ارسال به دیگران پرینت

مهاجرت خارجی

از اقسام مختلف مهاجرت خارجی می توان به انواع اجباری و ارادی، دور و نزدیک و بی رویه اشاره کرد.این نوع مهاجرت زیر مجموعه ای به نام مهاجرت بین المللی دارد که باهم هم پوشانی دارند.

مهاجرت خارجی

۵۵آنلاین :

پریسا امیدی

دانشجوی علوم سیاسی

تحلیل قسمت دوم ازموضوع مهاجرت، در مقاله قبلی در مورد مهاجرت داخلی، انواع و اقسام،انگیزه و دلایل آن صحبت شد.در این مقاله سعی می شود مهاجرت خارجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

از اقسام مختلف مهاجرت خارجی می توان به انواع اجباری و ارادی، دور و نزدیک و بی رویه اشاره کرد.این نوع مهاجرت زیر مجموعه ای به نام مهاجرت بین المللی دارد که باهم هم پوشانی دارند.

مهاجرت خارجی چون دو کشور را با عنوان های کشور مبدا و مقصد درگیر می کند دارای ابعاد پیچیده و گسترده تری است.

در حال حاضر کشور های جهان سوم شامل نیجریه، هند،کنگو،سودان و سوریه بیشترین مهاجر فرستی را دارند که دلایل آن ها شامل جنگ،قحطی،بیماری،مشکلات اقتصادی شدید و....می شودکه این مهاجرت ها اغلب از طریق غیر قانونی صورت می گیرد که از کنترل دولت ها خارج شده است. و دولت مقصد که کشور های پیشرفته ای مثل کانادا،آمریکا،استرالیا،،هلند،انگلیس و....را شامل می شود هم با مشکلات فراوانی روبه رو کرده است که در بعضی مواقع حتی مشکلات دیپلماسی به وجود می آید.

در چند سال اخیر و افزایش میزان جنگ ها و به وجود آمدن گروه های تروریستی مهاجرت غیر قانونی افزایش یافته که تلفات زیادی هم تا کنون بر جا گذاشته است و کشورهای مقصد مجبور به برپایی کمپ اسکان مهاجرین غیر قانونی شده اند که هم هزینه زیادی دارد و هم انتقاداتی برنوع اسکان،بهداشت،خوراک و....به آنها وارد شده است.

نوعی از مهاجرت هم با هدف کسب سود و افزایش دارایی صورت می گیرد که افراد صاحب سرمایه چون در کشورهای خود سرمایه گذاری با ریسک همراه است و همچنین سود کمی دارد،ترجیح می دهند پول خود را به کشورهای اقتصادی مطمئن و پیشرفته انتقال دهند که این خروج سرمایه مشکلات اقتصادی زیادی را مخصوصا برای کالاهای اصلی کشور مبدا در بر دارد و کشور مقصد از عایدی آن استفاده های فراوان می کند و درصد زیادی ارزش افزوده برای آنها دارد و کشورهای اقتصادی پیشرفته شرایط تشویقی را فراهم کرده اند که به جذب بیشتر این سرمایه ها بپردازند.

شکل دیگر مهاجرت خارجی، فرار مغزها است. فرار مغزها اصطلاحا به شرایطی گفته می شود که نخبگان کشورها به دلیل عدم توجه و حمایت دولت هایشان و در مقابل تشویق و امکانات ویژه کشورهای دیگر تصمیم به ترک کشور خود میگیرند که شامل نخبگان؛ آموزشی، دانشگاهی،ورزشی، مشاغل مهم مثل خلبانی و....می شود که این نوع مهاجرت به تعداد زیاد از ایران، عراق و....به دلیل اهمیت ندادن کافی دولت به آنها به نسبت کمتر روسیه و حتی امریکا و آلمان به دلیل اشباع شدن این کشورها به کشورهای توسعه یافته ی آسیای جنوب شرقی مثل چین و اندونزی صورت می گیرد.

حال این سوال مطرح می شود که راه حل کنترل مهاجرت ها چیست؟

به طور کلی برای کنترل میزان مهاجرت ایجاد بستر فرهنگی حائز اهمیت است که افراد از لحاظ ذهنی آمادگی پذیرش راه حل ها را داشته باشند. برای شروع باید ریشه یابی جداگانه ای در هر کشور انجام شود تا بیشترین دلیل مهاجرت افراد مشخص شود و سعی در حل آن داشت.

برای مثال در سوریه و یمن و افغانستان دلیل مهاجرت وجود نا امنی و جنگ است که خاتمه ی جنگ تنها راه حل این مشگل است.که البته خاتمه ی جنگ و جبران معضلات و مشکلات بعد از جنگ کمک و همراهی جامعه بین الملل را می طلبد.

در مورد مهاجرت خارجی همراه با سرمایه هم باید دولت ها اطمینان کافی را به صاحبان سرمایه و صنایع بدهند و از انان در تولید کالای داخلی، صادرات و واردات

حمایت کنند تا آنان سر مایه های خود را خارج نکنند.

فرار مغزها هم صرفا حمایت و پوشش مالی مناسب را می طلبد تا نخبگان به رفتن فکر نکنند و تمام توان و استعداد خود را در وطن و برای سرافرازی آن به کار گیرند.

در آخر لازم به ذکر است که مسئولیت عمده ی مسائلی که در جهان امروز به عنوان یک معظل مطرح است بر عهده ی دولت ها و جوامع بین المللی است و قشر تحصیل کرده و دانشگاهی صرفا می تواند به توده ی مردم آگاهی داده و دولت مردان را با تحقیقات و یافته های خود یاری کند و حل این مشگلات بسته به چگونگی اجرای انها از سوی دولت ها دارد.

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه