ارسال به دیگران پرینت

رئیس بیمارستان سینا | ممکن است تلفات کرونا به ۳۰۰ هزار نفر هم برسد

رئیس بیمارستان سینا گفت: باید در زمینه بهداشتی فعالیت بیشتری انجام دهیم تا جلوی مبتلا شدن افراد را بگیریم، وگرنه اگر بیمارستان‌ها ۱۰ برابر هم شود، تا زمانی که اپیدمی مهار نشود، شرایط همچنان سخت خواهد بود.


رئیس بیمارستان سینا  |   ممکن است تلفات کرونا به ۳۰۰ هزار نفر هم برسد

رئیس بیمارستان سینا گفت: باید در زمینه بهداشتی فعالیت بیشتری انجام دهیم تا جلوی مبتلا شدن افراد را بگیریم، وگرنه اگر بیمارستان‌ها ۱۰ برابر هم شود، تا زمانی که اپیدمی مهار نشود، شرایط همچنان سخت خواهد بود.

«محمد طالب‌پور» رئیس بیمارستان سینا با اشاره به وضعیت بیماران کرونایی بیمارستان بیان کرد: بیمارستان سینا با توجه به توانمندی اساتید، پرستار و ظرفیت کلی که از طرف وزارت بهداشت برایش سهمیه تعیین شده است، تقریبا ۱۴۰ تخت را از حدود ۴ هفته‌ پیش به طور کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار داده و همیشه هم پر بوده است.

وی ادامه داد: در واقع چون سیستم جامعی وجود دارد، در تهران بیماران بین مراکز درمانی و بیمارستان‌ها توزیع می‌شوند و دیگر آن طور نیست که ازدحام غیرعادی در بیمارستان‌ها رخ دهد. بر اساس سهمیه تختی که هر بیمارستان دارد، بیماران توزیع می‌شوند، این میزان تخت برای بیماران کرونایی که تقریبا یک سوم تخت‌های بیمارستان است، الان کامل پر است.

تخت‌های بیمارستان کاملا اشغال است

رئیس بیمارستان سینا گفت: متاسفانه چون مدت‌ها در پیک هستیم، تخت‌های ما همیشه پر بوده است، یعنی در واقع حدود یک ماه است که همه‌ی تخت‌های ما کامل اشغال است.

وی در رابطه با امکانات بیمارستانی مثل دستگاه تنفسی و سی تی اسکن بیان کرد: خدا را شکر در این زمینه مشکلی نداریم، چون به کمک خیرین و دانشگاه حدود یک سال پیش دستگاه سی تی اسکن تامین کردیم و با این که شبانه‌روز دستگاه‌ها کار می‌کنند، مشکلی نداریم، الان بهترین تجهیزات آی‌سی‌یو را داریم، اما متاسفانه امکانات محدود است و ما اوایل پیشنهاد آی‌سی‌یو ۱۵۰ تخت خوابی را داده بودیم و انتظار داشتیم امکاناتی به ما بدهند تا فعالیت‌مان را گسترش دهیم، اما پتانسیل در حد یک بخش آی‌سی‌یو بوده است که آن هم اضافه کردیم و الان تخت‌هایی که برای آی‌سی‌یو داریم امکانات کاملی دارد.

تاکنون ۴۰۰ نفر از پرسنل به کرونا مبتلا شدند

طالب‌پور در مورد ابتلای پرسنل بیمارستان به کرونا افزود: خوشبختانه از پرسنل بیمارستان فوتی نداشتیم ولی از بین آنها که حدود ۱۲۰۰ نفر هستند تا الان نزدیک ۴۰۰ نفر در طول این مدت به ویروس کرونا مبتلا شدند، از این تعداد شاید موارد بستری ده نفر بوده باشد که به خوبی درمان شدند، نکته دیگر اینکه عمده افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شدند از بخش‌های غیرکرونایی بودند، چون درصد محافظتی که پرسنل در بخش کرونا دارند در بخش‌های دیگر وجود نداشته است.

وی ادامه داد: وقتی پرسنل بیمار می‌شوند باید ۲ هفته مرخصی بگیرند و بعد از مرخصی هم تا حدود ۲ الی ۳ هفته کارایی لازم برای کار کردن را ندارند، یعنی با این که در بیمارستان حضور پیدا می‌کنند، اصلا آدم قبل از کرونا نیستند. باید بگویم که فداکارترین افشار در دوران کرونا پرستاران هستند، چون ساعت‌های طولانی در بیمارستان حضور دارند، البته پزشکان هم فداکاری بسیار بالایی دارند، ولی آنها ویزیت می‌کنند و می‌روند، ولی این پرستارها هستند که کاملا در بیمارستان حضور دارند.

طالب‌پور بیان کرد: با این وجود جابجایی در بین نیروهای بیمارستان وجود دارد. ما ۱۲۰۰ پرسنل داریم، ولی به طور متوسط در بخش‌های کرونایی ۳۰۰ الی ۳۵۰ نفر درگیر هستند، و زمانی که این افراد درگیر ویروس کرونا می‌شوند نیروهای دیگری جایگزین آنها می‌شوند و البته دانشگاه هم در این زمینه ما را حمایت می‌کند و به صورت مهمان از بیمارستان‌های غیرفعال دانشگاهی و یا به صورت قراردادهای کوتاه مدت به ما کمک می‌کنند.

مراجعان بدحال در بیمارستان بیشتر هستند

وی در مورد وضعیت مراجعه‌کنندگان به بیمارستان گفت: تعداد افرادی که برای ویزیت وارد فضای بیمارستان می‌شوند در مقایسه با ابتدای کرونا کمتر شده است، به طور مثال اگر در گذشته از هر صد نفر مراجعه کننده ۱۰ نفر بدحال بود، الان از هر صد نفر ۵۰ نفر بدحال است، به این دلیل که درصد زیادی از بیماران به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و بخشی از آنها از طریق مراجعه به مطب‌ها درمان می‌شوند، یعنی افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، بیماران بدحال‌تر هستند و آنهایی که وضعیت بهتری دارند، اصلا به بیمارستان نمی‌آیند و البته به این معنی نیست که شدت بیماری بیشتر شده باشد، بلکه دلیلش این است که افراد که شرایط بهتری دارند تمایلی به آمدن در فضای بیمارستان ندارند.

مرگ‌و میر گسترده در صورت عدم رعایت مردم و تقویت نکردن سیستم‌های بهداشتی

رئیس بیمارستان سینا با اشاره به پیش‌بینی روند شیوع کرونا در کشور افزود: این بیماری حداقل تا یک سال و نیم دیگر با ما خواهد بود و اگر همینطور ادامه پیدا کند، اپیدمی سرعت بیشتری خواهد گرفت، طبق پیش‌بینی که از سوی مسئولان وزارتخانه صورت گرفته، اگر وضعیت تا یک سال و نیم دیگر به همین شکل ادامه پیدا کند، روزانه ۶۰۰ الی ۷۰۰ فوتی خواهیم داشت و در مجموع حدود ۳۰۰ هزار مورد مرگ و میر به علت کرونا خواهیم داشت و به عبارتی به ازای هر ۳۰۰ نفر یک نفر در معرض خطر مرگ کرونا در جامعه است که این عدد بسیار بالاست و اگر مردم همت متعالی نداشته باشند و سیستم‌های بهداشتی نیز تقویت نشود، ما شاهد مرگ‌و میر وسیع خواهیم بود، البته نه در ایران بلکه در تمام دنیا این اتفاق خواهد افتاد چون الان این یک مشکل همگانی است.

وی ادامه داد: خیلی از کشورها که در زمینه بهداشتی تمرکز داشتند، در کنترل کرونا موفق بودند و خیلی از کشورها ناموفق هستند، چون در زمینه‌ی درمانی تمرکز کردند، در صورتی که من فکر می‌کنم در کشور خودمان باید در زمینه بهداشتی فعالیت بیشتری انجام دهیم تا جلوی مبتلا شدن افراد را بگیریم، وگرنه اگر بیمارستان‌ها ده برابر هم شود، وقتی اپیدمی مهار نشود، شرایط همچنان سخت خواهد بود.

باید به جای درمان در حوزه بهداشت تمرکز کنیم

طالب‌پور گفت: پرسنل بیمارستان‌ها برای کنترل ویروس کرونا تا پای جان ایستادگی کردند، اما نباید در قسمت‌های درمانی فشاری وارد کنیم، چون این بودجه‌ای که برای داروها هزینه می‌شود، اگر از همان اول برای اقدامات بهداشتی هزینه می‌شد، خیلی زودتر بیماری کنترل شده بود و همچنین جان بسیاری از افراد از بین نمی‌رفت، اما متاسفانه ما در بخش درمان تمرکز بیشتری داشتیم و میزان دارویی که در ایران مصرف می‌شود از بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است، در صورتی که مرگ و میر آنها کمتر است.

وی در پایان افزود: این مسئله را باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار داد، نمی‌گویم که همه جا بسته شود، اما شرایط ایمنی و بهداشت باید آموزش داده شود و پیگیری‌ها صورت گیرد، کشورهایی که در این زمینه کار کردند، بسیار موفق‌تر از آنهایی بودند که در زمینه دارو و درمان فعالیت بیشتری داشتند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه