ارسال به دیگران پرینت

سریع درس خواندن | درس خواندن بدون فراموشی | تکنیکهای درس خواندن

تکنیک‌های مهم برای درس خواندن سریع و بدون فراموشی

چطور سریع درس بخوانیم بدون آنکه مطالب را فراموش کنیم؟

تکنیک‌های مهم برای درس خواندن سریع و بدون فراموشی

چطور سریع درس بخوانیم بدون آنکه مطالب را فراموش کنیم؟

دانش‌آموزان معمولاً زمان امتحان اضطراب دارند. آن‌ها به راهنمایی، انگیزه و شیوه‌های مؤثر نیاز دارند تا بتوانند برای امتحان آماده شوند. ما در اینجا چند راه جادویی و مفید را برای سریع درس خواندن و فراموش نکردن مطالب معرفی می‌کنیم:

1-متن را کامل بخوانید

برای اینکه مطلبی را فراموش نکنید، ابتدا متن را کامل بخوانید. زیر نکات مهم آن خط بکشید و به جای حفظ کردن کل پاراگراف فقط نکات مهم را حفظ کنید. شما باید روی درس تسلط داشته باشید تا آن را فراموش نکنید. موقع امتحان می‌توانید آن نکات اصلی یا کلیدواژه‌هایی را که حفظ کرده‌اید در برگه بنویسید و آن‌ها را توضیح دهید. 

2- همه‌چیز را منظم نگه دارید

مهم‌ترین نکته برای مطالعه سریع بدون فراموش کردن مطلب این است که مکان، مطالب مورد مطالعه، جزوه‌ها و یادداشت‌ها را به صورت منظم داشته باشید. حتی اگر اتاق شما نامرتب باشد هم ممکن است بر تمرکز شما تأثیر بگذارد و بهتر است آن را مرتب و منظم کنید. منظم‌ بودن جزوه‌ها نیز یکی از نکاتی است که باعث می‌شود سردرگم نشوید و درس‌های خود را به ترتیب حفظ کنید. 

3- با روحیه خوب درس بخوانید

اگر می‌خواهید درس‌ها را فراموش نکنید باید عواملی را که باعث اضطرابتان می‌شود از خود دور کنید. وقتی آرام باشید راحت‌تر می‌توانید درس بخوانید و روی درس‌هایتان تمرکز کنید. اگر عصبانی، ناامید یا آشفته باشید نمی‌توانید به خوبی تمرکز کنید. داشتن روحیه خوب به شما کمک می‌کند که بهتر درس بخوانید.

4- از عواملی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود دوری کنید

بهترین راه برای به خاطر سپردن مطالب این است که در جایی باشید که هیچ‌چیز حواس شما را پرت نکند. اگر ذهن شما مرتب منحرف شود، آنچه را که خوانده‌اید فراموش خواهید کرد. اتاقی را برای مطالعه انتخاب کنید که کسی مزاحم شما نشود. همچنین گوشی خود را خاموش کنید و به شبکه‌های اجتماعی سر نزنید. تلفن همراه یکی از بزرگ‌ترین عوامل حواس‌پرتی دانش‌آموزان است. آن را خاموش کنید و روی درس خود تمرکز کنید.

5- از شیوه ساختار درختی استفاده کنید

می‌توانید درختی بکشید و مطالب مهم را بالای درخت و عنوان‌های دیگر را روی شاخه و برگ‌های آن بنویسید. با این روش می‌توانید مطالبی را که خوانده‌اید خیلی سریع دوره کنید و آن‌ها را فراموش نکنید.

7- زمانی برای استراحت قرار دهید

مطالعه پشت‌سرهم باعث می‌شود مغز شما خسته شود. پس برای اینکه مطالب را فراموش نکنید یکی دو ساعت استراحت کنید. زمانی را برای استراحت بگذارید و حتی اگر 10 یا 20 دقیقه نیز استراحت کنید بعد از آن می‌توانید با ذهنی آماده درس خود را از سر بگیرید.

8- به دوستان خود آموزش دهید

یکی از روش‌هایی که مطالب از ذهن شما بیرون نرود این است که آن مفاهیم را برای دیگران تعریف کنید. شما می‌توانید درس را برای دوستان یا هم‌کلاسی‌هایتان توضیح دهید تا بهتر در خاطرتان بماند.

در اینجا چند روش برای یادگیری مطالب درسی را معرفی کردیم که می‌توانید هنگام امتحانات از آن‌ها استفاده کنید. امیدواریم با رعایت کردن این نکات بتوانید بهترین نتایج را بگیرید. 

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه