ارسال به دیگران پرینت

زالی: جهش جدید کرونا اثرگذاری واکسن‌ها را مخدوش می‌کند | برای خرید واکسن‌ باید به این موضوع توجه کنیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جهش جدید ویروس کرونا در انگلستان، گفت: این جهش بخشی از نگرانی‌های محققان درخصوص جهش این ویروس را محقق کرد از این رو نسبت به خرید واکسن‌ها و همچنین تولید و بازتولید آنها در کشور ‌نیازمند تحلیل هستیم.

زالی: جهش جدید کرونا اثرگذاری واکسن‌ها را مخدوش می‌کند | برای خرید واکسن‌ باید به این موضوع توجه کنیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جهش جدید ویروس کرونا در انگلستان، گفت: این جهش بخشی از نگرانی‌های محققان درخصوص جهش این ویروس را محقق کرد از این رو نسبت به خرید واکسن‌ها و همچنین تولید و بازتولید آنها در کشور ‌نیازمند تحلیل هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ابوریحان بیرونی که صبح امروز(سه شنبه، 2 دی ماه) برگزار شد، با ابراز خرسندی از نامگذاری این جشنواره به نام یکی از ستارگان تابناک آسمان علم کشور، اظهار کرد: مهمترین ویژگی شخصیتی ابوریحان بیرونی روحیه واکاوی و تتبع وی بوده است از این رو بیرونی نمادی از یک محقق سخت کوش و جسور است.

وی با اشاره به شرایط پر تلاطم سیاسی دوران ابوریحان بیرونی، اظهار کرد: علی رغم اینکه وی مجبور بود در سفر تحقیقات انجام می‌داد و از وی 13 هزار مستند مکتوب و 145 کتاب چاپ شده است که یک رکورد به شمار می‌رود و این در حالی است که این اطلاعات در مطالعاتی که یکی از محققان آمریکایی درباره وی انجام داده بود، منتشر شده است.

زالی با ابراز نگرانی از عدم توجه مسوولان به تاراج رفتن میراث فرهنگی کشور توسط کشورهای همسایه یادآور شد: تار ایرانی از دست ما رفت، زعفران در شرف از دست رفتن است و شب یلدای هشت هزار ساله نیز به زودی از سوی کشور جمهوری آذربایجان مصادره خواهد شد.

حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و توسعه فناوری را از برنامه‌های جدی این دانشگاه دانست و یادآور شد: این دانشگاه با ثبت 4195 مقاله در سال جاری رشد 12 درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است و از نظر مقالات کیفی نیز نسبت به سال قبل رشد 41.5 درصدی داشتیم.

به گفته وی از هر 4 مقاله منتشر شده از سوی محققان این دانشگاه یک مقاله در Q1 قرار می‌گیرد ضمن آنکه در شاخص ضریب تاثیر این دانشگاه 38.5 درصد رشد داشته است.

زالی به بیان وضعیت توسعه فناوری در این دانشگاه پرداخت و تاکید کرد: در این شاخص دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبه اول کشور قرار و 250 امتیاز با دانشگاه بعدی فاصله دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تعداد فناوری‌های تولید شده در این دانشگاه را 153 مورد عنوان کرد و گفت: در منطقه شرق تهران پارک علم و فناوری این دانشگاه را راه اندازی کردیم و ارائه تست سریع کووید-19 که در کشور مورد استفاده قرار گرفت ماحصل همکاری محققان این پارک با ستاد اجرایی فرمان امام است.

به گفته وی در حال حاضر در این پارک 105 شرکت دانش بنیان مستقر شده‌اند.

هشدارهایی که درباره واکسن کرونا باید جدی گرفته شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه شیوع این ویروس برای ما فرصت بوده است، اظهار کرد: در این مدت تعداد 424 مقاله کاربردی در حوزه کرونا از سوی محققان این دانشگاه منتشر شده است ضمن آنکه از 6 محقق ایرانی که بالاترین میزان تولیدات علمی درباره این ویروس را داشته‌اند، 3 نفر آن مربوط به این دانشگاه است.

زالی در عین حال شیوع این ویروس را یکی از مسایل روز کشور دانست وادامه داد: از دو روز پیش خبر هولناک جهش جدید این ویروس در انگلستان منتشر شده و محققان و دانشمندان جهانی دچار نگرانی کرده است.

وی اضافه کرد: همواره نگرانی‌هایی درباره جهش و تغییرات RNA ویروس‌ها وجود داشته است که با این جهش بخشی از خواب نگران کننده محققان تعبیر شد.

زالی ادامه داد: این جهش اثر پذیری واکسن‌ها که عمدتا متمرکز بر RNA است را مخدوش خواهد کرد از این رو مسوولان در خرید واکسن‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند و سیاستگذاری کنند.

وی یادآور شد: ما نیازمند تحلیل در زمینه تولید و باز تولید واکسن هستیم که با این جهش جدیدی که در این ویروس ایجاد شده است، رویکردی را در حوزه ملی و فراملی اتخاذ کنیم.

حفظ جایگاه دوم پژوهشی

وی با اشاره به حفظ جایگاه دوم پژوهشی کشور از سوی این دانشگاه، گفت: ما با یک رشد تصاعدی مسیر خود را با فاصله زیاد نسبت به سایر دانشگاه‎ها طی می‌کنیم و بخش مهمی از تحقق این هدف نیازمند فعال سازی مراکز پژوهشی است.

وی با تاکید بر جذب محققان برجسته کشور در این دانشگاه افزود: هیات رییسه دانشگاه هیچ محدودیتی برای جذب نخبگان و پژوهشگران جوان از سایر دانشگاه‌ها و تهران ندارد و اخیرا نیز محقق برجسته‌ای را در ظرف 72 ساعت جذب کرده و حکم ریاست مرکز وی نیز صادر شد.

زالی با اشاره به اقدامات فرا دانشگاهی این دانشگاه با بیان اینکه با دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و خواجه نصیرالدین ارتباط تنگاتنگ داریم، از راه اندازی اولین کنسرسیوم میان دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور ایجاد آزمایشگاه تحقیقاتی ویروس شناسی در بالاترین استانداردها خبر داد.

وی همچنین با اشاره به اجرای پروژه‌های مشترک این دانشگاه با دانشگاه‌های بلژیک، ایتالیا، فرانسه و اتریش، یادآور شد: تلاش ما بر این است که این شتاب علمی ایجاد شده در کشور کند نشود ولی زخم کهنه کمبود اعتبارات نیز سرباز کرده و بودجه‌های پژوهشی 1400 نیز بارقه امیدی در این زمینه ایجاد نخواهد کرد.

پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کرونا در بمهن

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای فناورانه حوزه‌های درمان، پیشگیری، خدمات، تجهیزات و سایر موضوعات مرتبط با کرونا را مطرح کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود که در بهمن ماه در دهه فجر با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم این نمایشگاه برگزار شود.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه