ارسال به دیگران پرینت

آبله میمون | آبله میمونی | واکسن آبله میمونی | درمان آبله میمونی | داروی آبله میمونی

همه چیز درباره واکسن و داروی آبله میمونی | روشهای پیشگیری و درمان آبله میمونی

آبله میمونی از ویروس ارتوپاکس به وجود می‌آید که شامل آبله هم می‌شود. به همین دلیل خوشبختانه واکسن آبله روی آبله میمونی هم کارساز است

همه چیز درباره واکسن و داروی آبله میمونی | روشهای پیشگیری و درمان آبله میمونی

چه واکسن و دارویی برای درمان آبله میمونی وجود دارد؟

معمولاً برای درمان آبله میمونی نیاز به دارو نیست. آبله میمونی بسیار خفیف است و بیشتر افراد در عرض چند هفته بدون نیاز به دارو بهبود پیدا می‌کنند. اما واکسن‌هایی وجود دارد که برای کنترل شیوع آبله میمونی استفاده می‌شود. هم اکنون بعضی از کشورها واکسن آبله میمونی را تزریق می‌کنند. اما برای کسانی که به دلیل ابتلا به این بیماری سخت مریض می‌شوند داروهایی وجود دارد.

آبله میمونی از ویروس ارتوپاکس به وجود می‌آید که شامل آبله هم می‌شود. به همین دلیل خوشبختانه واکسن آبله روی آبله میمونی هم کارساز است. بیماری آبله در سال 1980 در جهان ریشه‌کن شد، اما بسیاری از کشورها برای مواقع اضطراری هنوز واکسن آبله را دارند. این واکسن برای کسانی که در آزمایشگاه کار می‌کنند و با آبله سر و کار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. واکسن آبله تا 85 درصد دربرابر ویروس آبله میمونی مؤثر است، به شرطی که قبل از قرار گرفتن فرد در معرض ویروس تزریق شود.

  • پاسخ‌ به پرسش‌های رایج درباره آبله میمون | آبله میمون در ایران

دو نوع واکسن آبله وجود دارد که هر دو براساس ویروس واکسینیا ساخته شده‌اند. نوع قدیمی‌تر واکسن آبله حاوی ویروس زنده واکسینیا است. اصلی‌ترین آن‌ها ACAM2000 است که آمریکا آن را تأیید کرده است. واکسن دیگری که واکسینیای زنده در آن به کار رفته واکسن آبله اونتیس پاستور است. این واکسن به صورت رسمی تأیید نشده، اما در صورت تمام شدن منابع می‌توان از آن استفاده کرد.

نوع جدیدتر واکسن آبله ایموانکس نام دارد که حاوی شکل زنده اما تغییریافته ویروس واکسینیاست. ایموانکس در دانمارک ساخته شده و مجوز اتحادیه اروپا برای استفاده جهت جلوگیری از شیوع آبله را دارد.

قرص‌های ضدویروس

به جز واکسن‌ها داروهایی هم وجود دارند که در درمان بیماری آبله مؤثرند. یکی از این داروها تکوویریمات است که جلوی گسترش ویروس ارتوپاکس را می‌گیرد. این دارو فقط در آمریکا تأییدیه گرفته و روی انسان‌های سالم نیز آزمایش شده است. اتحادیه اروپا مصرف این دارو را در شرایط استثنایی مجاز اعلام کرده است.

یکی دیگر از داروهای ضدویروس سیدوفاویر است که مجوز آن در بریتانیا صادر شده و برای درمان عفونت‌های ویروسی شدید در چشم افراد مبتلا به ایدز استفاده می‌شود. سیدوفاویر داروی بسیار قوی است و ممکن است به کلیه‌ها آسیب برساند. پس بهترین جایگزین آن برینسیدوفاویر است که در آمریکا برای درمان آبله از آن استفاده می‎شود.

اما هنوز داده‌های کمی درباره سیدوفاویر، برینسیدوفاویر و تکوویریمات داریم و نمی‌دانیم تا چه اندازه برای درمان آبله میمونی مفیدند. در مقاله‌ای که به تازگی چاپ شده تأثیر برینسیدوفاویر (در سه بیمار) و تکوویریمات (در یک بیمار) را بین سال‌های 2018 تا 2021 در بریتانیا بررسی کرده‌اند. محققان میزان اثربخشی برینسیدوفاویر را ضعیف گزارش کردند و خواستند که درباره تأثیر تکوویریمات بر آبله میمونی تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه