ارسال به دیگران پرینت

شکوفه‌های گیلاس | ژاپن | گرمایش زمین

آسیب گرمایش زمین بر شکوفه‌های گیلاس | شکوفه‌هایی که زودتر از موعد شکوفا شدند

درختان گیلاس در ژاپن به علت گرمایش زمین 11 روز زودتر شکوفه کردند

آسیب گرمایش زمین بر شکوفه‌های گیلاس | شکوفه‌هایی که زودتر از موعد شکوفا شدند

 

سیدمحمد زهیر غرضی


درختان گیلاس در ژاپن به علت گرمایش زمین 11 روز زودتر شکوفه کردند

شکوفه‌های سفید و صورتی که هر ساله در ژاپن تصاویر رؤیایی و شگفت‌انگیزی می‌سازند امسال زودتر از همیشه دیده شدند. شکوفه‌های گیلاس نماد شهر کیوتو ژاپن هستند و آغاز بهار را در این کشور نوید می‌دهند. اما این مسئله که درخت‌ها کمی زودتر شکوفه کرده‌اند نگران‎کننده است. درخت‌های گیلاس امسال به دلیل گرم شدن زمین و تغییرات آب‌وهوایی 11 روز زودتر از همیشه شکوفه زده‌اند. 

براساس تحقیقی که روز جمعه در مجله Environmental چاپ شد، گل‌دهی کامل درختان گیلاس شهر کیوتو در سال 2021 به 26 مارس افتاد که در 1200 سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاده بود. در این تحقیق آمده: «ما متوجه شدیم که پس از 1930 میلادی چنین اتفاقی پیش نیامده بود. براساس این تحقیق گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی جهانی باعث شد شکوفه‌های گیلاس در شهری که همیشه در یک زمان مشخص درمی‌آمد 11 روز زودتر دیده شوند.» 

این تحقیق نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی بر گل‌دهی شکوفه‌های گیلاس در کیوتو تأثیر گذاشته؛ اما اتفاقی که در سال 2021 افتاد 15 برابر بیشتر از حد انتظار محققان بود. آن‌ها عقیده دارند این رویداد دست‌کم یک بار در قرن صورت می‌گیرد.

این اتفاق در نتیجه تغییرات انسانی روی داده و نیمی از آن به دلیل گرمایش محلی است. مطالعات انجام شده درباره گل‌دهی شکوفه‌های گیلاس کیوتو به سال 812 پس از میلاد بازمی‌گردد. گزارشی که از آن سال وجود دارد از خاطرات و تاریخچه‌ای است که در زمان امپراتوری نوشته و جمع‌آوری شده است.

گفته می‌شود صنعت گردشگردی و حضور افرادی که به عنوان گردشگر به این شهر می‌آیند نیز بر زمان گل دادن درختان گیلاس تأثیر گذاشته است. تحقیقات نشان داده حساسیت درختان به افزایش دما تأثیر منفی بر روش‌های آبیاری و کشاورزی دارد. آخرین گزارش‌ها از هیئت علمی تغییرات اقلیمی نشان داده که انسان بر گرمایش زمین تأثیر جدی داشته است. اگر روند گرمایش زمین به همین صورت ادامه داشته باشد، بیشتر محصولات کشاورزی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند و پیامدهای غیرقابل جبرانی برای کشورها به وجود خواهد آمد. 

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

 

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه