ارسال به دیگران پرینت

قیمه

این دفعه قیمه رو به روش یزدی ها درست کن، خیلی لذیذ میشه | طرز تهیه قیمه یزدی خوش عطر و خوشمزه

قیمه یزدی یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل یزد است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، این خورش خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها مناسب است، قیمه یزدی که طرفداران زیادی دارد خیلی راحت درست می‌شود برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه قیمه یزدی در ادامه با سایت 55آنلاین همراه باشید.

این دفعه قیمه رو به روش یزدی ها درست کن، خیلی لذیذ میشه | طرز تهیه قیمه یزدی خوش عطر و خوشمزه

 طرز تهیه قیمه یزدی خوش عطر و خوشمزه 

قیمه یزدی یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل یزد است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، این خورش خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها مناسب است، قیمه یزدی که طرفداران زیادی دارد خیلی راحت درست می‌شود برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه قیمه یزدی در ادامه با سایت 55آنلاین  همراه باشید.

راز خوشمزه شدن خورش قیمه | با این ترفند ها خورش قیمه حرفه ای درست کن

مواد لازم مقدار مواد
گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
نخود ۱ و نیم پیمانه معادل ۱۵۰ گرم
پیاز بزرگ ۲ عدد
رب لیمو یا پرک لیمو عمانی یک قاشق غذا خوری
ادویه مرحله اول: زردچوبه و فلفل سیاه و یک تکه چوب دارچین نصف قاشق چای خوری از هر کدام
ادویه مرحله دوم، پودر هل و پودر زنجبیل و پودر گل سرخ نصف قاشق چای خوری از هر کدام
زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار لازم
برنج به تعداد نفرات
خلال پسته برای تزئین برنج به مقدار مناسب
زعفران دم‌کرده برای تزئین برنج به مقدار لازم

طرز تهیه قیمه یزدی

مرحله ۱: خیساندن نخودها در آب

ابتدا مقداری نخود را داخل یک ظرف بریزید، کمی آب به آن اضافه کنید، اجازه دهید تا از شب قبل یا ۲۴ ساعت قبل از پخت غذا کاملاً خیس بخورند، بافت آن‌ها نرم شود و نفخ آن‌ها گرفته شود، بعد از خیس خوردن پوست نخودها خیلی راحت جدا می‌شود و از وسط نصف می‌شوند.

مرحله ۲: جدا کردن پوست نخودها و نصف کردن آن‌ها از وسط

در طول مدت خیس کردن نخودها، آب آنها را چند بار عوض کنید تا نفخ آنها کاملا گرفته شود، بعد از آن نخودها را آبکش کنید، پوست آنها را جدا کنید و همه آنها را از وسط نصف و دو لپه کنید، سپس داخل یک ظرف بریزید، وقتی نخودها خیس بخورند به راحتی نصف می‌شوند.

مرحله ۳: خرد کردن گوشت به شکل خورشتی و دم کردن زعفران

بعد از آن گوشت را تمیز بشورید، به شکل خورشتی در اندازه‌های مناسب برش بزنید و کنار بگذارید، سپس مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، کمی آب جوش به آن اضافه کنید، روی طرف را بپوشانید، بگذارید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود.

مرحله ۴: پوست گرفتن و خرد کردن پیاز

مقدار استفاده از زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد ولی هرچه مقدار آن بیشتر باشد، رنگ، عطر و طعم قیمه بهتر می‌شود، سپس پیاز را پوست بگیرید، بشورید و به شکل نگینی و کاملاً ریز خرد کنید، سپس در یک قابلمه مقداری روغن بریزید.

مرحله ۵: تفت دادن پیازها و اضافه کردن گوشت‌ها و تفت دادن آن‌ها

سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، بعد پیازهای خرد شده را داخل قابلمه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، بعد از آن گوشت‌های خرد شده را داخل قابلمه بریزید و با پیازها تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند.

مرحله ۶: اصافه کردن ادویه‌ها به مواد داخل قابلمه و تفت دادن آن‌ها

در هنگام تفت دادن گوشت‌ها آنها را داخل قابلمه زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های آن‌ها به یک اندازه تفت داده شوند، وقتی که همه تکه‌های گوشت‌ها کاملاً تفت داده شدند، سپس ادویه‌ها را که شامل فلفل سیاه و زردچوبه است به مقدار مناسب در قابلمه بریزید و تفت دهید.

مرحله ۷: اضافه کردن چوب دارچین و اب جوش به گوشت‌ها و پختن آن‌ها

وقتی که عطر ادویه‌ها پخش شد، کمی هم چوب دارچین به مواد داخل قابلمه اضافه کنید، مقداری آب جوش روی گوشت‌ها بریزید، سپس در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا گوشت‌ها روی حرارت ملایم به مدت دو تا سه ساعت بپزند، کاملاً نرم شوند و جا بیفتند.

مرحله ۸: اضافه کردن پودر هل، زنجبیل و پودر گل سرخ به مواد

سپس در ۱۵ دقیقه آخر پخت و زمانی که گوشت‌ها تقریباً پخته شده بودند، در قابلمه را بردارید، بعد مقداری پودر هل، پودر زنجبیل و پودر گل سرخ را داخل قابلمه بریزید، کمی تفت دهید و با بقیه مواد مخلوط کنید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و به خورد خورش برود.

مرحله ۹: اضافه کردن رب لیمو به خورش و مخلوط کردن با بقیه مواد

سپس مقداری رب لیمو هم به خورشت داخل قابلمه اضافه کنید، با آن مخلوط کنید، اگر رب لیمو در دسترس نبود می‌توانید از برگ لیمو عمانی استفاده کنید و داخل قابلمه بریزید، رب لیمو را کاملا با مواد داخل قابلمه مخلوط کنید تا رب لیمو به خورد مواد برود.

مرحله ۱۰: اضافه کردن نمک و زعفران دم کرده به مخلوط مواد خورش

بعد کمی نمک را به مخلوط مواد اضافه کنید، هم بزنید و با آنها ترکیب کنید، سپس زعفران دم کرده غلیظ را روی مخلوط مواد خورش بریزید، هم بزنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد مواد برود و آنها را مزه‌دار کند، بعد دوباره در قابلمه را ببندید.

مرحله ۱۱: ریختن قیمه یزدی داخل طرف مناسب و تزئین کردن آن

سپس اجازه دهید تا خورش به مدت ۱۵ دقیقه دیگر بپزد، عطر و طعم همه مواد با هم مخلوط شود، بعد از این که خورشت کاملاً جا افتاد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، سپس قیمه یزدی را داخل ظرف مناسب سرو بریزید، با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه آن را تزئین کنید.

مرحله ۱۲: ریختن برنج در ظرب مناسب و تزیین کردن آن

بعد از آن برنج را هم که همزمان با پخت خورش آماده کرده‌اید و پخته‌اید، داخل ظرف مناسب سرو بریزید، روی آن را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ تزئین کنید، برای تزئین برنج می‌توانید از مقداری خلال پسته هم استفاده کنید و روی برنج بریزید. در آخر قیمه یزدی را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار همراه با پلوی زعفرانی، سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

 

 

منبع : نکته چی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      ☺️ پس نخودها چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • مریم شکرالهی ارسالی در

      سلام خداقوت
      توی مواد اولیه نخود بود ولی توی طرز تهیه اصلا از نخود زبون بسته یادی نشد و بکار گرفته نشد 😅

    • ناشناس ارسالی در

      کی تو قیمه نخود میریزه زیبایی قیمه به لپه هست آنهم لپه ریز میتونیم بجای لیمو عمانی غوره بریزیم

    • ناشناس ارسالی در

      نخودهارا نریختی؟؟؟

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه