایران نباید منتظر افزایش درآمد نفت بماند تا وضعیت نرخ دلار بهتر شود و در نهایت ایران استراتژی مشخصی را در پیش بگیرد که تا این حد در مورد نرخ دلار نوسان تجربه نکند؟

 

-کشور ما بدون استراتژی نیست ولی استراتژی آن به هم ریخت. چرا که یک نفر آمد و بازی را به هم زد. آقای روحانی هم، استراتژی منطقی داشته و مساله را حل کرده است ولی طرف او، بازی را به هم ریخته و به تعهد خودش عمل نکرده است.

ما می گوییم نه شرقی و نه غربی ولی به نظرم می آید شاید منطقی این باشد که هم شرقی و هم غربی و با اصالت ملی. ما باید به همه دنیا ارتباط برقرار کنیم و از فرصت ها استفاده کنیم.

ما باید از وضع موجود درس بگیریم. درست نیست که درس نگیریم و فکر کنیم پیروز شده ایم و ترامپ رفت و بایدن آمد. ما باید یک درس بزرگ از این وقایع بگیریم. بعد از این که در زمان آقای اوباما، تحریم ها کم شد، رهبر معظم انقلاب گفتند که اقتصاد مقاومتی یادتان نرود و خودتان را از داخل تقویت کنید.

 

*شما می گویید که آقای روحانی، درست رفتار کرد. به هر حال دولت به یک توافق یا برجام دست پیدا کرد...

 

-من می گویم آقای روحانی شوکه شد یعنی من نمی گویم درست عمل کرد. ایشان یک برنامه ریزی کرده بود و با رفتاری که آقای ترامپ نشان داد، سیستم حالت سکته پیدا کرد.

 

*واقعیت این است که شخص اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا توافق را از طرف آن کشور قطعی کرد و مجلس آمریکا این توافق را به قانون تبدیل نکرد و رئیس جمهوری بعدی آمریکا، این توافق را به راحتی کنار گذاشت. کُل داستان این است  یعنی یک توافق بین ایران و کشورهای دیگر و رئیس جمهور آمریکا بود.

 

-در آن زمان، آقای اوباما نمی توانست در مجلس، این کار را انجام بدهد. چون مجلس در اختیار جمهوری خواهان بود و نه دموکرات ها.

 

*یک توافقی حاصل شد ولی به هر حال اساس محکمی نداشت.

 

-این طور نیست و توافق نامه محیط زیستی پاریس هم همین طور است. بسیاری از توافق هایی که وجود داشت، آقای ترامپ با پوپولیستی بودن، آنها را کنار ریخت. یک موضوع داخلی آمریکا، بیمه همگانی است. تعداد زیادی آمریکایی باید کنار خیابان بخوابند و بیمه درمانی هم نداشته باشند مثل یک کشور عقب مانده.

آبروی ترامپ و کلاً آمریکا، در دنیا به حداقل رسیده و این وضع فقط در ایران اتفاق نیفتاده است. در اروپا و خصوصاً آلمان، اوضاع این طور است. حتی ترامپ هم ، خودش اعلام کرد که آلمانی ها و ایرانی ها و چینی ها می خواهند ما ببازیم.

کسانی که در شبکه های تلویزیونی ماهواره ای خارجی فعالیت می کنند، ایرانی هستند ولی عملاً این آدم ها، کارشان تضعیف روحیه بود و پول خودشان را از آقای ترامپ می گرفتند. اگر ترامپ برود، خیلی از شبکه های تلویزیونی وضعیت دراماتیکی پیدا می کنند.

 

*همان اقتصاددانانی که می گویند منتظر نتیجه انتخابات آمریکا ماندن تحقیر آمیز است، به این موضوع هم اشاره کرده اند که مشکل اصلی ما سوء تدبیر، فساد و سفله پروری است. در این زمینه، جنابعالی چه نظری دارید؟

 

-این یک دروغ بزرگ است. برای مثال، من به عنوان استاد دانشگاه، حقوقم کم است

 

-اصلاً این طور نیست. مگر تحریم، شوخی بردار است؟ در سه سال گذشته، درآمد ارزی وارد کشور نشده ولی دولت توانسته 80 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشته باشد. در بازار حداقل ها موجود است و اگر هم گران است کار به قحطی نکشیده است. آمریکا یکی از این تحریم ها را می خواست علیه چین وضع کند ولی چین به هم ریخت.

 

*یعنی شما عملکرد فعلی دولت آقای روحانی را قابل دفاع می دانید؟

 

-ما در همه دوره ها انتقاداتی به رئیس جمهور وقت داشته ایم. همگی هم خوش استقبال بوده ایم و وقتی دوره آنها تمام می شود نسبت به انها بد می گوییم.

 

*در اواخر دولت آقای احمدی نژاد قیمت کالاها چند برابر شد و قیمت پراید سه برابر شد. قیمت ارز هم سه و چهار برابر شد. در دوره آقای احمدی نژاد، مردم اجناس زیادی را برای مصرف خریده و در خانه خودشان انبار می کردند. آقای روحانی وقتی رئیس جمهور شد قسم خورد و گفت سال های 1384 تا 1392 دیگر تکرار نمی شود.

آقای روحانی، مدعی بود که دوره متفاوتی شروع شده ولی واقعاً همان وضعیت دوره آقای احمدی نژاد تکرار شد.

 

-شما از یک رئیس جمهور انتظار ندارید که تشویش عمومی ایجاد کند و به مردم بگوید حمله کنید و بروید سوپر مارکت ها را خالی کنید چون من به شما قول می دهم که وضع بدتر می شود.

 

*در سال 1393 قسم خورد که سال های دوره آقای احمدی نژاد تکرار نمی شود.

 

-در همان سال 1393 هم آقای روحانی نباید قسم می خورد که وضع بدتر می شود. رئیس جمهور نمی تواند به غیر از این بگوید.

 

*پس قسم جلاله یاد کردن اِشکال ندارد ولی در عین حال وضع ما بدتر از سال های 1382 تا 1392 شود؟

 

-ترامپ با  تمام قدرت علیه ما اقدام کرده و در این حالت درست نیست که ما خودمان را بزنیم. من نمی گویم آقای روحانی، بهترین مدیر مملکت است ولی اصل موضوع را نمی توانیم فراموش کنیم. ما یک خزانه خالی داریم و نمی توانیم به مردم بگوییم که خزانه، خالی است.

در این حالت چه کار کنیم؟ کسانی که از دولت آقای روحانی انتقاد می کنند بگویند که دولت باید چه کاری انجام می داد. من طرفدار آقای روحانی نیستم و انتقادات بسیاری در زمینه های تامین اجتماعی و مسائل مختلف دیگر دارم و خیلی از مسائل ما به همان شکل سابق وجود دارد.

 

*آیا دولت حداقل نمی تواند فضای کسب و کار را در داخل کشور بهتر کند و کاغذ بازی و بوروکراسی را از بین ببرد تا رضایت مردم یک مقدار افزایش پیدا کند؟

 

-دولت در چارچوب امکاناتی که دارد کار می کند. من یک مثال بزنم. پدر خانواده در جیب خودش مثلاً 3 میلیون تومان دارد ولی خانواده از او انتظار دارند که ماشین پژو بخرد.

 

*تحریم برقرار شده ولی بالاخره دولت می تواند وضعیت کسب و کار را درست کند یا بورکراسی را کمتر کند.

 

-شما چرا وضع ونزوئلا را نگاه نمی کنید. آن کشور هم تحریم است و 6 هزار درصد تورم دارد. همین طور کوبا و کره شمالی را نگاه کنید که تحریم هستند. ببینید این نوع کشورها چه وضعی دارند.

 

*از نظر شما چون ما اَبَرتورم نداریم پس وضعیت ما فعلاً مناسب است و مردم باید رضایت داشته باشند؟

 

-ما باید واقع بین باشیم و رضایت با واقع بینی فرق دارد. من گفتم که ما باید از این وضع درس بگیریم. ما باید با دنیا ارتباط داشته باشیم چرا که بی ارتباطی و رعایت نکردن برخی اصول، هزینه دارد و الان مردم هزینه را می پردازند.

در این مدت، باید این موضوع را یاد بگیریم و اگر یاد نگیریم هر لحظه ممکن است دوباره گرفتار این مسائل شویم. مردم ما تا حالا طاقت آورده اند و ما امیدواریم بایدن در انتخابات پیروز شود و حتی اگر آقای ترامپ پیروز شود، نرمال رفتار کند ولی ما هم باید در عرضه جهانی بازی کنیم.

ما باید بازی را یک مقدار منطقی کنیم. ما اصولاً نمی توانیم با آقای ترامپ مذاکره کنیم. چون به فرهنگ ما بد گفت. می گفت مراکز فرهنگی ایران را بمباران می کنم و ژنرال ما را ترور کرد. به نظر من، دو طرف باید درس بگیرند و بعد می توانیم آینده خوبی را شروع کنیم.

بعدا هم می توانیم راجع به مدیریت بهتر و مدیریت سازنده در کشور وارد بحث شویم و بگوییم اگر شفافیت نباشد دزدی اتفاق می افتد و ساختارها اصلاح شود. الان در ترکیه هم، مردم بحث می کنند که چگونه بهبود ایجاد کنند و در آلمان هم همین طور است و مردم و مجلس آلمان از صبح تا شب می گویند چه کار کنیم که بهتر شویم.

هیچ کشوری نمی گوید که من الان راضی هستم و کار تمام است. همه کشورها باید به کار خود ادامه بدهند و کشور ما هم همین طور است. خیلی راحت است که ما بگوییم آقای روحانی مقصر است و تمام. ما باید قبول کنیم که آمریکا به طور مستقیم 25 درصد اقتصاد جهان را دارد و قدرت زیاید دارد و باید بتوانیم با آمریکا یا با نوچه هایش صحبت کنیم. بالاخره گفت و گو غلط نیست.

بر این اساس، باید از این موضوع درس بگیریم و بعد که درس گرفتیم و یک اقتصاد شفاف ایجاد کردیم، ما هزاران نظر داریم که از کجا شروع کنیم، چه چیزی اولویت دارد، چرا باید به عدالت اجتماعی توجه کرد و توسعه را از کجا باید شروع کرد.

من به مردم ایران تبریک می گویم که سه سال مقاومت کردند و نباید این دستاورد، هدر برود. اروپایی ها و آمریکایی ها می خواهند این سه سال مقاومت را مفت از ما بخرند. ما باید بگوییم که دیدید که توانستیم مقاومت کنیم. بر این اساس، ما باید با دست پُر وارد مذاکره شویم.

بنابراین، مردم ما سه سال تحریم را تحمل کردند. حالا باید سیاستمداران ما، بیش ترین فرصت را برای کشور به وجود بیاورند. در مرحله بعد است که ما می گوییم ما آزادی بیان می خواهیم، شفافیت می خواهیم، اختلاس گر نمی خواهیم و همان مطالبات قبلی را این بار با شدت بیش تر بیان می کنیم.

ما می گوییم این ما بودیم که سه سال مقاومت کردیم و حق داریم که مطالبه داشته باشیم. ما امیدواریم که سیاستمداران ما بتوانند فرصت های جدید برای مملکت ایجاد کنند و این وظیفه سیاستمداران است که از این مقاومت ملی، بیش ترین فرصت را برای کشور ایجاد کنند و بذر امید را بکارند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه