ارسال به دیگران پرینت

مسیح مهاجری:

بودجه حوزه های علمیه را قطع و آن را صرف امور کشور کنید

حجت الاسلام مسیح مهاجری در یادداشتی نسبت به افزایش بودجه حوزه های علمیه توسط دولت و غیر شفاف بودن بودجه دیگر نهاد ها انتقاد کرد

 بودجه حوزه های علمیه را قطع و آن را صرف امور کشور کنید

حجت الاسلام مسیح مهاجری در یادداشتی نسبت به افزایش بودجه حوزه های علمیه توسط دولت و غیر شفاف بودن بودجه دیگر نهاد ها انتقاد کرد

مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: متأسفانه حوزه‌های علمیه به توصیه اکید امام خمینی مبنی بر پرهیز از دریافت بودجه دولتی عمل نکردند و همین وابستگی به بودجه دولتی علاوه بر ضربه وارد کردن به استقلال حوزه‌ها و روحانیت، میان آنها و مردم نیز فاصله انداخته است.

مسئولان دولتی این روزها درباره چگونگی بودجه سال آینده سخنان زیادی می‌گویند ولی جای یک موضوع در این سخنان خالی است. این موضوع به ردیف‌هائی مربوط است که تأمین آنها از وظایف ذاتی دولت نیست ولی متأسفانه از یک مقطع زمانی خاص به بودجه کل کشور تحمیل شد و تا امروز ادامه دارد.

لزومی ندارد درباره دولت‌هائی که مرتکب این تخلف شدند سخن بگوئیم، مهم اینست که غیرمنطقی بودن این تحمیل درک شود و این ردیف‌ها از لایحه بودجه کل کشور حذف گردند.

حوزه‌های علمیه و مؤسسات وابسته به آنها و همینطور بنیادها و مؤسساتی که خارج از دستگاه‌های مرتبط با قوای سه‌گانه و متعلق به افراد خاص و موضوعات خاص هستند، در سال‌های اول انقلاب ردیفی در بودجه کل کشور نداشتند. اختصاص یافتن ردیف به این مجموعه، بار اضافی سنگینی بر دوش بودجه و در واقع ملت بود که متأسفانه اتفاق افتاد و به تدریج گسترش پیدا کرد.

حوزه‌های علمیه در طول تاریخ، مستقل از دولت‌ها اداره شدند و بودجه آنها از وجوه شرعیه و هدایای مردم تأمین می‌شد. همین ویژگی موجب استقلال حوزه‌ها و روحانیت شیعه بوده و زمینه‌ساز قدرت معنوی و نفوذ فوق‌العاده مراجع و علمای دین در قلب توده‌های مردم شد.

متأسفانه حوزه‌های علمیه به توصیه اکید امام خمینی مبنی بر پرهیز از دریافت بودجه دولتی عمل نکردند و همین وابستگی به بودجه دولتی علاوه بر ضربه وارد کردن به استقلال حوزه‌ها و روحانیت، میان آنها و مردم نیز فاصله انداخته است. نباید اجازه داده شود این فاصله زیادتر شود و باید با قطع کردن بودجه دولتی حوزه‌ها زمینه‌ برای از بین رفتن فاصله ایجادشده فراهم گردد.

نباید عده‌ای تصور کنند پیشنهاد قطع شدن بودجه دولتی حوزه‌ها نوعی مخالفت با روحانیت و حوزه‌های علمیه است. واقعیت کاملاً عکس این تصور است. وابستگی حوزه‌ها به بودجه دولتی علاوه بر خطرهائی که اشاره کردیم، زیان‌های زیاد دیگری نیز دارد که بر اهل فن پوشیده نیست. کسانی که با وابسته بودن حوزه‌های علمیه به بودجه دولتی مخالفند دلسوزان روحانیت و حوزه‌ها هستند و باید به نگرانی‌های آنها توجه شود.

دستگاه‌هائی با عناوین خدمت به فرهنگ اسلامی، بنیادهائی که برای ترویج اشخاص تأسیس شده‌اند و مؤسساتی که با عناوین و نام‌های گوناگون و بهانه‌های رنگارنگ از بودجه دولتی ارتزاق می‌کنند، پدیده‌هائی هستند که به بودجه دولتی آویزان شده‌اند ولی خاصیتی ندارند. بسیاری از این دستگاه‌ها که خود را مروج فرهنگ می‌دانند یا مثلاً مدعی پاسداری از زبان فارسی هستند، نه‌تنها خدمتی به فرهنگ نمی‌کنند بلکه فقط مقادیری ساختمان و وسیله نقلیه و سایر امکانات را معطل نموده و مبالغی حقوق به افرادی پرداخت می‌کنند که بود و نبودشان تفاوتی ندارد و در مواردی حتی بودجه نظام جمهوری اسلامی را می‌خورند و به خود نظام فحاشی می‌کنند!

دولت سیزدهم باید شجاعت قطع کردن بودجه این دستگاه‌ها و حذف ردیف‌های آنها را داشته باشد، از ملامت‌ها نهراسد و در برابر فشارها مقاومت کند. دولتمردان ما به‌ویژه بودجه‌نویسان به این واقعیت تلخ توجه کنند که آموزش و پرورش کشور سالهاست دچار کمبود امکانات و کسری شدید بودجه است. همواره شعار می‌دهیم که آموزش و پرورش، وزارتخانه‌ بنیانی و زیرساختی است ولی هرگز به الزامات این شعار کاملاً صحیح پای‌بندی نشان نمی‌دهیم.

اکنون وقت آنست که دولت بودجه دستگاه‌هائی که دارای ردیف‌های تحمیلی هستند را قطع کند و آن را به وزارت آموزش و پرورش اختصاص بدهد. این اقدام شجاعانه را دولت سیزدهم باید از همین اولین بودجه‌ای که تدوین می‌کند انجام دهد. بودجه کل کشور نیازمند جراحی عمیق است. این جراحی را اگر امروز انجام ندهید، فردا قطعاً دیر است.

مسیح مهاجری: به این نتیجه رسیده ایم که منظور حضرات از «شایسته‌سالاری» همان «فامیل‌سالاری» بوده است

خبرهای زیادی از انتصابات فامیلی در رسانه‌ها منتشر شد که بیشتر آنها «دامادمحور» بودند. امیدوار بودیم با ملغی شدن حکم صادره توسط شهردار تهران برای دامادش، اصولاً انتصابات «دامادمحوری» یکسره ملغی شوند ولی خبری نشد که هیچ، انتصابات به سایر فامیل‌ها هم سرایت کرد. با مشاهده این وضعیت به این نتیجه رسیدیم که این، همان «شایسته‌سالاری» است که در شعارهای انتخاباتی حضرات مطرح بود و ما نمی‌دانستیم منظور چیست.

مسیح مهاجری: به این نتیجه رسیده ایم که منظور حضرات از «شایسته‌سالاری» همان «فامیل‌سالاری» بوده است
 

حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: به نیت خیرخواهی، از انتصابات دولت سیزدهم، نه فقط هیأت دولت بلکه دستگاه‌های مختلف اجرائی و رده‌های مختلف، انتقاد کردیم و نوشتیم نیروهای کاردان را محصور در جناح‌ها ندانید و به سراغ نیروهای مستقل هم بروید که در میان آنها افراد دلسوز و خدوم فراوانند.

این خیرخواهی و توصیه خالصانه را برنتابیدند و شفاهاً و کتباً جواب دادند. ما شفاهی را هضم کردیم و کتبی را عیناً در روزنامه به چاپ رساندیم بدان امید که شاید برای حفظ ظاهر جواب داده باشند و در عمل قدری تغییر مسیر دهند و به نفع کشور و مردم به سراغ نیروهای مستقل بروند.

 

با گذشت چند روز، خبرهای زیادی از انتصابات فامیلی در رسانه‌ها منتشر شد که بیشتر آنها «دامادمحور» بودند. امیدوار بودیم با ملغی شدن حکم صادره توسط شهردار تهران برای دامادش، اصولاً انتصابات «دامادمحوری» یکسره ملغی شوند ولی خبری نشد که هیچ، انتصابات به سایر فامیل‌ها هم سرایت کرد.

 

با مشاهده این وضعیت به این نتیجه رسیدیم که این، همان «شایسته‌سالاری» است که در شعارهای انتخاباتی حضرات مطرح بود و ما نمی‌دانستیم منظور چیست. آنها می‌دانستند که شایسته‌ها فقط در همین مجموعه حضور دارند و با همین انتصابات می‌توان مطمئن شد که مصادر امور به افراد شایسته سپرده شده است. اخیراً دایره شایستگان، شامل دوستان و حتی حقوق نجومی در یکی از وزارتخانه‌ها هم شده بطوری که صدای خودی‌هایشان را هم درآورده است.

 

این روش البته چندان هم بدیع و جدید نیست. در دولت‌های گذشته هم همین نوع شایسته‌سالاری را تجربه کرده‌ایم و نتایجش نیز نصیب کشور و ملت شده است. بنابراین، نمی‌توانیم حساب دولت سیزدهم را در این زمینه از دولت‌های گذشته جدا کنیم و آن را به پیمودن راهی که دولت‌های قبل از آن نرفته‌اند متهم نمائیم.

 

اگر سخنی در این مقوله برای گفتن وجود داشته باشد، ایراد گرفتن از دولت سیزدهم نیست، بلکه نالیدن از روش نادرستی است که در نظام جمهوری اسلامی نهادینه و به یک فرهنگ غلط تبدیل شده است. در این فرهنگ غلط، رسم بر اینست که هرکس از مجموعه ما باشد، متعهد و انقلابی و اهل خدمت و کارآمد است و هرکس از مجموعه ما نباشد هیچیک از این ویژگی‌ها را ندارد.

این فرهنگ غلط، که اختصاص به یک دولت خاص ندارد و سال‌هاست که فرهنگ مسلط بر انتصابات در بخش‌های قابل توجهی از نظام جمهوری اسلامی شده، منشأ بسیاری از مفاسد و انحرافات است. ما نباید خود را فریب بدهیم و برای پیدا کردن عوامل فسادزا به سراغ مواردی خارج از عملکردهای خودمان برویم. این، میکروبی است که خودمان آن را به جان این نظام انداخته‌ایم. بنابراین، باید از خودمان شروع کنیم.

 

اگر به مسئولین توصیه می‌کنیم «از شهید بهشتی بیاموزید» برای اینست که آن عالم عامل و بااخلاص، به شایسته‌سالاری به معنای واقعی پای‌بندی نشان می‌داد. حضرات، چه این جناح و چه آن جناح، در انتخابات شعار شایسته‌سالاری می‌دهند و دیگران را به خاطر عدم پای‌بندی به شایسته‌سالاری و فروغلطیدن در فامیل‌سالاری تخطئه می‌کنند ولی وقتی به قدرت می‌رسند، یادشان می‌رود که نباید دو کلمه «فامیل» و «شایسته» را جابجا کنند و فامیل‌سالاری و دوست‌سالاری را با «شایسته‌سالاری» نباید یکسان بدانند.

اگر درباره انتصابات هشدار می‌دهیم به این دلیل است که مایل هستیم دولت فعلی به سرنوشت دولت‌های قبلی دچار نشود. به آنها هم هشدار دادیم و دادند ولی غیر از بعضی موارد، حاضر به پذیرفتن نشدند. ما به عنوان رسانه، قدرت اجرائی نداریم ولی هشدار دادن را وظیفه خود می‌دانیم، تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال.

منبع : دیده بان ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • سید ارسالی در

      حرام خواری با کلاه شرعی؟

    • سعید مهرافروز ارسالی در

      همچنان که دولت به دانشگاه ها و مراکز فرهنگی بودجه می دهد به حوزه هم باید بدهد بجای این حرفها حقوقهای نجومی اختلاسها راوجلوشو بگیره فک نکنم کل بودجه حوزه به اندازه یکی از اختلاسهای کلان باشد

      • رصا ارسالی در

        یه روزی بودجه حوزه قطع میشه که دیگه واسه حوزه دیره کاهنان معبد امون شدن

    • ناشناس ارسالی در

      مگه حوزه ها از دولت بودجه می گیرند !!!!! پس حرف امام چی میشه ؟

    • ناشناس ارسالی در

      نه تنها حوزه های علمیه که تعداد زیادی نهاد فرهنگی بودجه های کلان دریافت می کنند و هیچ نظارتی بر هزینه کرد آنها نیست

    • ناشناس ارسالی در

      مامردم هم سالهاست که می گوئیم بودجه های حوزعلمیه وسایرنهادهای وابسته راقطع کنیدولی گوش شنواوجودنداردومردم درتگنهازندگی می کنند جای تاسف است. ...

      • نیما ارسالی در

        مشکل اینجاست که شما هنوز نمی دونید بودجه حوزه علمیه یعنی چی؟ ببین عزیزجان دانشگاه آزاد یک مرکز آموزشی هست که بهش بودجه میدن، دانشگاه دولتی یک نهاد آموزشی هست که بهش بودجه میدن، حوزه علمیه هم یک نهادی هست که همین کار دانشگاه آزاد و دولتی و ... رو میکنه و کارش آموزشه، و داره به جوونای این کشور مثل بقیه دانشجوها آموزش میده

    • آراز ارسالی در

      بی‌شرف‌ترین و ریکارترین روحانی ایران!
      مردک! تو هر سال کلی بودجه برای روزنامه در پیتی‌ات میگیری بدون اینکه کاری انجام دهی! شده در این ۴۰ سال درخواست کنی بودجه روزنامه خودت را قطع کنند و در امورات مردم هزینه کنند؟؟؟!!!!

      • حاج فضیل کوثری ارسالی در

        از حرف زدنت معلوم شد کی هستی
        چرا تا حرف حقی زده میشه فوراً به غالب اصلی حیوان بودن درمیایید بعضی از شماها

    • ناشناس ارسالی در

      تمام بودجه های تبلیغاتی ، بودجه صدا وسیما ، بودجه موسسات غیر دولتی وغیره باید جهت کمک به مردم ودولت قطع شود زمانی که مردم گرسنه هستند دین وایمان از دست می رود هرچقدر هم تبلیغ کنیم ۰

    • hojjat ارسالی در

      چی شد. تا دیروز که منکر هزینه بودجه در حوزه ها بودید .

    • ناشناس ارسالی در

      بودجه روزنامه جمهوری اسلامی را قطع کنید به کمیته امدادبدهید

    • ناشناس ارسالی در

      چه کار مثبتی حوزه کرده که اینقدر بودجه میخواد . اللهم عجل لولیک

    • ناشناس ارسالی در

      هر دم از این باغ بری میرسد خدا بسازد برای اسلام و زده شدگان از اسلام بخاطر این اخبار و کارها

    • محمد ارسالی در

      به نظر بنده باید بوجه احزاب را حذف کرد ، چون این احزاب جز اختلاف افکنی و اتلاف وقت جامعه هیچ کاری انجام نمیدن و با این پول برای خود کلاهی دوخته اند

    • محمد ارسالی در

      متن خوب و مستدل است و از سر دلسوزی و انتقاد سازنده بیان شده اما خبرگزاری محترم تیتر خبر را با کمی شیطنت گذاشتند

    • ناشناس ارسالی در

      ای پول توچه قدرتی داری که تمام بندگان خدا برده ومرید تو هستند با اینکه زاییده دست خود آدمیان هستی وچطوری بندگان اینهمه از خداوند دور شدند خدایا ما را ببخش

    • امید ارسالی در

      درتمام کشورها به بنیادهای علمی وفرهنگی بودجه می‌دهند بودجه اندک حوزه های علمیه درمقایسه بابودجه دانشگاه‌ها ومراکز فرهنگی وهنری بسیارکم است چقدرشمااصلاح طلبها مزور وحیله گرهستین باقطع بودحه اندک حوزه مشکل آموزش وپرورش حل نمی‌شود بلکه باید دست دزدان راقطع کرد واموال اختلاس شده و بناحق خورده مردم درزمان مدیریت 30 ساله اصلاحات به خزانه برگردد تامشکلات بودجه کشورحل شود وضمنا اینهمه درروز نامه شمااصلاح طلبها پول گرفتین ومیگیرین این سالها کجا تبلیغ درستی وپاکی وحلال خوری ودین وایمان کردین!!! جز باند گروه خودتون حیله گرها

    • ناشناس ارسالی در

      این مسیح مهاجری ، واقعا" روحانی هست ؟؟ چرا این فرد را خلع لباس نمی کنند؟ چرا روزنامه ی وی را توقیف نمی کنند؟؟؟؟

    • ناشناس ارسالی در

      یعنی الان جنابعالی دست روی زانوی خودته وداری بطورمستقل کسب درامدمیکنی اقاسیدحسن وخاتمی وکروبی هم کلنگ میزنن وپول درمیارن ! شعارهای اونورپسندمیزنید که رای جمع کنیداز جوانترها اول دزدبیت المال امثال شماهاست که خیلی ادعای راستی ودرستی دارید لازم نیست بودجه ی ایناروکم کنن شماهاکمتراز کیسه ی دولت بردارید

    • ایرانی ارسالی در

      اگه قطع کنن خود شما های دار های دار نمکنی که به روحانیت ضربه زدن ول کن بابا بیکارید هرروز یه چیزی رو از خودتان درمیاورید تا بهتمون بگن روشن فکر

    • اشکان ارسالی در

      آقای مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی: ...... احتمالا شما دیگه از حوزه و نهادهای حوزوی پولی دریافت نمی کنید که با خیال راحت فتوای صد من یه غاز می دهید یا مستمری تان قطع شده!!! یادتان رفته از آن روستا با آن وضع به قدرت و پشتوانه حوزه به کجا رسیدید. نکند امدادهای غیبی به دادتان رسیده و حسابتان پر پول شده تا توانستید به اینجایی که هستید برسید و بماند با آن تحلیل های.... احساس این که انسانی معقول و قدرتمند شدید تازه نمایانگر حقیر شدن شماست که مثال هر چه درخت پربارتر، سر به زیر تر. راستی بودجه روزنامه وزین! خودتان از کجا تأمین می شود که مطمئن هستم خوانندگان آن به اندازه روستای محل تولدتان هم نیست. در ضمن من حوزوی نیستم ولی مقابل چرت گویان و منفعت طلبان و نان به نرخ روز خورها ساکت نمی نشینم. بهتر نیست فقط یک سال بودجه ای که از دولت و جاهای دیگر دریافت می کنید را در راه کمک به نیازمندان و مردم خرج کنید و یا حداقل روزنامه تان را تعطیل کنید تا برق و آب و انرژی مصرف نشود و به بیت المال بیشتر از این ضرر نرسد....

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه