ارسال به دیگران پرینت

نمادهای سیاسی | نشانه Z روی تانک‌های روسی

چطور حروف تبدیل به نمادهای سیاسی می‌شوند؟ | نشانه Z روی تانک‌های روسی علامت چیست؟

چطور حروف تبدیل به نمادهای سیاسی می‌شوند؟ نشانه Z روی تانک‌های روسی علامت چیست؟

چطور حروف تبدیل به نمادهای سیاسی می‌شوند؟ | نشانه Z روی تانک‌های روسی علامت چیست؟

چطور حروف تبدیل به نمادهای سیاسی می‌شوند؟ نشانه Z روی تانک‌های روسی علامت چیست؟

حرف Z که در کنار بعضی از تانک‌های روسی حک شده و روی پیراهن ایوان کولیاک ژیمناست روسی کشیده شده نشانه حمایت از حمله روسیه به اوکراین است. در املای نام‌ مکانی‌هایی مثل КуZбасс در روسیه نیز این حرف دیده می‌شود. 

در بعضی از کشورها مثل جمهوری چک این بحث وجود دارد که آیا نشان دادن یک حرف جرم محسوب می‌شود یا خیر؟ این بحث پس از آن به وجود آمد که Q تبدیل به قسمتی از توطئه QAnon در جناح راست افراطی علیه آمریکا شد. 

استفاده از نمادها بخشی از هر درگیری سیاسی است. این بخشی از راهکارهای تبلیغاتی‌ای است که سعی در شکل دادن آن راهکار به زبان عامه دارد. اما نکته جالب اینجاست که این نمادها چگونه تثبیت می‌شوند و چطور بعضی از آن‌ها آن‌قدر قدرتمند و مؤثر می‌شوند که استفاده از آن‌ها را ممنوع اعلام می‌کنند؟

مبارزه افکار عمومی در کنار مبارزه اوکراین همچنان ادامه دارد. نمادهای زیادی در طول جنگ بین اوکراین و روسیه به وجود آمد. توییتر و فیس‌بوک پر از افرادی است که در کنار نام کاربری‌شان ایموجی پرچم اوکراین را قرار داده‌اند. 

از طرف دیگر، یکی از برجسته‌ترین نمادها حرف Z بود. نظریه‌های زیادی وجود دارد که چرا این حرف به نمادی برای طرفداران جنگ بدل شده و منشأ این نماد چیست؟ آیا به این دلیل است که روس‌ها کلمه Zapad به معنای غرب را مدنظر دارند؟ یعنی تانک‌های روسیه به سمت غرب حرکت می‌کنند؟ یا علامت اختصاری Za pobedu به معنای پیروزی است؟ جالب اینجاست که در الفبای سیریلیک شکلی مثل Z وجود ندارد و صدای ز به صورت З نوشته می‌شود. 

معنا بخشیدن به حروف

پیدا کردن منشأ حروف تنها بخش کوچکی از داستان است. این کار روشی است برای بازتاب دادن فکری در جامعه و اینکه مردم چطور به آن حرف معنا می‌دهند. این کار باعث می‌شود نشانه‌ای قراردادی به ابزاری قدرتمند تبدیل شود. 

نمادهای سیاسی به شکل‌های مختلفی ظهور پیدا می‌کنند. در سال 2019 پنگوئن‌ها نماد معترضان ضددولتی در استانبول بودند. وقتی که درگیری سختی بین پلیس و معترضان درگرفت، همه شبکه‌های خبری تصمیم گرفتند این اخبار را پوشش ندهند. در همان وقت بود که شبکه سی‌ان‌ان ترک مستندی درباره پنگوئن‌ها نشان داد و پس از آن معترضان از پنگوئن به عنوان نماد اعتراض خود و تمسخر شبکه‌های خبری استفاده کردند.

وقتی که الفبای آوایی ناتو (آلفا، براوو، چارلی و غیره) در حال گسترش بود، اعلام کردند که حروفی که استفاده می‌شود باید عاری از هرگونه ارتباط با معانی نامناسب باشد. گفته شد که چون آن‌ها باید از لحاظ سیاسی و فرهنگی بی‌طرف باشند، نمادها نیز باید بی‌طرفانه انتخاب شوند. 

همچنین سازمان بهداشت جهانی از الفبای یونانی برای نام‌گذاری انواع ویروس کرونا استفاده کرد. قبلاً گونه‌ها را براساس محلی که ویروس در آنجا پیدا شده نام‌گذاری می‌کردند؛ اما این شیوه نام‌گذاری را کنار گذاشتند تا انگی به مکان خاصی وارد نشود. حتی از حرف Xi یونانی صرف نظر شد زیرا می‌گفتند که شبیه به نام خانوادگی رئیس‌جمهور چین است. 

نکته‌ای واضح است این است که زبان همیشه با سیاست در ارتباط بوده؛ زیرا انسان‌ها به‌وسیله زبان با هم تعامل دارند و این تعاملات همیشه تا اندازه‌ای در حوزه سیاست جای می‌گیرد. واژه‌ها و نمادها تعریف لغت‌نامه‌ای دارند اما بیشتر آن‌ها تاریخچه‌ای دارند که ممکن است برای مردم معنادار باشد.

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه