ارسال به دیگران پرینت

مشارکت در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری آمریکا | 10 میلیون نفر رای دادند

افزایش مشارکت در رای‌گیری زودهنگام به دلیل شیوع ویروس کرونای جدید رخ داده است.

مشارکت در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری آمریکا |  10 میلیون نفر رای دادند

براساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط گروه پروژه انتخاباتی آمریکا، بیش از 10 میلیون رای دهنده آمریکایی در رای‌گیری غیابی، زودهنگام و پستی انتخابات آمریکا شرکت کرده‌اند. این آمار نشان دهنده افزایش مشارکت آمریکایی‌ها در انتخابات این کشور در مقایسه با انتخابات سال 2016 است.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، افزایش مشارکت در رای‌گیری زودهنگام و پستی به دلیل شیوع ویروس کرونای جدید در آمریکا به ویژه در میان دموکرات‌ها رخ داده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا در حین رقابت‌های انتخاباتی با "جو بایدن" رقیب دموکراتش بارها بی‌اعتمادی و سردرگمی خود را نسبت به رای گیری زودهنگام پستی اعلام کرده و از احتمال وقوع تقلب و تخلف گسترده در رای گیری‌های پستی و زودهنگام گفته است.

مشارکت زودهنگام و پستی مردم در انتخابات زودهنگام در "آتلانتا هاوک" در منطقه "آرنا" ایالت جورجیا آمریکا/ رویترز

مشارکت مردم امریکا در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری

براساس منابع انتخاباتی دانشگاه فلوریدا، حدود 10.4 میلیون آمریکایی در ایالاتی که امکان رای‌گیری زودهنگام و پستی وجود دارد، رای زودهنگام داده‌اند.

در سال 2016 تنها 1.4 میلیون نفر در انتخابات زودهنگام و پستی آمریکا شرکت کردند.

براساس آمار "تیم پروژه انتخاباتی" آمریکا میزان مشارکت در رای ورقه‌ای و زودهنگام در 5 ایالت "مینه‌سوتا"، "داکوتای جنوبی"، "ورمونت"، "ویرجینیا" و "ویسکانسین" بیش از 20 درصد نسبت به مشارکت زودهنگام در سال 2016  افزایش  است.

قرار است روز سوم نوامبر، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به صورت سراسری در این کشور برگزار شود و دونالد ترامپ با جو بایدن بر سر تصاحب کاخ سفید با یکدیگر رقابت ‌کنند.

بر این اساس مردم آمریکا در روز 3 نوامبر به صورت سراسری برای رای به "الکترال"‌ها رای خواهند داد.

الکترال‌ها چه کسانی هستند؟

الکترال‌ها اصطلاحا نمایندگانی هستند که در مجمع سراسری تعیین رئیس‌جمهوری به نمایندگی از ایالت خود شرکت می‌کنند.

به گزارش یورونیوز، پس از تعیین الکترال‌ها این افراد در ماه دسامبر گرد هم می آیند تا رئیس جمهوری را تعیین کنند، در واقع انتخاب رئیس جمهوری به شکل کاملا مستقیم از سوی مردم نخواهد بود و مالیات‌دهندگان آمریکایی نمایندگانی از خود را بر‌می‌گزینند تا او به جای مردم آن ایالت در کنار دیگر الکترال‌ها فرد مورد نظر هر ایالت را برای تصاحب کاخ سفید معرفی کند.

این سیستم از آن رو طراحی شده که بنیانگذاران ایالات متحده نگران بودند شهروندان اطلاعی کافی از برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نداشته باشند و به همین دلیل انتخاب خود را به فرد دیگری تفویض می‌کنند.

در مجموع نیز ۵۳۸ الکترال در کل ایالت‌های آمریکا وجود دارد که برای پیروزی با یکدیگر رقابت می‌کنند. از آنجایی که برای کسب جایگاه ریاست جمهوری باید رای بیش از نیمی از این الکترال‌ها کسب شود، نامزدی که بتواند به ۲۷۰ الکترال یا نماینده دست یابد، بعد از یک فرآیند چند ماهه می‌تواند ساکن کاخ سفید باشد.

به دلیل این فرآیند انتخاب غیرمستقیم رئیس جمهوری، امکان دارد فردی که در نهایت پیروز انتخابات می‌شود آرای مردمی کمتری نسبت به فرد بازنده به دست آورده باشد. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ میلادی هیلاری کلینتون حدود ۳ میلیون بیشتر از دونالد ترامپ رای مردمی کسب کرد اما در نهایت این دونالد ترامپ بود که به مدد الکترال‌های ایالتی در آن رقابت پیروز شد.

در انتخابات سال 2000 نیز جوج بوش به کمک آرای الکترال موفق به بردن انتخابات در برابر "ال گور" نامزد دموکرات‌ها شد. این در حالی بود که او 544 هزار رای مردمی کمتری نسبت به ال‌گور داشت.

 

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه