ارسال به دیگران پرینت

آغاز رقابت‌های درون‌حزبی در انتخابات آمریکا؛ فرآیند رأی‌گیری متفاوت در اولین ایالت

مرحله درون‌حزبی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ایالت «آیووا» برای انتخاب نامزد حزب دموکرات جهت رقابت با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در انتخابات سال ۲۰۲۰ آغاز شد.

آغاز رقابت‌های درون‌حزبی در انتخابات آمریکا؛ فرآیند رأی‌گیری متفاوت در اولین ایالت

مرحله درون‌حزبی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از ساعتی دیگر در ایالت «آیووا» برای انتخاب نامزد حزب دموکرات جهت رقابت با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در انتخابات سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد.

در «آیووا»، انتخابات با انداختن برگه رأی داخل صندوق انجام نمی‌شود؛ به جای آن رأی‌دهندگان در جلسات و مجمع‌هایی محلی که در سراسر ایالت برگزار می‌شود شرکت کرده و نظرشان را اعلام می‌کنند.

در حال حاضر ۱۱ نامزد «دموکرات» در حال رقابت برای به دست آوردن نامزدی حزب و رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ هستند. «برنی سندرز»، «جو بایدن»، «الیزابت وارن» و «پیت بوتیجج»، چهار نامزدی هستند که بالاترین شانس را برای به دست آوردن نامزدی حزب دارند.

پیروزی ترامپ در آیووا

همزمان با آغاز رقابت‌های درون‌حزبی در آیووا برای انتخاب نامزد حزب دموکرات، رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند «دونالد ترامپ» هم رأی‌گیری در مجمع‌های محلی این ایالت میان نامزد‌های حزب جمهوری‌خواه را برده است. ترامپ در این رأی‌گیری نمادین دو نامزد کمتر شناخته شده خودش، یعنی «جان ولش» و «بیل ولد» را شکست داد.

فرایند رأی‌گیری

ساکنان آیووا به جای رفتن پای صندوق‌های رأی در جلساتی که در اماکنی مانند مدارس، کتابخانه، مراکز شهری و غیره برگزار می‌شود شرکت کرده و نامزد مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند. رویترز نوشته در مجموع ۱۶۰۰ جلسه در این ایالت برگزار می‌شود. نتایج این نشست‌ها به دفتر حزب در ایالت ارسال می‌شود و در آنجا تعداد «وکلای انتخاباتی» که از هر نامزد حمایت می‌کنند مشخص می‌شود.

در هر کدام از جلسات مجمع‌های محلی، رأی‌دهندگان به صورت مستقیم نظرشان را درباره هر یک از کاندیدها اعلام می‌کنند. معمولاً حمایت از هر نامزد به این صورت است که طرفدارانش خودشان را از طرفداران بقیه نامزدها جدا می‌کنند و در یک سمت می‌ایستند. در صورتی که شمار حامیان یکی از نامزدها به حدنصاب لازم برسد به نامزد مورد حمایت آنها «وکیل انتخاباتی» می‌گیرد و اصطلاحاً گفته می‌شود که او در رقابت «ماندگار» است.

اما اگر شمار رأی‌دهندگانی که از یک نامزد حمایت می‌کنند به حد نصابی که معمولاً ۱۵ درصد شمار حاضران در آن مجمع است نرسد، از آنها خواسته می‌شود مجدداً به نامزدی دیگر رأی دهند. در این صورت، این رأی‌دهندگان سه گزینه پیش رو خواهند داشت: یا می‌توانند یکی از نامزدهای «ماندگار» در رقابت را انتخاب کنند، به جمع حامیان یکی دیگر از نامزدهایی غیرماندگار بپیوندند تا این نامزد جدید بتواند به حد نصاب رسیده و نامزد ماندگار در رقابت شود و یا اینکه اصلاً رأی ندهد و از جلسه خارج شود.

این رأی‌گیری که از امروز در ایالت آیووا انجام شده باید تا ژوئن ۲۰۲۰ در تمام ۵۰ ایالت آمریکا برگزار شود تا سرانجام در اواسط ماه ژوئن در جلسه «مجمع ملی حزب دموکرات» نامزد این حزب برای رقابت با ترامپ انتخاب و معرفی شود.

فردی که بتواند در این جلسه از حمایت ۱۹۹۱ وکیل انتخاباتی برگزار شود، نامزد حزب دموکرات خواهد بود. هر ایالت، با توجه به میزان جمعیتش، سهم مشخصی از این وکلای انتخاباتی خواهد داشت.

سهم ایالت آیووا که رأی‌گیری آن امروز برگزار می‌شود، ۴۱ وکیل انتخاباتی است؛ برای مقایسه بد نیست بدانید که برنده رأی‌گیری در ایالت تگزاس از حمایت ۲۲۸ وکیل و برنده ایالت کالیفرنیا از حمایت ۴۱۵ وکیل برخوردار خواهد شد.

انتخابات ایالت آیووا از آن جهت که آغازگر رقابت‌های درون‌حزبی است و می‌تواند میزان حمایت عمومی از هر یک از کاندیدها را مشخص کند، حائز اهمیت است.

دغدغه اصلی دموکرات‌ها برای انتخاب کاندید

نتایج یک نظرسنجی که شبکه خبری «ای‌بی‌سی» از شرکت‌کنندگان در مجمع‌های محلی آیووا انجام داده نشان می‌دهد «توان شکست ترامپ» نخستین اولویت رأی‌دهندگان برای انتخاب کاندید مدنظرشان است.

نتایج این نظرسنجی که توسط ان‌بی‌اس گزارش شده حاکی است ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان در مجمع‌های محلی ترجیح می‌دهند فردی را به عنوان نامزد انتخاب کنند که از توان شکست ترامپ برخوردار باشد؛ تنها ۳۵ درصد می‌گویند می‌خواهند فردی را به عنوان نامزد انتخاب کنند که با آنها در مسائل عمده هم‌نظر باشد.

تأخیر در برگزاری رأی‌گیری آیووا و اعلام نتایج آن

رسانه‌های مختلف آمریکایی از تأخیر در شروع رأی‌گیری در ایالت «آیووا» و اعلام نتایج آن خبر داده‌اند.یک سخنگوی حزب دموکرات در ایالت آیووا گفته که به کارگیری تدابیر لازم برای کنترل کیفیت دلیل این تأخیرها بوده است.

برخی از رسانه‌ها هم مشارکت بیشتر طرفداران حزب دموکرات را علت این تأخیرها دانسته‌اند. همزمان طرفداران دونالد ترامپ در توئیتر با انتشار پیام‌هایی با هشتگی به معنای «انتخابات دستکاری‌شده» به دنبال القای شبهه در سلامت انتخابات هستند.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه