ارسال به دیگران پرینت

بوی پیروزی بایدن می‌آید | فضای انتخاباتی آمریکا شبیه سال ۲۰۰۸ شده است

سال ۲۰۱۶ وقتی انتخابات آمریکا به روز موعودش رسید، اکثر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها خود را برای پیروزی هیلاری کلینتون آماده کرده بودند؛ چراکه بیشتر نظرسنجی‌ها از اختلاف فاحش هیلاری کلینتون با دونالد ترامپ خبر می‌داد. حتی روزنامه نیویورک‌تایمز، یک عکس تمام صفحه برای صفحه اول خود با تیتر «مادام پرزیدنت» انتخاب کرده بود اما زمانی که نتیجه اعلام شد، آمریکا و البته دنیا با شوک روبه‌رو شد. کمتر کسی، حتی خود ترامپ باور داشت که پیروز خواهد شد اما او پیروز شده بود.

بوی پیروزی بایدن می‌آید | فضای انتخاباتی آمریکا شبیه سال ۲۰۰۸ شده است
سال ۲۰۱۶ وقتی انتخابات آمریکا به روز موعودش رسید، اکثر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها خود را برای پیروزی هیلاری کلینتون آماده کرده بودند؛ چراکه بیشتر نظرسنجی‌ها از اختلاف فاحش هیلاری کلینتون با دونالد ترامپ خبر می‌داد. حتی روزنامه نیویورک‌تایمز، یک عکس تمام صفحه برای صفحه اول خود با تیتر «مادام پرزیدنت» انتخاب کرده بود اما زمانی که نتیجه اعلام شد، آمریکا و البته دنیا با شوک روبه‌رو شد. کمتر کسی، حتی خود ترامپ باور داشت که پیروز خواهد شد اما او پیروز شده بود.

همین موجب بدبینی به نظرسنجی‌ها شد و البته اصطلاحی خلق شد با عنوان «ترامپی‌های خجالتی». یعنی کسانی که حتی نظر خود را نزد خانواده‌شان برای رای دادن به ترامپ مخفی کرده بودند. سوال این است که داستان انتخابات سال ۲۰۲۰، ورژن دیگری از پیروزی ترامپ است یا اینکه فصل جدیدی به سود بایدن رقم خواهد خورد.

اولین هفته نظرسنجی‌ها بعد از ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کووید-۱۹ به‌طور کلی به تقویت امیدهای او برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری کمک چندانی نکرده است. بایدن در ۱۰ مورد از ۱۱ ایالت محل رقابت‌های به اصطلاح ایالت‌های چرخشی از ترامپ پیش است که البته به‌طور نسبی می‌توان رقابتشان را در دو ایالت جورجیا و اوهایو با در نظر گرفتن حاشیه خطا برابر دانست. به گزارش یاهونیوز، جو بایدن دموکرات در عین حال برتری‌اش را در هفت مورد از این ایالات گسترده‌تر کرده و میزان آرای بالایی در فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا داشته است.طبق برآورد یو.اس.ای تودی، که خود آن هم بر پایه میانگین‌های نظرسنجی‌ها در «Realclearpolitics» و «۵۳۸» است، بایدن در سطح سراسر آمریکا با ۲ درصد افزایش، برتری خود بر ترامپ را به ۱۰ درصد رسانده است. میانگین‌ یو.اس.ای تودی نشان می‌دهد آرای جو بایدن در سطح سراسری ۱/ ۵۲ درصد و آرای ترامپ ۴۲ درصد است. در حالی که میانگین این آرا برای هفته گذشته به ترتیب ۸/ ۵۰ به ۷/ ۴۲ بود. یو.اس.ای تودی در ادامه این میانگین‌گیری خود، به سراغ ایالات چرخشی رفته است که نتایج قابل توجهی یافته است. بر همین اساس در ایالت آریزونا میانگین آرای بایدن ۵/ ۴۸ درصد و آرای ترامپ ۲/ ۴۵ درصد همراه با برتری ۳/ ۳ درصدی بایدن است. در فلوریدا برتری بایدن ۴ درصد بوده و میانگین آرای او ۵/ ۴۸ در برابر آرای ۵/ ۴۴ درصدی ترامپ است. در جورجیا برتری بایدن به ۲/ ۰ درصد می‌رسد چراکه ۱/ ۴۷ درصد رای داشته در حالی که ترامپ ۹/ ۴۶ درصد رای دارد. در ایالت میشیگان برتری بایدن بر ترامپ به ۳/ ۷ درصد رسیده است. او در این ایالت میانگین آرای ۵/ ۵۰ درصد رای در برابر رای ۲/ ۴۳ درصدی دونالد ترامپ را دارد. در مینه‌سوتا برتری بایدن به ۳/ ۹ درصد رسیده است. او در این ایالت رای ۴/ ۵۰ درصدی را در برابر میانگین رای ۱/ ۴۱ درصدی ترامپ دارد. برتری آرای جو بایدن دموکرات در ایالت نوادا ۴/ ۶ درصد بوده و میانگین آرای وی ۲/ ۵۰ درصد در برابر ۸/ ۴۳ درصد ترامپ است. در ادامه در ایالت کارولینای شمالی بایدن برتری ۲/ ۲ درصدی بر ترامپ دارد. میانگین رای این نامزد دموکرات در این ایالت ۷/ ۴۸ درصد در برابر ۵/ ۴۶ درصد رای رقیب جمهوری‌خواهش است. اما در ایالت کلیدی اوهایو برتری بایدن بر ترامپ در میانگین آرا ۷/ ۰ درصد است و میانگین آرای هر کدام به ترتیب ۰/ ۴۷ درصد و ۳/ ۴۶ درصد بوده است.

در پنسیلوانیا بایدن برتری چشمگیر ۲/ ۷ درصدی داشته و میانگین آرای او ۵۱ درصد و میانگین آرای رقیبش دونالد ترامپ ۸/ ۴۳ درصد است. در ایالت تگزاس ترامپ بر بایدن در حال حاضر برتری ۳ درصدی در میانگین آرا دارد و میانگین آرای ترامپ در این ایالت ۸/ ۴۸ درصد و برای بایدن ۸/ ۴۵ درصد است و در آخر در ایالت ویسکانسین نیز بایدن برتری ۳/ ۶ درصدی بر ترامپ جمهوری‌خواه دارد. در این ایالت میانگین آرای بایدن ۹/ ۴۹ درصد و میانگین آرای ترامپ ۶/ ۴۳ درصد است. در حالی که ترامپ تنها در ایالت تگزاس آرای بیشتری از بایدن داشته، در نظرسنجی جدید برتری بایدن در این ایالت بر ترامپ در مقایسه با نظرسنجی هفته گذاشته به‌جز در ایالت آریزونا، در مابقی ایالات افزایش نشان داده است.

اوضاع بد ترامپ در ایالت‌های قرمز

کرونای ترامپ هرچند زود خوب شد و او از آن خواست به‌عنوان نردبانی برای صعود خود استفاده کند اما شواهد نشان می‌دهد ترامپ پس از ابتلا به این بیماری نتوانسته است جایگاه خود را بهبود ببخشد. اگرچه دیلی‌میل فاش کرد که ترامپ قصد داشته است پس از ترخیص از بیمارستان در فیلم ساخته شده برای ورود مجدد او به کاخ سفید، پیراهنش را درآورد و لباس «سوپرمن» را نشان دهد، اما به نظر می‌رسد، سوپرمن جمهوری‌خواهان در میان ایالت‌های قرمز به مشکل برخورده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا، آمار نظرسنجی‌ها از وضعیت دونالد ترامپ چندان خوشایند نیست و حتی داده‌های داخلی از جمهوری‌خواهان نشان می‌دهند که او به سختی درجا می‌زند. نظرسنجی‌های محرمانه حزب‌ جمهوری‌خواه نشان می‌دهند، ترامپ نه تنها در ایالت‌هایی که پیروزی در آنها حیاتی است، عقب است، بلکه به حدی مستقل‌ها را رویگردان ساخته که جو بایدن در ایالت‌های کاملا قرمز از جمله مونتانا، کانزاس و میسوری پیشروی داشته است. موقعیت دونالد ترامپ در میان رای‌دهندگان، به ویژه جمهوری‌خواهان را درباره ایالت‌های به اصطلاح «کمربند آفتاب» نگران کرده است. این ایالت‌ها از جمله جورجیا، تگزاس و آریزونا به لحاظ سیاسی چند دهه است که در کنترل جمهوری‌خواهان مانده است. تمام این ایالت‌ها به شدت تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته‌اند.

این داده‌ها نشان می‌دهد بسیاری از ایالت‌های واقع در کمربند آفتاب ظاهرا در چنگ بایدن هستند. این ایالت‌ها به شدت مقابل سیاست‌های بهداشتی سختگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا مقاومت می‌کردند. در نتیجه، ایالت‌های نظیر آریزونا، جورجیا و تگزاس در تابستان با موج قدرتمندی از شیوع کرونا مواجه شدند و همین امر تلاش‌ها برای احیای فعالیت تجاری را عقب راند. شکست در این منطقه ممکن است جمهوری‌خواهان را در نهایت وادار کند تا درباره‌ رویکردشان به سیاست انتخاباتی تجدیدنظر کنند.چنانچه ترامپ در جنوب و غرب آمریکا بازنده شود، این امر ممکن است ترامپ و ترامپیسم و آینده انتخاباتی آنها را در رو به رشدترین و چنددسته‌ترین بخش این کشور، هر چه بیشتر به سمت تمایلات راست‌گرایانه متمایل کند. در همین حال نظرسنجی انجام شده از سوی یاهونیوز و «YouGov» نشان می‌دهد در حالی که سه هفته تا انتخابات باقی مانده ۱۷ درصد از رای‌دهندگان واجد شرایط گفته‌اند تاکنون رای داده‌اند که این میزان یک هفته قبل ۱۰ درصد بود. در میان این رای‌دهندگان بایدن، ترامپ را با ۴۷ درصد برتری (۷۰ به ۲۳) شکست داده است.

ترامپی‌هایی که دیگر خجالتی نیستند

وقتی ترامپ در انتخابات پیروز شد، یک اصطلاح جدید در سپهر سیاسی آمریکا شکل گرفت و آن «ترامپ‌های خجالتی» بود. در حالی که انتخابات آمریکا به روز موعود نزدیک می‌شود، نیویورک‌تایمز در یک گزارش نوشت دیگر ترامپی‌های خجالتی چندان خجالتی نیستند و در حال شیفت به سمت بایدن هستند. این روزنامه نوشت: وقتی ویکی سیمون، در شهر کوچکی در غرب پنسیلوانیا در کارزار انتخاباتی بایدن حضور پیدا کرده بود، به خبرنگار نیویورک‌تایمز می‌گوید: «در جامعه شهر کوچک ما یک راز وجود دارد و آن این است که ما به همدیگر صلح و آرامش اهدا می‌کنیم.» او می‌گوید دیگر طرفداران بایدن به دروغ خود را طرفدار نامزد دموکرات نشان نمی‌دهند و قصد ندارند دیگر در دسته ترامپی‌های خجالتی قرار بگیرند. سیمون ۵۴ ساله می‌گوید: «این انتخابات یکی از بزرگ‌ترین انتخابات در تمام طول عمر من است.» او تصریح می‌کند: لازم است که از بایدن به صراحت حمایت کنیم. ترامپی‌ها به هر طریق شده از وی حمایت خواهند کرد، حتی به شکل رادیکالش.»

در حالی که رقابت انتخاباتی در شرایط به شدت دوقطبی شده آمریکا وارد مراحل نهایی‌اش می‌شود، شواهدی وجود دارد که برخی از دموکرات‌ها در ایالات مربوط به جمهوری‌خواهان و طرفدار ترامپ دیگر از اینکه طرفدار یک نامزد دموکرات باشند، خجالت نمی‌کشند و با صدای رسا حمایت خود را از نامزد دموکرات‌ها اعلام می‌کنند. اینها همان کسانی هستند که در فیس‌بوک و صفحات اجتماعی حضور ندارند و کمتر نیز در نظرسنجی‌ها حضور پیدا می‌کنند، اما این‌بار گویا اوضاع به سود بایدن در این قشر از جامعه آمریکا تغییر کرده است.

شور و شوقی بین دموکرات‌ها برای اخراج ترامپ از کاخ سفید به‌وجود آمده و این برای انتخابات سال جاری بسیار حائز اهمیت است. دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ از همین ناحیه ضربه خوردند.

پنسیلوانیا در سال‌های اخیر خود از ترامپ حمایت کرده است و دموکرات‌های این ایالت نیز خود را با ترامپ تطابق داده بودند اما سوال این است که آیا دموکرات‌های حامی بایدن در شهرهایی مانند وست‌مورلند در پنسیلوانیا در سال جاری به‌اندازه کافی در انتخابات شور و شوق دارند تا به بایدن رای دهند یا نه؟ به نظر می‌رسد شواهدی وجود دارد که در کانتی‌هایی مانند وست‌مورلند این شور و اشتیاق به‌وجود آمده و فضا در این ایالت‌ها به سود بایدن در حال چرخش است.

این انتخابات به‌قدری حالا اهمیت پیدا کرده است که دیگر دو طرف از اینکه به چه کسی رای خواهند داد، خجالت نمی‌کشند. جان پترارکا که در سال ۲۰۱۶ در هیات نمایندگی دونالد ترامپ قرار داشت، می‌گوید: در مناطق روستایی هنوز می‌توان رشد طرفداران ترامپ را دید اما از این مساله هم نمی‌توان غافل شد که دموکرات‌ها انرژی خود را دو چندان کرده و تبلیغات خود را در مناطق روستایی افزایش داده‌اند. چنین شرایطی در سال ۲۰۱۶ از سوی دموکرات‌ها دیده نشد. او می‌افزاید: بایدن در این مناطق تلاش خود را افزایش داده است. این‌گونه شاید نتیجه‌ای به‌دست آید که پیش‌تر اوباما موفق شده بود آن را رقم بزند. مردم دیگر نمی‌ترسند از اینکه بگویند طرفدار چه کسی هستند، برای اینکه این انتخابات برای آنها بسیار حائز اهمیت است.»

رای‌گیری زودهنگام پرشور

بر اساس داده‌های گردآوری شده از سوی گروه موسوم به پروژه انتخابات آمریکا، رای‌دهندگان آمریکایی در رای‌گیری زودهنگام برای انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر تا کنون بیش از ۱۰میلیون رای ثبت کرده‌اند که به میزان چشمگیری فراتر از سطح رای‌گیری زودهنگام ۲۰۱۶ و حاکی از دورنمای شرکت بالای رای‌دهندگان در انتخابات است.

به گزارش رویترز این جهش در شرکت در رای‌گیری زودهنگام در میان تداوم پاندمی ویروس کرونا که باعث جهش در شرکت در رای‌گیری زودهنگام و رای‌گیری پستی به ویژه در میان دموکرات‌ها شده، رخ داده است.

بر طبق داده‌های مربوط به رای‌گیری زودهنگام انتخابات که از سوی منبع مذکور در دانشگاه فلوریدا ارائه شدند، تا دوشنبه‌شب حدود ۴/ ۱۰ میلیون آمریکایی در رای‌گیری زودهنگام در ایالت‌هایی که داده‌های مربوط به آن را گزارش کردند، شرکت داشته‌اند. این در حالی است که تا ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ تنها ۴/ ۱ میلیون آمریکایی در رای‌گیری زودهنگام انتخابات آن سال شرکت کرده بودند. پروژه انتخابات گفت که تعداد آرا در پنج ایالت مینه سوتا، داکوتای جنوبی، ورمونت، ویرجینیا و ویسکانسین تاکنون از ۲۰ درصد از مجموع شرکت رای‌دهندگان در ۲۰۱۶ فراتر رفته است. از سوی دیگر رای‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی از روز دوشنبه در ایالت جورجیای این کشور آغاز شد که گزارش‌ها حاکی از انتظار چند ساعته رای‌دهندگان در صف‌های طولانی در برخی حوزه‌های رای‌گیری این ایالت بوده و مقام‌های انتخاباتی از شکسته شدن رکورد شرکت رای‌دهندگان صحبت می‌کنند.

باید دید که رای‌گیری زودهنگام و افزایش رای‌گیری از طریق پست با ایراد جمهوری‌خواهان مواجه خواهد شد یا نه؟ جمهوری‌خواهان از چندی پیش نسبت به رای‌گیری از طریق پست ابراز نگرانی کرده بودند و حتی ترامپ گفته بود که احتمال تقلب در انتخابات از این طریق بالا می‌رود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه