منوچهر  زنده دل

منوچهر زنده دل

متولد : 1351-04-20

منوچهر زنده‌دل (زادۀ ۱۳۵۱ تهران) دوبله‌گر، بازیگر و گویندۀ رادیو و تلویزیون ایرانی است. وی دارای لیسانس مترجمی زبان انگلیسی می‌باشد و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده‌است.

 

بیوگرافی نویسنده

مدرک تحصیلی

لیسانس مترجمی زبان انگلیسی

 

سوابق کاری

از مجموعه‌ها و سریال‌ها ایرانی با گویندگی منوچهر زنده‌دل : در فیلم روشن تر از خاموشی به جای حسین یاری،‌ سریال مدار صفر درجه به جای علی قربان‌زاده، مختارنامه به جای عباس بن علی، را می‌توان نام برد.

منوچهر زنده‌دل صداپیشگی در انیمیشن‌هایی نظیر : زوتوپیا در نقش نیکولاس وایلد،‌ هایدی در نقش پدر کلارا،‌ خانواده کیمچی، را نیز در کارنامه دارد.

بعنوان دوبلور

مجازات گر (جان برنتال)

پلنگ سیاه (چادویک بوزمن)

کینگزمن: سرویس مخفی (مارک استرانگ)

سریع و خشمگین ۶ (لوک ایوانز)

هابیت (ریچارد آرمیتاژ)

توریست (پل بتانی)

ثور: رگنوراک (کریس همسورث)

نامحدود (بردلی کوپر)

مدار صفر درجه

افسانه جومونگ

سرزمین بادها

حلالم کن (در نقش مراد)

لاست (سعید جراح)

معمای شاه

مختارنامه (در نقش عباس بن علی)

انیمیشن زوتوپیا (در نقش نیکولاس وایلد)

انیمیشن هایدی (پدر کلارا)

خانواده کیمچی

امپراتور دریا (در نقش نیونگ چانگ)

مرز جنون (در نقش اد)

سریال مامور انتقال (۲۰۱۲) (دیتر)

بازی روئین‌تن در نقش پاتریک

بازی گشت پلیس در نقش آرش

بعنوان بازیگر

آنام (سریال) (۱۳۹۶)

معمای شاه (سریال) در نقش ترومن (۱۳۹۴)

عمارت فرنگی (۱۳۸۸)

دیگری (ویژه شب‌های قدر ۱۳۹۳)

کیمیاگر (فیلم-مجموعه ۱۳۸۸ ، محمّدرضا ورزی) در نقش زکریای رازی

شهرزاد (۱۳۹۴، حسن فتحی)

گرگ بازی (فیلم ۱۳۹۶) (عبّاس نظام دوست)

وارش (سریال) (۱۳۹۸) در نقش قاضی گلشن

بعنوان داور

جادوی صدا

 

توضیحات

« منوچهر زنده‌دل »، متولد سال ۱۳۵۱ در تهران است. این دوبلور و گوینده‌ي موفق کشورمان دانش آموخته‌ي رشته‌ي‌ مترجمی زبان انگلیسی است و موفق به کسب مدرک لیسانس در این رشته شده است. منوچهر زنده‌دل فعالیتش در حرفه‌ی گویندگی را، در سال ۷۶ آغاز کرد.او در آن سال مجری برنامه‌های شبکه رادیویی فرهنگ بود و برای اولین بار صدایش از این شبکه شنیده شد. وی که رویای فعالیت در زمینه‌ی صداپیشگی و دوبله را در سر داشت،‌ شروع به یادگیری آکادمیک هنر دوبله کرد.

منوچهر زنده‌دل با حضور در انجمن‌هایی که با هدف تعلیم نیروهای با استعداد و علاقه‌مند به هنر دوبله تشکیل می‌شد گام‌های ابتدایی برای حضور در این حرفه را خیلی محکم برداشت. زنده‌دل باوجود عشق و دلبستگی فراوانی که به این حرفه داشت و با علم به اینکه حرفه ی صدا پیشگی مستلزم فعالیت تمام وقت است به هنرافرینی‌اش در این حوزه پایان بخشید.

serial-bigonah-photokade-com-14

منوچهر زنده‌دل گوینده و دوبلور توانمند کشورمان، سرانجام در سال ۱۳۷۸ با شرکت در آزمون‌ها و تست‌های گویندگی که در آن زمان برگزار می‌شد، وارد دنیای گویندگی شد. منوچهر در ابتدا به عنوان مجری برنامه‌هایی با محوریت پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی که در جامعه وجود داشت، خود را معرفی کرد و مورد توجه همگان قرار گرفت. ولی بعدها با ورود به عرصه‌ی گویندگی، به شکل حرفه‌ای‌تری کار در حوزه‌‌ی مورد علاقه‌اش را آغاز کرد. البته منوچهر زنده‌دل با وجود فیزیک مناسب و فن بیان فوق‌العاده‌ای که داشت، با دعوت کارگردانان بسیاری برای بازی در فیلم‌ها و سریال‌هایشان مواجه شد.

بنابراین او نیز با وجود اینکه از دوربین و دیده شدن اجتناب می‌کرد به مانند سعید شیخ زاده، وحید جلیلوند و میرطاهر مظلومی، به اصرار محمد رضا ورزی یکی از کارگردانان مطرح سینما و تلویزیون، بازیگری را نیز تجربه کرد. اما با گذشت زمان و مشغله‌ی فراوان و فعالیت‌های زیاد در گویندگی و دوبله، منوچهر زنده‌دل پیشنهادهای فراوانی از سوی کارگردانان برای ایفای نقش در کارهایشان را رد کرد. وی در دنیای بازیگری با بازی در فیلم مردان آنجلس و در کار گویندگی با صداپیشگی در سریال روشن تر از خاموشی به جای حسین یاری کار در این دو حوزه را به صورت جدی آغاز کرد.

فعالیت‌های منوچهر زنده‌دل

از رول‌ها و فیلم‌ها و سریال‌هایی که منوچهر زنده‌دل در آن‌ها گویندگی کرده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: در فیلم ۱۲ سال بردگی به جای چیوتل اجیوفور، در سریال سایه روشن به جای چیوتل اجیوفور،‌ در فیلم مارشین به جای چیوتل اجیوفور، در فیلم سینمایی هابیت ۱ و ۲ به جای ریچارد آرمیتاژ‌، در فیلم سینمایی نامحدود به جای بردلی کوپر،‌ جاده‌ای به سوی تباهی به جای دنیل کریگ، سنگر به جای دنیل کریگ و سریال فلش پوینت، فیلم سینمایی کینگ کونگ به جای آدرین برودی، هشت میلی‌متری به جای خواکیم فونیکس، سریع و خشن ۶ به جای لوک اوانز،‌ توریست به جای پل بتانی، Thor: راگناروک به جای کریس همسورث، حلالم کن به جای نقش مراد، معمای شاه و ….

44.jpg.215x307_q100_box-9845369431_crop_detail-210x300

از مجموعه‌ها و سریال‌ها ایرانی با گویندگی منوچهر زنده‌دل : در فیلم روشن تر از خاموشی به جای حسین یاری،‌ سریال مدار صفر درجه به جای علی قربان‌زاده، مختارنامه به جای عباس بن علی، را می‌توان نام برد.

منوچهر زنده‌دل صداپیشگی در انیمیشن‌هایی نظیر : زوتوپیا در نقش نیکولاس وایلد،‌ هایدی در نقش پدر کلارا،‌ خانواده کیمچی، را نیز در کارنامه دارد.

در دنیای بازیگری منوچهر زنده‌دل فعالیت‌ نسبتا زیادی داشته است و در این حوزه اسم‌هایی همچون: سریال شهرزاد، عمارت فرنگی، کیمیاگر،‌ دیگری و آنام، به چشم می‌خورند.

منابع : استاربینو و ویکی پدیا