ارسال به دیگران پرینت

فلفل سیاه | خواص فلفل سیاه | مضرات فلفل سیاه

فلفل سیاه برای سلامتی مفید است یا مضر؟ | همه چیز درباره‌ی فلفل سیاه

فلفل سیاه برای سلامتی مفید است یا مضر؟

فلفل سیاه برای سلامتی مفید است یا مضر؟ | همه چیز درباره‌ی فلفل سیاه

فلفل سیاه برای سلامتی مفید است یا مضر؟

همه می‌دانند که مصرف زیاد نمک برای سلامتی مضر است؛ اما کمتر درباره ادویه‌های دیگر صحبت شده. مثلاً چند نفر از مردم می‌دانند که فلفل سیاه برای سلامتی مفید است یا ضرر دارد؟

مطمئناً مردم در طول اعصار گمان می‌کردند که فلفل سیاه برای سلامتی مفید است. هزاران سال است که از فلفل سیاه در طب سنتی هندی استفاده می‌شود. اطبای سنتی هند بر این باورند که فلفل سیاه نفخ شکم را تسکین می‌دهد. در طب چینی نیز از فلفل برای درمان صرع استفاده می‌شود. 

علم مدرن نشان می‌دهد که فلفل سیاه فوایدی برای سلامت انسان دارد. آلکالوئیدی به نام پیپرین که در فلفل وجود دارد آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است. آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که مواد مضری به نام رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. رژیم غذایی ناسالم، قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید، استفاده از الکل و سیگار باعث می‌شود تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن شما افزایش پیدا کند. وجود بیش از حد این مولکول‌های ناپایدار به سلول‌ها آسیب می‌زند و سبب بروز مشکلات قلبی‌عروقی، سرطان، آرتروز، آسم و دیابت می‌شود.

تحقیقات نشان داده که پیپرین با این رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. در تحقیقی که روی موش‌ها انجام شد، آن‌ها را به چند گروه تقسیم کردند. بعضی از موش‌ها با غذای معمولی و بعضی دیگر با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. یک گروه از موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب همراه با فلفل سیاه و گروه دیگر با پیپرین. موش‌هایی که با رژیم غذایی پرچرب همراه با پپرین یا فلفل سیاه تغذیه می‌شدند آسیب رادیکال‌های آزاد در آنان کمتر بود. در واقع نشانگرهای آسیب رادیکال آزاد آن‌ها در مقایسه با موش‌هایی که از رژیم غذایی معمولی استفاده می‌کردند معنی‌دار بود. 

پپرین خواص ضدالتهابی نیز دارد. التهاب مزمن با طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های خودایمنی مثل آرتروز روماتیسم مرتبط است. در اینجا نیز مطالعات روی حیوان‌ها نشان داد که پپرین التهاب و درد را در بیماران مبتلا به آرتروز کاهش می‌دهد. فلفل سیاه به بدن کمک می‌کند تا برخی مواد مفید مثل آنتی‌اکسیدان موجود در توت‌ها و بادام زمینی بهتر جذب شوند. 

فلفل سیاه به جذب کورکومین که ماده فعال ضدالتهابی زردچوبه است هم کمک می‌کند. دانشمندان دریافته‌اند که مصرف 20 میلی‌گرم پپرین به همراه 2 گرم کورکومین میزان دسترسی بدن به کورکومین را تا 2 هزار درصد بهبود می‌دهد.

تحقیقات دیگری نشان داده که ممکن است فلفل سیاه جذب بتاکاروتن را نیز بهبود بخشد. ترکیبی که در سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شود و بدن ما آن را به ویتامین آ تبدیل می‌کند.

پیپرین و سرطان

ممکن است فلفل سیاه خاصیت مبارزه با سرطان هم داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد که پیپرین تولید مثل سلول‌های سرطانی را در سینه، پروستات و روده بزرگ را کاهش می‌دهد و باعث مرگ این سلول‌ها می‌شود.

محققان 55 ترکیب از انواع ادویه را با هم مقایسه کردند و دریافتند که پیپرین در افزایش اثربخشی درمان سرطان سینه از همه ادویه‌ها مؤثرتر است. 

محض احتیاط بگوییم که بعضی از این تحقیقات فقط روی حیوان‌ها آزمایش شده و ممکن است در انسان تا این اندازه مؤثر نباشد. با وجود این اضافه کردن مقداری فلفل سیاه به غذا به شما آسیبی نمی‌رساند و حتی ممکن است مفید هم باشد. 

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه