ارسال به دیگران پرینت

بازهم توهین‌های بی پروا

تضارب آرا مزیتی ارزشمند برای یک کشور است. گفت‌وگو و مواجهه جریانات گوناگون سیاسی و اجتماعی، وجود بن‌بست را غیرممکن می‌کند. در نقطه مقابل تضارب آرا، انتقادات غیرمنصفانه برای کسب منافع فردی و جناحی است. یکدست شدن مجلس یازدهم و حملات مکرر آن به دولت را می‌توان به عنوان یکی از مصادیق انتقادات غیرمنصفانه دانست. این هجمه‌ها در روزهای اخیر، عریان‌تر از همیشه رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته‌اند.

بازهم توهین‌های بی پروا

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: تضارب آرا مزیتی ارزشمند برای یک کشور است. گفت‌وگو و مواجهه جریانات گوناگون سیاسی و اجتماعی، وجود بن‌بست را غیرممکن می‌کند. در نقطه مقابل تضارب آرا، انتقادات غیرمنصفانه برای کسب منافع فردی و جناحی است. یکدست شدن مجلس یازدهم و حملات مکرر آن به دولت را می‌توان به عنوان یکی از مصادیق انتقادات غیرمنصفانه دانست. این هجمه‌ها در روزهای اخیر، عریان‌تر از همیشه رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته‌اند.

سناریوی دنباله‌دار توهین‌ها به دولت

تعامل میان قوای سه‌گانه، لازمه قدرت گرفتن کشور است. بروز اختلافاتی که علت آنها اقدام برای اصلاح کشور نباشد، تنها سبب تضعیف عملکرد دستگاه‌های اجرائی و نظارتی خواهد بود. زمانی که مردم در اوج مشکلات معیشتی به سر می‌برند، تمامی دستگاه‌ها باید برای بهبود کارکرد حکومت تلاش کنند. شعار‌های انتخاباتی آن هم از سوی نمایندگان مجلسی که تازه بر سر کار آمده‌اند، چیزی جز تعلیق برآورده کردن نیازهای اساسی کشور و مردم نخواهد بود. بیش از 7 ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی‌مانده و اظهارنظرهای انتخاباتی از همیشه پررنگ‌تر شده‌اند. روز گذشته (شنبه یکم آذر) سید محمود نبویان نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگویی انتقادات شدیدی را به دولت وارد کرد و با دیکتاتور خواندن رئیس‌جمهور گفت: «ما همواره شاهد توهین‌های شما آقای روحانی، به منتقدان بودیم که الفاظی مثل ترسوها، بزدل‌ها، ‌عصر حجری‌ها، بی‌شناسنامه‌ها را در مورد منتقدان به کار بردید. آیا اینها ربطی به تحریم دارد؟ از طرف دیگر ما شاهد دیکتاتوری‌های آقای‌روحانی در موارد مختلف هستیم. به عنوان نمونه، در شورای عالی فضای مجازی رئیس پدافند غیرعامل کشور قانونا در این شورا عضو است، اما آقای روحانی او را به جلسات شورا راه نمی‌دهد یا در شورای عالی انقلاب فرهنگی آقای روحانی چند نفر از اعضا را به جلسات شورا راه نمی‌دهد.» این الفاظ در حالی برای توصیف منتخب مردم در پاستور به کار می‌رود که رهبر معظم انقلاب در ابتدای آبان گفته بودند: «هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، به‌خصوص در میان مسئولان بالای کشور. ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است. این‌گونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌هاست که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند، تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می‌گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند. روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می‌شود اما هتک حرمت انجام نمی‌گیرد. باید حرمت روسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت‌رسانی به مردم هستند، حفظ شود.»

مجلس نردبان پاستور نیست

بخشی از صحبت‌های نبویان در گفت‌وگوی نام‌برده، بیشتر شبیه نطق‌های انتخاباتی بود تا انتقادی که در راستای اصلاح شیوه اداره کشور باشد. نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 با اشاره به کمبود دارایی‌های مالی کشور تصریح کرد: «مملکت را آقایان با سیاست‌بازی، جناح‌بازی اداره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و به دنبال این هستند که مردمی که از دست این مدیریت خسته شده‌اند فریب بدهند و در انتخابات 1400 به هر صورت ممکن از مردم رأی بگیرند و مجدد در قدرت باقی بمانند. مردم! به هوش باشید، مدیریت فعلی هر چند سالی که روی کار بیاید، وضع زندگی‌تان هزاران برابر بدتر از این خواهد شد، چون این مدیریت اعتقادی به مردم ندارد. دنبال مسائل سیاسی است.» هر روز که از عمر مجلس جدید می‌گذرد، حواشی بیشتری در کارنامه مجلس اصولگرا به ثبت رسیده و آسیب‌های بیشتری متوجه قوه‌مجریه می‌شود. با این حال به‌نظر می‌رسد، برخی نمایندگان اشتیاق فراوانی برای رسیدن به پاستور از طریق مجلس و حذف همه جریانات رقیب از صفحه سیاست ایران دارند. در همین راستا حسین‌کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز، گفت‌وگویی با «آرمان ملی» انجام داد که می‌خوانید.

تقابل دولت و مجلس چه آسیبی برای کشور به همراه خواهد داشت؟

مجلس از نگاه نظارتی خود، این حق را دارد که سوال، نظارت و استیضاح کند. با این حال با توجه به مشکلات کشور و شرایط فعلی اعم از کرونا و تحریم‌ها و توصیه‌های مقام معظم رهبری ما نباید به سمت تقابل قوا حرکت کنیم، بلکه باید به سمت تعامل قوا حرکت کنیم. تقابل قوا سبب خواهد شد، همین توانی که در کشور وجود دارد نیز از میان رفته و کشور تضعیف شود.

آیا نمایندگان مجلس با تذکر رهبری رویکرد خود را تغییر داده‌اند؟

مجلس باید نگاه نظارتی خود را از جنبه اصلاح‌ امور و همکاری با دولت پیگیری کرده و به‌دنبال مچ‌گیری و تضعیف دولت نباشد. بخشی از مجلس، توصیه‌های رهبری مبنی بر لزوم تعامل دولت و مجلس را گوش کرده و به آن عمل کرده‌اند و با طرح مسائلی که بتواند مشکلات معیشتی مردم را حل کند، به این موضوع رسیدگی کرده‌اند.

دلیل چالش‌های مداوم میان دولت و مجلس چیست؟

به این دلیل که نظام رقابت سیاسی ما در قوا، همچنان بعد از انتخابات‌ها نیز وجود دارد، این موضوع عملا امکان‌پذیر نشده و شاهد بوده‌ایم که حتی پس از انتخابات‌ها نیز مسائلی از این دست به قوت خود باقی‌مانده و قوا با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه