ارسال به دیگران پرینت

امنیت کامل در"مرزهای ایران و جمهوری آذربایجان"

مرزهای شمالی و شمال غربی آرامش تحسین‌برانگیزی را تجربه می‌کنند.

امنیت کامل در"مرزهای ایران و جمهوری آذربایجان"

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و ترکیه در شمال و شمال غرب کشورمان صدها کیلومتر مرز مشترک دارند که این موضوع بحث امنیت مرزها را هرچه بیشتر پررنگ می‌کند.

ایران و جمهوری آذربایجان دو کشور همسایه محسوب می‌شوند که ارتباطات بسیار خوبی با یکدیگر دارند و در سفر اخیر مقامات ارشد جمهوری آذربایجان به کشور این موضوع کاملا مشخص بود.



**مناطق مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان

دو کشور همسایه مرزهای مشترک طویلی با یکدیگر دارند که از شمالی‌ترین نقاط مرزی می توان به مرز  "آستارا"، "دشت مغان (پارس‌آباد مغان) " و "بیله سوار"  اشاره کرد که در دو سوی مرز پایانه‌ها و پاسگاه‌های مرزی بر تجارت و امنیت شهروندان دو کشور نظارت می کنند.


یکی از مناطق مرزی ایران و جمهوری آذربایجان "آستارا" است. این شهر یک منطقه گردشگری بسیار راهبردی بوده که در شمال کشور و در استان "گیلان"  قرار دارد. آستارا شهری بندری و مرزی در ساحل غربی دریای کاسپین است و در شمال ایران واقع شده است. این شهر به عنوان یک منطقه مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان است و از غرب به استان  اردبیل و از جنوب به تالش منتهی می شود.

 

 






 

"آستاراچای" ، "آستارا" ایران را از "آستارا" جمهوری آذربایجان جدا می‌سازد. بخش اصلی راه آستارا—اردبیل تقریباً به موازات همین رود و خط مرزی کشیده شده‌است. این شهر از نظر ارتباطی بر سر یک سه‌راهی مهم قرار گرفته‌است؛ راه جنوبی آن به "بندر انزلی"  و "رشت" ، راه شمالی آن به "آستارا جمهوری آذربایجان" و "باکو" و راه غربی آن نیز که از "گردنه حیران" می‌گذرد، به "اردبیل" و "تبریز" منتهی می‌شود.

آستارا از لحاظ اقتصادی در سطح استان و کشور نقش تعیین‌کننده‌ای را داراست. این شهر از لحاظ اقامت مسافر در سطح استان گیلان دارای رتبهٔ نخست بوده و بین ۲۰ تا ۳۰ شهر گردش‌پذیر ایران با قابلیت جذب سالانه شش میلیون مسافر داخلی و ۸۰۰ هزار مسافر خارجی را دارد و و جز بنادر فعال ترانزیتی کشور نیز به حساب می آید.


در اطراف شهر آستارا منطقه "حیران" وجود دارد که از نزدیک‌ترین مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان به حساب می آید که هنگ های مرزی و بازرسی در این منطقه مرزی مستقر هستند و بر امنیت این مناطق نظارت می‌کنند؛ علاوه بر این موضوع ، فنس‌های بلندی که در دو سوی مرز کشیده شده حدود و ثغور دو کشور را نشان می دهد.


 









 


 



 




**در دو سوی مرز ایران و جمهوری آذربایجان آرامشی تحسین‌برانگیز دیده می شود

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که در دو سوی مرز ایران و جمهوری آذربایجان آرامشی تحسین‌برانگیز دیده می شود که نشان می دهد نیروهای نظامی و امنیتی مناطق تحت کنترل خود را با بیشینه آمادگی اداره می کنند.

یک نکته مهم دیگر اینکه مسافران نوروزی که در مسیر استان‌های شمالی و شمال غربی مرزی تردد می‌کنند، از مسیر "آستارا – حیران – اردبیل – مشکین‌شهر – گرمی – بیله‌سوار و ..." تردد می‌کنند و به راحتی می‌توانند آرامش مرزی مناطق شمالی و شمال غربی را درک کنند.
 



 

مرزهای شمالی و شمال غربی کشور دارای بیشینه امنیت هستند که البته این موضوع در چهار سوی نقاط مرزی هم تا حدود زیادی وجود دارد و امنیت مراکز استان‌های مرزی نشان می‌دهد که در خطوط مقدم تدابیر لازم پیش‌بینی شده است.

دو منطقه مرزی دیگری که در شمال به سمت شمال غرب کشور وجود دارد با نام‌های  "پارس آباد (دشت مغان)" و "بیله‌سوار" شناخته می شود که در این مناطق علاوه بر امنیت کافی ، تجارت نیز رونق قابل قبولی دارد.
 











 


در ایام تعطیلات نوروز پایانه مرزی  "بیله‌سوار"  پذیرای صد‌ها مسافر نورزی بود که به دنبال سفربه آن سوی مرز بودند و همچنین مسافرانی که با پلاک ترانزیت جمهوری آذربایجان قصد ورود به کشور را داشتند.

یکی از شهروندان شهر  "بیله‌سوار" در گفت‌وگو با  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره وضعیت امنیتی و معیشتی این منطقه اظهار داشت: در شهر "بیله‌سوار" و مناطق مرزی شمالی امنیت بسیار خوبی حکم فرماست و مردم در کمال آرامش به کسب و کار خود مشغولند.

وی درباره پایانه مرزی "بیله‌سوار" عنوان داشت: روزانه تعداد زیادی مسافر و ماشین‌های حمل بار،‌ از آن سوی مرز (آذربایجان) و یا این سوی مرز (ایران) از طریق پایانه مرزی مذکور جابجا می‌شوند و همه چیز براساس یک روال و قانون مشخص صورت می گیرد.


 






 


**آرامش در مرزهای کشورمان در وضعیت قابل قبولی نسبت به کشورهای منطقه و  کشورهای حوزه یورو است

آرامش در مرزهای کشورمان در وضعیت قابل قبولی نسبت به کشورهای منطقه و حتی برخی کشورهای حوزه یورو است و این در حالی بوده که در چند ماه اخیر در "پاریس" ، "آنکارا"،‌ "استانبول" و اخیرا هم در "بروکسل" شاهد کشته شدن ده ها نفر براساس چالش‌های امنیتی بودیم و این موضوع نشان می دهد که هم افزایی نیروهای نظامی و امنیتی و انتظامی، وزارت اطلاعات و بسیج و ... باعث گسترش یک امنیت نسبی و قابل قبول در کشور گردیده و ایران را بعنوان امن‌ترین کشور غرب آسیا به جهان شناسانده است.

امیر دریابان "علی شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه ایران لنگرگاه ثبات در منطقه است اظهار داشت:  رویارویی منطقه ای ایران نشان دهنده این بوده که نظم قدیم در حال فروپاشی است و امروز به دلیل تحرک جریان تکفیری، رژیم صهیونیستی از هرزمان دیگر فارغ تر و در عین حال مضطرب تر و عصبی تر است چون میداند تاریخ در حال ورق خوردن است.

همانطور که حجت‌الاسلام و المسلمین‌ محمود علوی نیز در سخنرانی‌هایش به این نکته اشاره داشته، دشمن به دنبال آن است تا صدای چند انفجار را در مناطق مختلف کشور بشنود که این موضوع محقق نشده و سربازاران گمنام امام‌زمان (عج) با هم‌افزایی ارتش، سپاه، ناجا و بسیج و مرزبانی هرگونه اقدامی را قبل از به ثمر رسیدن خنثی کرده‌اند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه