ارسال به دیگران پرینت

لایحه بودجه ۱۴۰۱

چقدر از مالیات خودروهای لوکس به دولت می‌رسد؟

با توجه به اینکه طبق لایحه بودجه سال آینده صاحبان خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند، دولت از این محل پیش‌بینی درآمد ۵۰۰۰ میلیارد تومانی را نیز داشته است.

چقدر از مالیات خودروهای لوکس به دولت می‌رسد؟

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ اگر مجموع ارزش انواع خودروی سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی بالای یک میلیارد تومان باشد، اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کم‌تر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل) و اشخاص حقوقی باید مالیات پردازند.

در این راستا، نرخ مالیات سالانه خودروهای لوکس به شرح ذیل تعیین شده است:

 

۱- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد


۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد


۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد


۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

طبق این گزارش، نحوه محاسبه مالیات خودروهای بالای یک میلیارد، قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین و اعلام شده است.

علاوه بر این، مآخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد می‌شوند و بلافاصله پس از تولید و واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد.

در این زمینه، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آن حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ به تصویب هیئت وزیران می‌رسد که همین به تصویب نرسیدن این آیین‌نامه در سال ۱۳۹۹ موجب شد تا دولت درآمدی از محل این مالیات نداشته باشد و آیین‌نامه مربوطه برای سالجاری نیز به تازگی به تصویب رسیده است.

از سوی دیگر، در این زمینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی نیز مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکلف را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت کنند.

البته ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

با توجه به اینکه تاکنون مالیاتی از خودروهای بالای یک میلیارد با وجود حضور در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اخذ نشده است، دولت در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی مبنی بر وصول درآمد از این محل داشته که رقم آن ۵۰۰۰ میلیارد تومان است.

درحالی پیش‌بینی دولت از درآمدهای خود از این محل ۵۰۰۰ میلیارد تومان است، کارشناسان به مبالغی که برای مالیات خودروهای لوکس درنظر گرفته شده است، انتقاد دارند که مبالغ تعیین شده ناچیز است.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه