ارسال به دیگران پرینت

اگر قاعدگی نامنظم دارید ، حواستان را جمع کنید

با این که احتمال بارداری در دوران پریود کم است اما غیرممکن نیست! پس فکر نکنید در هنگام پریود باردار نمی شوید. همه چیز به زمان بندی بستگی دارد. لازم است یک سری رخدادها سپری شود تا این اتفاق برای شما بیفتد و باردار شوید.

 اگر قاعدگی نامنظم دارید ، حواستان را جمع کنید

زمانی که بیشترین قدرت باروری را دارید

سه روز قبل از تخمک گذاری، در طول تخمک گذاری و دو تا سه روز بعد از آن شما بیشترین قدرت باروری را دارید.

وقتی شما تخمک گذاری می کنید، سیستم شما در صورت عدم بارور شدن تخمک، آن را بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت از دستگاه تناسلی خارج می کند و شما نمی توانید تا زمان تخمک گذاری بعدی باردار شوید.

در اولین روز پریود، چرخه قاعدگی شما شروع می شود اما بیشتر افراد تا اواسط چرخه قاعدگی یا پریود تخمک گذاری نمی کنند.

با این حال، چرخه قاعدگی یا سیکل در هر فرد طول متفاوتی دارد. به این معنی است که پنجره باروری ممکن است زودتر یا دیرتر رخ دهد.

پریودهای نامنظم خطر بارداری ناخواسته را افزایش می دهد

زنانی که قاعدگی منظم دارند، به سادگی می توانند زمان تخمک گذاری را برای پیشگیری از بارداری تخمین بزنند. با این حال، خیلی از خانم ها سیکل های پریود نامرتب دارند. به این معنی که به سختی می توان فهمید که پریود آنها چه زمانی شروع می شود و چه زمانی تخمک گذاری می کنند.

زنانی هستند که می گویند پریود آنها مرتب و هر ۳۵ روز یک بار است اما بیشتر زنان می گویند من اصلا نمی دانم چه زمانی قرار است پریود شوم.

زمانی که در پریود امکان بارداری هست

اگر تخمک گذاری شما زودهنگام و در طی یک چرخه یا سیکل کوتاه باشد، امکان دارد شما در زمانی که پریود هستید باردار شوید. به عنوان مثال، فردی که سیکل ماهانه ۲۴ روزه دارد ممکن است زودتر و در روز هفتم چرخه تخمک گذاری کند. بنابراین، اگر پریود یک هفته کامل طول بکشد و به روز هفتم ختم شود و شما در آن زمان رابطه جنسی داشته باشید، ممکن است باردار شوید.

احتمال تخمک گذاری نزدیک به زمان پریود بسیار کم است اما غیرممکن نیست. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳ در مورد تخمین تاریخ لقاح ۵۸۳۰ مورد بارداری انجام شد. بیش از نیمی از آنها، یعنی حدود ۵۸ درصد، در روز ۱۲ یا ۱۳ چرخه قاعدگی لقاح داشتند. با این حال ،  ۲ درصد از شرکت کنندگان در این تحقیق در دوران پنجره باروری در روز چهارم لقاح داشتند؛ یعنی زمانی که قطعا با پریود آنها همزمان بوده است.

علاوه بر این، طول چرخه قاعدگی بی نهایت وسیع است. مثلا طی یک بررسی در سال ۲۰۱۹ که از ۸۱۶۰۰ چرخه قاعدگی انجام شد، تنها ۱۳ درصد از آنها چرخه ۲۸ روزه داشتند. چرخه قاعدگی برخی از این خانم ها به کوتاهی ۱۵ روز بود و برخی دیگر طولانی و ۵۰ روزه!

عوامل تاثیرگذار در زمان تخمک گذاری

هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون به میزان زیادی طول چرخه قاعدگی را مشخص می کنند. برای مثال، در طول چرخه قاعدگی، افزایش سطح استروژن تخمک گذاری را تحریک کرده و دیواره مخاط رحم را ضخیم می کند. بنابراین، شما می توانید لقاح داشته باشید و تخمک بارورشده را رشد دهید.

تغییرات اندک در میزان استروژن و پروژسترون می تواند منجر به بروز تغییرات در چرخه قاعدگی و زمان تخمک گذاری شما شود. این تغییرات می تواند فاکتورهایی مانند سن، نژاد و شاخص توده بدنی باشد.

استرس، بیماری و دیگر عوارض پزشکی می تواند بر زمان تخمک گذاری تاثیر بگذارد و  طول معمولی چرخه بارداری شما را تغییر دهد. حتی اگر خانمی یک چرخه بارداری ۳۱ روزه داشته باشد ممکن است یک سیکل کوتاه تر از حد متوسط داشته و باردار شود.

پیگیری پریود به درک شما از چرخه قاعدگی کمک می کند

پیگیری چرخه قاعدگی ممکن است به شما ایده بهتری در مورد مدت زمانی که معمولا پریود شما طول می کشد و زمانی که تخمگ گذاری می کنید ارائه دهد. مثلا، برخی از برنامه های کاربردی موبایل هستند که تغییر دمای بدن یا مخاط دهانه رحم را ردیابی می کنند و می توانند به شما بگویند که در هر ماه چه زمانی تخمک گذاری خواهید داشت.

علامت احتمالی دیگر در تخمک گذاری لکه بینی یا خونریزی اندک در اواسط چرخه قاعدگی است؛ یعنی زمانی که میزان استروژن بدن پایین می آید. با این حال، چندین دلیل دیگر نیز وجود دارد که چرا ممکن است بین پریودهایتان خونریزی داشته باشید. این دلایل عبارت اند از:

روش های پیشگیری از بارداری: روش های هورمونی پیشگیری از بارداری می تواند منجر به خونریزی یا لکه بینی در اواسط چرخه قاعدگی شود؛ مخصوصا وقتی که شما از یک داروی جدید استفاده می کنید یا یک وعده مصرف را فراموشتان می شود.

عفونت یا التهاب دهانه رحم: عفونت های مقاربتی و همین طور مواد شیمیایی، دوش واژینال، آفت کش ها یا تامپون می تواند دهانه رحم را تحریک کند و منجر به خونریزی شود.

لانه گزینی: اگر تخمک بارورشده باشد، خودش را طی یک هفته به اندومتر می چسباند و منجر به لکه بینی می شود.

دنبال کردن دقیق چرخه قاعدگی به شما کمک می کند تشخیص دهید چه زمانی خونریزی بین پریودها طبیعی است و آیا لازم است برای یافتن علت آن به پزشک مراجعه کنید یا نه. شما قادر خواهید بود تشخیص دهید که آیا این خونریزی به علت پریود است یا علت دیگری می تواند داشته باشد.

زنان بسیار زیادی هستند که در دوران یائسگی نیز خونریزی واژینال دارند. یک گمان این است که اگر خانم ها رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشند، باعث می شود به اشتباه تخمین بزنند چه زمانی پنجره باروری آنها اتفاق می افتد.

بهترین محافظت در برابر بارداری پیشگیری از بارداری است

پیگیری چرخه قاعدگی یک راه مطمئن برای پیشگیری از بارداری نیست. این روش به دلایل مختلفی قابل اطمینان نیست: این دلایل شامل تنوع در زمان بندی تخمک گذاری، ثبت اولین روز در آخرین پریود قاعدگی و دوام اسپرم و تخمک می شود.

بهترین راه برای پیشگیری از بارداری در هر زمانی در چرخه قاعدگی استفاده از انواع روش های پیشگیری از بارداری است.

روش های هورمونی پیشگیری از بارداری مثل قرص، برچسب و حلقه های ضدبارداری با تغییر میزان هورمون برای پیشگیری از تخمک گذاری کار می کنند و باعث می شود اسپرم سخت تر به تخمک برسد و آن را بارور کند. این روش های پیشگیری از بارداری در باردار نشدن بسیار مؤثر بوده و ضریب موفقیت آنها ۹۳ درصد برای قرص و ۹۹ درصد برای کاشت های بازو هستند.

علاوه بر اینها، به شما توصیه می کنیم هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. با این که کاندوم های مردانه و زنانه به ترتیب ضریب پیشگیری ۸۷ و ۷۹ درصد را دارند اما در پیشگیری از بیماری های مقاربتی یا جنسی مانند هپاتیت، ایدز، سوزاک و سیفلیس بسیار مفید هستند.

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • آسیه امانی ارسالی در

      مریضی ماه وارم غیر منظم است آیا باردار شده میتوانم یا خیر

    • aysan ارسالی در

      یه سوال دارم خواهشا جواب بدید
      نامنظم بودن پریودی یعنی اینکه تخمک طرف ضعیفه و امکان باردار شدن کمه؟

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه