ارسال به دیگران پرینت

روغن | روغن آفتابگردان

خواص روغن آفتابگردان؛ | ۷ فایده شگفت انگیز و عوارض جانبی

از خواص روغن آفتابگردان این روغن شگفت انگیز خوراکی بهره مند شوید. روغن آفتابگردان یا روغن تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E است. رنگ آن طلایی، روشن است و دارای مزیای فراوانی برای سلامتی است.

خواص روغن آفتابگردان؛ | ۷ فایده شگفت انگیز و عوارض جانبی

خواص روغن آفتابگردان

از خواص روغن آفتابگردان این روغن شگفت انگیز خوراکی بهره مند شوید. روغن آفتابگردان یا روغن تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E است. رنگ آن طلایی، روشن است و دارای مزیای فراوانی برای سلامتی است. دارای کمی چربی های اشباع و چربی های اشباع نشده چندگانه (چربی های سالم) می باشد. برخی منابع بیان می کنند که این روغن برای اولین بار در 3000 سال قبل از میلاد توسط قبایل سرخ پوستان ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می گرفت. بنابراین اگر می خواهید راجع به این موضوع بیشتر بدانید با ما در این مطلب همراه باشید.

خواص روغن آفتابگردان چقدر برای سلامتی مفید است؟

فراوان ترین ماده مغذی موجود در این روغن، ویتامین E است. همچنین حاوی اسید لینولئیک، یک اسید چرب ضروری و اسید اولئیک است. در حالی که اسید لینولئیک یک چربی چند غیر اشباع نشده می باشد. اما اسید اولئیک یک چربی تک غیراشباع است.

جایگزینی چربی های حیوانی با روغن آفتابگردان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. این روغن در انواع مختلفی وجود دارد – لینولئیک، اولئیک میانی و اولئیک بالا. هر کدام در میزان چربی های اشباع و اشباع نشده متفاوت هستند، اما ارزش غذایی آن ها یکسان است. روغن آفتابگردان یکی از غذاهای طبیعی غنی از مواد مغذی است و به طرق مختلف برای سلامتی شما کمک می کند.

فواید روغن آفتابگردان برای سلامتی چیست؟

اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن سبب سلامت قلب می شود. روغن آفتابگردان همچنین حاوی ویتامین E است که فواید بسیار زیادی برای پوست دارد. مواد مغذی متنوع موجود در روغن فواید زیادی برای سلامتی دارند.

بهبود سلامت قلب

روغن آفتابگردان به سلامت قلب کمک می کند. می توانید روغن آفتابگردان را جایگزین چربی های جامد در رژیم غذایی خود (از جمله کره) کنید. که می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین روغن آفتابگردان اثرات مفیدی بر نمایه کلسترول دارد. چربی های غیر اشباع موجود در آن به خوبی در کبد متابولیزه می شوند. در ضمن باید گفت روغن آفتابگردان سطح کلسترول را کاهش می دهد. علاوه بر این سطح HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد که در نهایت خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد.

تقویت روند هضم

برخی منابع بیان می کنند که روغن آفتابگردان ممکن است خاصیت ملین داشته باشد که این ویژگی سبب می شود تا روند هضم تسهیل یابد.

تقویت سلامت دهان

روغن آفتابگردان برای روغن کشی بسیار مفید است. زیرا ژنژیویت مرتبط با پلاک را کاهش می دهد. این روغن فعالیت ضد باکتریایی در برابر کاندیدا آلبیکنس نیز از خود نشان داده است که شایع ترین علت عفونت دهان در افراد است.

مبارزه با التهاب

روغن آفتابگردان از آسیب معده ای که بیشتر NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی) ایجاد می کنند، جلوگیری می کند. هنگامی که با ایندومتاسین (یک NSAID) مصرف شود، عوارض جانبی نامطلوب دارو را کاهش می دهد.

همچنین روغن آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ است. مصرف بیش از حد آن می تواند سبب تولید مواد شیمیایی پیش التهابی در بدن شود. رژیم غذایی استاندارد آمریکایی در حال حاضر سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ است. بنابراین، قبل از افزودن روغن آفتابگردان به رژیم غذایی خود – به خصوص در این زمینه، باید مراقب باشید.

خواص روغن آفتابگردان؛ مبارزه با آکنه

روغن آفتابگردان با آکنه مبارزه می کند. استفاده موضعی از روغن آفتابگردان به تقویت سلامت پوست کمک می کند. این روغن سرشار از ویتامین E  است که یک آنتی اکسیدان قوی به حساب می آید، می باشد. زیرا به طور بالقوه با گونه های فعال اکسیژن که ممکن است نقشی در ایجاد آکنه داشته باشند، مبارزه می کند. روغن آفتابگردان همچنین می تواند بازیابی سد پوستی را تسریع کند. این خاصیت را می توان به اسید لینولئیک موجود در این نوع روغن نسبت داد.

کمک به درمان اگزما

روغن آفتابگردان هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، می تواند اثرات ضد التهابی عالی داشته باشد. همانطور که گفته شد، این روغن به بهبود سد پوستی کمک می کند. به این ترتیب برای سلامت پوست بسیار مفید است.

ویتامین E موجود در روغن آفتابگردان به درمان درماتیت آتوپیک (اگزما) کمک می کند. روش درمان خوراکی ویتامین E در 96 بیمار اگزما منجر به بهبودی آن ها شده است. این روغن همچنین ممکن است خشکی پوست را که یکی دیگر از علائم اگزما است، درمان کند. همان طور که دیدیم، ویتامین E موجود در روغن خواص فراوانی برای پوست نیز دارد. اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در روغن سبب سلامت بیشتر پوست می شود.

اثرات جانبی روغن آفتابگردان چیست؟

مشکلات احتمالی در دوران بارداری و شیردهی

روغن آفتابگردان در دوران بارداری و شیردهی مفید است – سبب حفظ ویتامین A در شیر مادر می شود، که می تواند برای کودک مفید باشد. اما باید مصرف آن را کاهش دهید زیرا این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ است که اگر در مقادیر زیاد مصرف شود، برای سلامت مادر و نوزاد مضر است.

تشدید علائم دیابت

روغن آفتابگردان به دلیل داشتن اسید لینولئیک سطح انسولین ناشتا، گلوکز خون و چربی خون بعد از غذا را افزایش می دهد. اگر دیابت دارید، از مصرف روغن آفتابگردان خودداری کنید.

سبب آلرژی می شود

اگر به گیاهانی مانند ابروسیا، گل همیشه بهار، بابونه و گل داوودی حساسیت دارید، به احتمال زیاد با این روغن نیز آلرژی خواهید داشت.

خواص روغن آفتابگردان؛ باید گفت

روغن تخمه آفتابگردان یک روغن پخت و پز محبوب است که سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب سالم می باشد. این روغن نه تنها به بهبود سلامت قلب و گوارش شما کمک می کند، بلکه به مبارزه با آکنه و بهبود بافت پوست در صورت استفاده موضعی نیز تاثیر گذار است. ضمنا به مبارزه با التهابات کمک می کند و خواص ضد سرطانی نیز دارد. در حالی که این روغن برای زنان باردار و شیرده نیز مفید است، اما به دلیل محتوای اسید چرب امگا ۶ آن در مقادیر زیاد، سالم نمی باشد.

 

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه