ارسال به دیگران پرینت

وکیل کیست و وکالت به چه معناست؟

وکیل به کسی اطلاق میشود که از طرف یک شخص حقیقی، یا حقوقی(شرکت، موسسه، و.....) بر اساس قرارداد فی مابین، برای انجام کاری، مامور می‌شود.

وکیل کیست و وکالت به چه معناست؟

۵۵آنلاین :

بنا به گزارش سایت وکلای مهاجرت به آمریکا و کانادا ( IranianLawyer.info )

وکیل به کسی اطلاق میشود که از طرف یک شخص حقیقی، یا حقوقی(شرکت، موسسه، و.....) بر اساس قرارداد فی مابین، برای انجام کاری، مامور می‌شود.

تنها کسانی که در دانشگاه در رشتۀ حقوق تحصیل می‌کنند، مجاز به انجام کار وکالت هستند. این افراد به موجب تجربه و نوع تحصیلات و علاقمندی خود به کار وکالت، قضاوت و دادرسی، دادستانی، و سایرکارهای حقوقی روی می‌آورند.

وکالت شاخه‌های تخصصی مختلفی دارد، از جمله حقوق عمومی، حقوق خصوصی، حقوق بین‌الملل، حقوق جزا و جرم شناسی و ..... فرد بر اساس گرایش تحصیلی خود می‌تواند وارد حیطۀ شغلی خود شود.

عقد وکالت بین دو طرف، بر اساس قانونی مدنی جاری می‌شود و چارچوب این قرارداد، بر اساس رای و تصمیم دو طرف تنظیم می‌گردد. این قرارداد چارچوب عملکرد و دایرۀ عمل وکیل را مشخص می‌کند به همین دلیل تنظیم دقیق آن بسیار مهم است، چرا که بر اساس سهل‌انگاری و بی‌توجهی ممکن است مشکلات حقوقی عدیده‌ای برای فرد موکل پیش بیاید.

بر اساس قانون اساسی، در همۀ دادگاه‌ها، طرفین دعوا حق انتخاب وکیل دارند و اگر به موجب مشکلات مالی، توانایی گرفتن وکیل نداشته باشند، می‌توانند از وکیل تسخیری یا معاضدتی که دادگاه به آنها معرفی می‌کند، کمک بگیرند.

وکالت نامه به دو شکل وکالت مطلق و وکالت مقید تنظیم می‌شود. در وکالت مطلق، وکیل مجاز است در تمام امور حقوقی مربوط به موکل خود، تصمیم‌گیری کند اما در وکالت مقید، وکیل تنها در زمینۀ ذکر شده در وکالت‌نامه کار می‌کند و دایرۀ عملکردش محدود است.

در صورتی که موکل فوت کند یا مشاعر خود را از دست دهد یا به موجب حکم پزشکی، توانایی مدیریت کارهای خود را نداشته باشد، قرارداد وکالتی که وی امضا کرده است نیز باطل می‌شود.

در دعاوی مدنی، هر فرد حداکثر از دو وکیل می‌تواند استفاده کند اما در دعاوی کیفری، سقف مشخصی برای آن تعیین نشده است.

شاید شما هم بارها اسم وکیل پایه یک دادگستری را شنیده باشید اما معنای دقیق آن را ندانید، کسانی که در رشتۀ حقوق تحصیل کرده‌اند اگر در آزمون کانون وکلای دادگستری که هر ساله برگزار می شود پذیرفته شوند، به عنوان کارآموز وکالت شناخته می شوند و می‌توانند بعد از هجده ماه کارآموزی، در آزمون اختبار که به شکل کتبی و مصاحبۀ عملی-شفاهی برگزار می‌شود شرکت کنند که در صورت کسب موفقیت در هر دو آزمون می‌توانند در مراسم تحلیف وکالت شرکت کرده و سوگند یاد کنند و بعد از طی موفقیت آمیز این مراحل، به عنوان وکیل پایه یک دادگستری شناخته شوند.

منبع : IranianLawyer.info
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه