ارسال به دیگران پرینت

200 هزار سارق حرفه‌ای در کشور

جانشین فرمانده ناجا اعلام کرد

200 هزار سارق حرفه‌ای در کشور

۵۵آنلاین :

شرق: طبق آمار حدود ۲۰۰ هزار سارق حرفه‌ای در سراسر کشور حضور دارند که بین ۶۰ تا ۶۵ درصد از سرقت‌ها را این افراد انجام می‌دهند. این آمار را روز گذشته سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا، با اشاره به نگرانی پلیس از افزایش وقوع سرقت در کشور اعلام کرد.

سردار سلیمانی این آمار را در حاشیه نشست رؤسا و معاونان اداره‌های مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران گفت و افزود: «بیش از 20 درصد احساس امنیت یا ناامنی در جامعه ناشی از جرم سرقت است، در سال‌های گذشته و تا اواسط سال پیش روند روبه‌کاهشی در سرقت‌ها داشته‌ایم و در سرقت‌های مهم و خشن نیز این روند کاهشی بیشتر بود، اما در سال قبل به‌دلیل تشدید اموری مانند بی‌کاری، مشکلات اقتصادی، توسعه حاشیه‌نشینی، عدم مدیریت صحیح معتادان متجاهر در جامعه و مکان نگهداری آنها و... شاهد افزایش روند روبه‌رشد سرقت در جامعه شدیم که این نمی‌تواند موضوع نگرانی پلیس را در پی داشته باشد».

او با بیان اینکه باید روی حوزه‌هایی تمرکز شود که بیشترین سرقت در آن رخ می‌دهد، گفت: آمار سرقت از منازل و اماکن، کیف‌قاپی و... شاهد رشد بوده که باید در این حوزه‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم.

«بیش از 70 درصد سرقت‌ها در 10 استان و شهرهای مراکز استان مانند تهران، البرز، خوزستان، کرمان، خراسان ‌رضوی، فارس و اصفهان انجام می‌شود، سارقان حرفه‌ای در کشور حدود 200 هزار نفر هستند و 65 درصد سرقت توسط سارقان حرفه‌ای پرونده‌دار انجام می‌شود که باید تمرکز خود را روی این افراد بیشتر کنیم». این بخشی دیگر از آماری بود که روز گذشته سردار ایوب سلیمانی اعلام کرد.

جانشین فرمانده ناجا همچنین خبر از اتفاقی دیگر در زمینه سرقت در جامعه داد که نشانه‌ای از تأثیرات و تبعات فقر و بحران اقتصادی در وضعیت اجتماعی کشور دارد. او دراین‌باره گفت: «تعداد سارقانی که برای نخستین‌بار دست به سرقت می‌زنند، در حال افزایش است، سارقان در زمان سرقت باید جنس مسروقه را به مشتری خاص خود (مال‌خرها) بفروشند که در رابطه با این افراد نیز باید تمرکز بیشتری صورت گیرد».

طبق گفته سردار سلیمانی بیش از 65 درصد تمامی سرقت‌ها در کشور کشف می‌شود و در زمینه کشف خودروهای سرقتی این آمار 97 درصد است که 85 درصد این کشف در ماه نخست پس

از سرقت انجام می‌شود.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه برخی از اموال سرقتی کشف‌شده به‌دلیل قابل‌شناسایی‌نبودن، به صاحبان آنها بازنمی‌گردد، تأکید کرد: یکی از دغدغه‌های جدی، حصول اطمینان از بازگرداندن اموال مسروقه به صاحبان آنهاست که با راه‌اندازی «نمایشگاه مجازی اموال مکشوفه سرقتی» در پی آن هستیم که آن دسته از اموال مسروقه با مالک نامشخص را شناسایی کنیم و به صاحبان آن بازگردانیم. این سامانه در سراسر کشور بارگذاری می‌شود و مال‌باختگان پس از طی فرایندی قابلیت بازدید از نمایشگاه مجازی را پیدا کرده و در صورت کشف مال مسروقه خود در این نمایشگاه، برای بازگرداندن آن به مراجع انتظامی و قضائی مراجعه می‌کنند. سلیمانی با بیان اینکه اموال مسروقه شناسنامه‌دار به‌سرعت به صاحبان آن بازگردانده می‌شود، گفت: برخی از اموال مسروقه در انبارها نزد پلیس باقی می‌ماند که امیدواریم با وجود این سامانه این اموال نیز به دست صاحبان بازگردد.

سلیمانی همچنین خبر از تدابیر ویژه‌ای برای مقابله با افزایش سرقت در کشور داد و گفت: «از چند ماه پیش قرارگاه فعالی با رویکرد جدید فعال‌تر شد و طرحی با عنوان «اقدام مبارزه قاطع با توسعه سرقت در ابعاد مختلف» تهیه و پیاده‌سازی شده که در جلسه‌ای مسئولان انتظامی هر استان برای اجرای این طرح توجیه شدند».

آمار و ارقام اعلام‌شده در نشست رؤسا و معاونان اداره‌های مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان‌های سراسر کشور فقط همین نبود. در این برنامه حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز حضور داشت و در سخنانی اعلام کرد: «حدود ۲۷ تا ۲۸ درصد جرائم در جامعه مربوط به سرقت است و اولین رتبه مربوط به جرائم مرتبط با مواد مخدر است».

حجت‌الاسلام منتظری همچنین گفت: «متأسفانه سرقت یکی از آسیب‌های مهمی است که در جامعه ما وجود دارد و البته تنها منحصر به جامعه ما نمی‌شود و در تمامی جوامع هست. در جلسه‌ای که با وزیر دادگستری آلمان داشتم از او سؤال کردم بزرگ‌ترین جرم در کشور شما چه جرمی است؟ پاسخ داد: سرقت و سؤال کردم چه نوع سرقتی؟ پاسخ داد: نوع سرقتی که در آلمان زیاد است، سرقت اتومبیل است!».

حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به نحوه مبارزه با سرقت و ایجاد آرامش برای مردم گفت: ما در بررسی‌هایی در آمار و ارقام دستگاه قضائی مشاهده کرده‌ایم که سرقت در ردیف دوم جرائم در جامعه است؛ حدود ۲۷ تا ۲۸ درصد جرائم مربوط به سرقت است و اولین رتبه مربوط به جرائم مرتبط با مواد مخدر است. جرم سرقت هم ارتباط مستقیم با افزایش جرم مواد مخدر و اعتیاد دارد، وضعیت اقتصادی و شرایطی که به‌لحاظ مالی در جامعه حاکم است، مانند مسئله بی‌کاری یکی از علت‌های افزایش این جرم در جامعه است و افرادی که مسئولیت مستقیم در جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها دارند، باید تلاش کنند این اتفاق رخ ندهد؛ چراکه این جرم در جامعه زیاد می‌شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: افراد وقتی فقر به سراغشان می‌آید و می‌بینند برای مایحتاج زندگی دستشان تنگ است، ایمانشان کم می‌شود و به ناچار به سراغ سرقت و دزدی می‌روند و اینجا مسئولان مرتبط مقصر هستند که گذاشتند چنین اتفاقی رخ بدهد.

حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به اینکه در به‌وجودآمدن یک سرقت تمام دستگاه‌ها مقصر هستند نه‌ فقط دستگاه قضا، گفت: آمار سرقت در ۹ماهه سال جاری نسبت به ۹ماهه گذشته افزایش داشته و شرایط فعلی جامعه بر این آمار اثر مستقیم داشته است، مسئولان نباید تنها از دستگاه قضا انتظار داشته باشند که این آمار را کاهش بدهند؛ چراکه تمام مسئولان در این امر دخیل هستند. اگر در جامعه اشتغال ایجاد کنیم، دیگر کسی نمی‌آید دست به سرقت بزند و از دیوار خانه مردم بالا برود و تنها افرادی که به دنبال اختلاس و دزدی‌های میلیاردی هستند، به سراغ این جرم می‌روند. البته این افراد مثل اژدهای هفت‌سر هستند که سرشان را از یک جایی که می‌زنیم، از جای دیگر سر درمی‌آورند و طمع‌ورزی آنها سقف خاصی ندارد و شکمشان هیچ‌وقت سیر نمی‌شود. دادستان کل کشور با اشاره به حمایت برخی دست‌های پشت‌پرده از اختلاسگران گفت: باید ببینیم چه کسی دقیقا در این حوزه مسئول است، شخص رئیس‌جمهور که نمی‌تواند به نحوه تخصیص ارز نظارت کند! وزرا و معاونان باید این کار را انجام دهند که در یک کشور اسلامی و جایی که نظام اسلامی در آن حاکم است، نباید این‌گونه حق افرادی خورده شود. البته من قبول ندارم که تمام کشور را فساد و دزدی گرفته است ولی باید جلوی آن دست‌های پشت پرده گرفته شود.

حجت‌الاسلام منتظری تصریح کرد: نیروی انتظامی مگر می‌تواند برای هر فردی دو نیروی پلیس بگذارد که افراد خلاف نکنند؟! اینها راهکار دارد و ما باید به علت‌ها بپردازیم و نه معلول. مبارزه با این‌گونه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی اگر بخواهد مثمرثمر باشد، حتما باید با دانش و تدبیر انجام شود و به‌عنوان مثال اتاق‌های فکری باید شکل بگیرد تا برای جلوگیری از سرقت راهکارهایی ارائه شود. پلیس و مسئولان مبارزه با سرقت باید حضور جدی‌تری در جامعه داشته باشند، این حضور به معنای حضور فیزیکی نیست بلکه باید برنامه‌ریزی کنید از دانش و ابزارهای مدرن خود استفاده کنید تا حضورتان جدی‌تر باشد و به مردم امنیت ببخشید. البته مردم هم باید به نیروی انتظامی

کمک کنند.

حجت‌الاسلام منتظری یادآور شد: یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در کاهش این جرم دخیل باشد، مال‌خرها هستند و باید مبارزه‌ای برای برخورد با مال‌خرها داشته باشید؛ چراکه مال‌خرها مأمنی برای دزدها شده‌اند. دادستان کل کشور با اشاره به راهکارهای کاهش جرم سرقت گفت: راهکارهای مبارزه با سرقت یکی پیشگیری است و یکی هم راهکار مربوط به بعد از وقوع سرقت است! خیلی از افراد گفته‌اند به عنوان مثال دزدی را امروز می‌گیرید و فردا آزادش می‌کنید و او دوباره به سراغ دزدی می‌رود.

او ادامه داد: قاضی بر اساس قوانین رأی صادر می‌کند، البته در برخی موارد ما می‌ترسیم که انگ حقوق بشر در این جرائم به ما بزنند و کمی رأی‌ها با ملاحظه صادر می‌شود، ما در فقه هم داریم که اگر کسی دزدی کرد، باید دستش قطع شود ولی آیا چنین آرائی صادر می‌شود؟! این ملاحظات باعث شده تا از حدود الهی دست بکشیم؛ درحالی‌که تمام مسلمانان به آن اعتقاد دارند، البته هم باید دست فردی که دزدی کرده بریده شود و هم دست اختلاسگر سه هزار میلیاردی. حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به برخورد قاطع با اختلاسگران گفت: برخورد با افرادی که فساد می‌کنند، قاطع انجام شود و در برخورد با آنها چه دزد کوچک و چه دزد بزرگ هیچ ملاحظه‌ای صورت نگیرد.

منبع : شرق
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه