ارسال به دیگران پرینت

جفت‌گیری سوسک‌ها | تولیدمثل سوسک‌ها

جفت‌گیری سوسک‌ها در مسیر عجیبی قرار گرفته است و آن طور که باید پیش نمی‌رود!

جفت‌گیری سوسک‌ها در مسیر عجیبی قرار گرفته است و آن طور که باید پیش نمی‌رود!

جفت‌گیری سوسک‌ها در مسیر عجیبی قرار گرفته است و آن طور که باید پیش نمی‌رود!

جفت‌گیری سوسک‌ها در مسیر عجیبی قرار گرفته است

۵۵آنلاین: بسیاری از سوسک‌ های ماده وقتی حشره‌کش به آن‌ها زده می‌شود ذائقه خود را نسبت به مواد شیرین از دست می‌دهند و همین امر باعث ایجاد تغییر در نسل بعدی این حشرات می‌شود.

وقتی یک سوسک نر می‌خواهد با سوسک ماده جفت‌گیری کند، پشت خود را به سمت او می‌برد، بال‌هایش را باز می‌کند و معمولاً غذایی را به او تعارف می‌کند که قندها و چربی‌هایی است که از غده ترگال او گرفته شده. وقتی سوسک ماده در حال نیش زدن است، سوسک نر اسپرم‌سازی می‌کند. این روند ممکن است 90 دقیقه طول بکشد. شاید این عمل باعث شود که جمعیت سوسک‌ها بسیار زیاد شود و با حشره‌کش و آفت‌کش نتوان آن‌ها را از بین برد.

دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در سال 1993 ویژگی خاصی را در سوسک‌های آلمانی کشف کردند. این سوسک‌های آلمانی در همه جا به جز قطب جنوب وجود دارند. به نظر می‌رسید که سوسک‌ها به نوعی قند که گلوکز نام دارد علاقه‌ای ندارند. این مسئله بسیار عجیب بود چون هرکسی که با مهار سوسک‌ها سر و کار دارد می‌داند که سوسک‌ها مواد شیرین را دوست دارند. پس این سوسک‌های جدید که ظاهراً به رژیم غذایی سالم اعتقاد دارند از کجا آمده‌اند؟

 این طور به نظر می‌رسد که ما این سوسک‌ها را به صورت تصادفی ایجاد کرده‌ایم. پس از دهه‌ها تلاش برای کشتن اجداد این سوسک‌ها با پودرهای شیرین و مایعات آغشته به سم این نوع سوسک‌ها به وجود آمده‌اند. سوسک‌هایی که هوس شیرینی می‌کردند سم حشره‌کش را خوردند و مردند؛ اما آن دسته از سوسک‌هایی که به گلوکز علاقه نداشتند از بین نرفتند و فرصت کردند تا تولید مثل کنند و زنده بمانند. دوست نداشتن شیرینی را نیز به نسل‌های بعدشان انتقال دادند.

آیاکو وادا کاتسوماتا حشره‌شناس دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید: «وقتی به تکامل فکر می‌کنیم، معمولاً حیوانات وحشی در نظرمان می‌آیند، اما در واقع تکامل در حیوانات کوچکی که در آشپزخانه ما زندگی می‌کنند هم روی می‌دهد.»

دکتر وادا کاتسوماتا و همکارانش به‌تازگی مطلب جالبی درباره سوسک‌ها فهمیده‌اند. طبق تحقیقی که در مجله ارتباطات بیولوژی منتشر شد نشان داد که همان چیزی که باعث می‌شود سوسک‌های ماده از طعمه‌های شیرین دوری کنند، موجب می‌شود که تمایلی به سوسک‌های نر هم نداشته باشند و احتمال کمی دارند که با نرهای معمولی جفت‌گیری کنند. 

این امر به این دلیل اتفاق افتاده که بزاق سوسک می‌تواند به سرعت قندهای پیچیده را تجزیه کند، مثل قندهایی که سوسک نر برای ایجاد رابطه با سوسک ماده به او ارائه می‌دهد. پس او دیگر میلی به شیرینی ندارد و جفت‌گیری بین آن‌ها برقرار نمی‌شود.

شاید فکر کنید: «پس عالی شد! تعداد سوسک‌ها به این صورت کم می‌شود»؛ اما دانشمندان می‌گویند که این روند آن‌قدر هم که فکر می‌کنید سریع اتفاق نمی‌افتد. 

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      اینا که سوسک نیستند، کرکدن هستند!

    • علی ارسالی در

      با دمپایی بزن همیشه بزن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه