ارسال به دیگران پرینت

به صدادرآمدن زنگ خطر فاجعه انسانی کرونا در افغانستان

مقامات وزارت بهداشت افغانستان بویژه در غرب این کشور اعلام کردند که بر اساس غربالگری‌های انجام شده بیشتر مردم به ویروس کرونا مبتلا هستند.

به صدادرآمدن زنگ خطر فاجعه انسانی کرونا در افغانستان

دولت افغانستان تاکید می‌کند که بحران کرونا را تحت کنترل دارد و میلیون‌ها دلار را نیز برای مدیریت این بحران تخصیص داده اما گزارش‌ها حکایت از قریب‌الوقوع بودن یک فاجعه انسانی در افغانستان را خبر می‌دهند.

در ابتدای اعلام شیوع کرونا دولت افغانستان از ایجاد یک بیمارستان 100 تختخوابی پیشرفته در ولایت هرات خبر داده بود که طی 18 روز ساخته شده و برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی آماده است اما خبرنگار «نیویورک تایمز» پس از بازدید از این بیمارستان گفت که این مرکز خالی بود، هیچ تختخوابی نیز در آن قرار نداشت و مقامات هرات نیز از طرح چگونگی استفاده از بیمارستان اطلاعی نداشتند.

کشور افغانستان ,

این خبرنگار افزود: قرنطینه در کابل جدی گرفته نمی‌شود و آمد و شد مردم باوجود بحران کرونا همچنان ادامه دارد، در ولایت هرات نیز برخلاف آنچه مقامات افغان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند قرنطینه‌ای وجود ندارد؛ بسیاری از فروشگاه‌ها بسته هستند اما خیابان‌ها و پیاده‌روها همچنان پر ازدحام است.

یکی از مقامات نیز در این باره به نیویورک تایمز گفت که قرنطینه توسط دولت از گسترش کرونا جلوگیری نکرده بلکه تنها اقتصاد این کشور را مختل کرده است.

گزارش می‌افزاید: موارد خاصی وجود دارد که دولت افغانستان با فوریت به آن روی آورده و تا حد زیادی نیز موفق بوده است مانند اطمینان از ادامه روند ورود کالاها به بازارهای این کشور محصور به خشکی تا اطمینان حاصل شود که افزایش قیمت مواد خوراکی تا حد زیادی کنترل می‌شود تا از ایجاد یک بحران غذایی جلوگیری شود.

کشور افغانستان ,

خبرنگار نیویورک تایمز همچنین تاکید می‌کند که تقلای دولت افغانستان برای مقابله با کرونا جای تعجب نیست زیرا این بیماری همه‌گیر پیشرفته‌ترین کشورها را نیز به چالش کشیده اما شکاف بین آنچه به‌نظر می‌رسد مسئولان افغان به آن باور دارند و حقایق میدانی از گسترش این ویروس بسیار خطرناک است.

«محمد رفیق شیرزی» سخنگوی ریاست وزارت بهداشت در ولایت هرات نیز خبر می‌دهد که در 15 روز گذشته بطور متوسط 70 درصد تست‌های انجام شده در ولایت هرات مثبت بوده است.

 

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه