فرانک لوید  رایت

فرانک لوید رایت

بیوگرافی فرانک لوید رایت معمار مشهور و نوین آمریکایی

بیوگرافی نویسنده

توضیحات

 فرانک لوید رایت

 

این معمار و نویسنده مشهور آمریکایی در 8 ژوئن 1867 متولد شده است و پس از کامل کردن حدود پانصد ساختمان و طراحی بیش از هزار بنا در 9 آوریل 1959، در سن 91 سالگی این دنیا را ترک گفت.
پدر فرانک، ویلیام رایت کشیش بود. او زمانی که فرانک 18 سال سن داشت، به‌خاطر یک اختلاف خانوادگی خانواده‌اش را رها کرد. طوری که برای همیشه هیچ‌کس خبری از او نداشت. ازآن‌پس مادر فرانک، به‌سختی زندگی‌شان را پیش برد و در نهایت توانست نقش بسزایی در رشد و پیشرفت پسرش ایفا کند.
تحصیلات و کار فرانک لوید رایت

 

این مرد بزرگ در دانشگاه Wisconsin در رشته مهندسی راه و ساختمان تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رساند. سپس ایلینوی شیکاگو را مقصد کاری خود قرار داد و به آنجا مهاجرت کرد. او در شیکاگو دفتر مشهور سولیوان و ادلر فرانک را به استخدام خود درآورد. او با مکتب‌های شیکاگو هیچ آشنایی نداشت. ازاین‌رو با یکی از اساتیدش در تماس بود و استادش، فرانک را با این مکتب‌ها به‌خوبی آشنا کرد.
پس از مدتی فرانک لوید رایت طرح‌هایی را به‌صورت مخفیانه در سال 1891 به اجرا درآورد. دوسال بعد استادکار فرانک متوجه فعالیت‌های مخفیانه‌اش شد و موجب شد فرانک بلافاصله از کار اخراج شود. این اتفاقات فرانک را به سمت مستقل شدن سوق داد. هرچند که فرانک با روزهای سختی مواجه شد. اما پس از مدتی برای ساخت خانه جدید برای خودش، زمینی را در ویسکانسین خریداری کرد.
آغاز موفقیت شغلی فرانک لوید رایت

 

در همین حین ژاپنی‌ها ساخت یک هتل را در توکیو به او پیشنهاد داند و این دقیقاً آغاز فعالیت‌های جدی و پررونق لوید رایت بود. از آن جا که ژاپن کشوری زلزله‌خیز است، فرانک با به‌کاربردن ایده‌ای نو، هتلی ساخت که هیچ زلزله‌ای موجب ویرانی آن نمی‌شد. خیلی‌ها منتظر بودند که با خراب‌شدن این هتل فرانک را کنار بزنند و مانع فعالیت‌ها و طراحی بی‌نظیر او شوند.
آمریکایی‌ها که با پیش‌بینی زلزله توکیو بیشتر از هرکسی منتظر بودند تا فرانک کنار برود. پس از وقوع زلزله با رسیدن تلگرافی به دست فرانک مبنی بر این که تنها ساختمانی که در زلزله آسیب‌ندیده و مکانی امن برای زلزله‌زدگان شده، هتل ساخته شده توسط او است. این امر موجب شد که دیگران از رقابت با فرانک کنار بروند. از آن زمان به بعد فعالیت‌های فرانک به‌طورجدی آغاز شد و امروزه از او به‌عنوان مشهورترین معمار تاریخ آمریکا و جهان یاد می‌شود.
آثار معماری فرانک لوید رایت

 

از مشهورترین آثار فرانک لوید رایت، می‌توان به منزل روبی، منزل فالینگ واتر، خانه آبشار، هتل امپریال، تالیسین غربی، خانه انیس، کلیسای عید بشارت و… اشاره کرد.

گرداب جذب