ارسال به دیگران پرینت

هیچ کس نمی‌داند چه اتفاقی می‌افتد؟

وشنبه شب قرار است اینجا در آیوا «انجمن حزبی» برای انتخابات 2020 برگزار شود و هیچ کس هم نمی‌داند چه رخ خواهد داد. تعداد کمی از اهالی آیوا که من آخر هفته گذشته با آنها صحبت کردم پیش بینی می‌کردند به ترتیب همان سه نامزد اصلی دموکرات دست بالا را داشته باشند یا حداقل بین 5 تا قرار بگیرند.


هیچ کس نمی‌داند چه اتفاقی می‌افتد؟

خوان والش در «دِ نیشن» نوشت: دوشنبه شب قرار است اینجا در آیوا «انجمن حزبی» برای انتخابات 2020 برگزار شود و هیچ کس هم نمی‌داند چه رخ خواهد داد. تعداد کمی از اهالی آیوا که من آخر هفته گذشته با آنها صحبت کردم پیش بینی می‌کردند به ترتیب همان سه نامزد اصلی دموکرات دست بالا را داشته باشند یا حداقل بین 5 تا قرار بگیرند. دیل تاد، عضو شورای شهر سدر رپیدز در تجمع مربوط به الیزابت وارن به من گفت که احتمال برابری هر 5 نفر وجود دارد. در این بین عدم انتشار نظرسنجی شنبه شب در این مورد همه را شگفت زده و معادلات را بر هم زد.

(توضیح: انتخابات مقدماتی نخستین مرحله انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا است. انجمن‌های حزبی ویا Caucus مجامع اختصاصی سران و اعضاء حزب هستند که با هدف انتخاب نامزده‌های انتخاباتی و نمایندگانی که باید در کنوانسیون‌های ملی در ایالات متحده آمریکا حزب شرکت کنند، تشکیل می‌شوند.  هر فردی که قصد داشته باشد در انتخابات شرکت کند، ابتدا باید در سلسله مراتب حزب خود به پیروزی دست یابد. اولین مکانی که فرد شانس خود را امتحان می‌کند، انجمن‌های حزبی است. در این انجمن‌ها، نامزدها به گونه‌های متفاوتی به عنوان نامزد حزب معرفی می‌شوند. فرد نامزد یا از سوی رهبران انجمن معرفی می‌شود، یا در جریان بحث و گفتگو در کنوانسیون‌های حزبی برگزیده می‌شود یا اینکه نهایتاً اعضاء حزب، وی را اتنخاب می‌کند، در بعضی از مواقع نیز هر سه شیوه بطور هم‌زمان اجرا می‌شود. پس از تشکیل انجمن‌های حزبی و معرفی چند نامزد از سوی هریک از این انجمن‌ها، رقابت اصلی آغاز می‌شود. در این مرحله تمام پارامترهایی که در یک انتخابات عمومی وجود دارد، نظیر مسائل منطقه‌ای، جغرافیایی، نژادی، فرهنگی و انتظارات اقتصادی مطرح می‌شود. به عبارت دیگر نامزدها باید با ارائه برنامه‌های خود در کلیه امور اجتماعی و سیاسی، آراء بخشی از اعضاء حزب را به خود جلب کنند و به کسب هر چه بیشتر حامیان قدرتمند درحزب بپردازند. در انتخابات مقدماتی، مسائل منطقه‌ای از اهمیت زیادی بر خودار است. عمدتاً احزاب ایالتی به نامزدی از همان منطقه یا ایالت رای می‌دهد. به عنوان مثال فردی که به جنوب تعلق داشته باشد می‌تواند به کسب آراء ایالت‌های جنوبی اطمینان داشته باشد. بخشی شدن آراء دربسیاری از مواقع به از هم گسیختگی حزبی و تضعیف حزب در اتنخابات عمومی منجر می‌شود.)

تاد نیز مانند اکثر افرادی که با آنها صحبت کردم، در این مدت به واسطه فعالیت‌هایش برای سناتور کوری بوکر در سفر بوده است. تاد اخیرا ضمن تغییر نظر‌اش و حمایت از وارن به من گفت که او قدرت مهمی است و می‌تواند کل حزب را متحد کند. چندی بعد با راجر لیستد در واترلو ملاقات کردم، کسی که یک تاجر حرفه‌ای است و ابتدا از شهردار سابق پت بوتیگ (Pete Buttigieg)حمایت می‌کرد، اما اکنون چند روزی است که از جو بایدن حمایت می‌کند. او در این باره گفت: من مدت‌های حامی پت بودم، اما به نظرم قدرت مهمترین چیز است و فکر می‌کنم بایدن قدرتمند‌تر است.

همسر لیستاد نیز یکی از حامیان مهم امی کلوبوچار ( Amy Klobuchar)سناتور مینه سوتا است. لیستاد در مورد کاندید مورد علاقه همسرش هم می‌گوید: من امی را هم دوست دارم، او شخص مقبولی است، به هر حال هر اتفاقی ممکن است، رخ دهد.

برگردیم به سدر رپیدز، کارن نوب (Karen Knubb)با وجود ازدحام جمعیت رفت تا سوال مهمی از وارن بپرسد، سوالی که پاسخ آن برای همه رای‌دهندگان مهم است. چگونه می‌خواهید حزب را متحد کنید؟  نوب در سال 2016 با سناتور برنی سندرز تماس گرفته بود و حتی نمایندگی او را هم عهده‌دار بود، اما بعد از مدتی متوجه شد که سندرز تلاشی برای متحد کردن حزب حول محور خودش نمی‌کند. به همین خاطر نوب این بار از همان ابتدا به ستاد سناتور کامالا هریس (Kamala Harris)، که در اوایل ماه دسامبر از رقبات‌ها کنار رفت، به فعالیت پرداخت. نوب می‌گوید که تا همین چند روز بعد از رفتن هریس برای انتخاب کاندیدای دیگر بسیار دلسرد و ناامید بوده است. وی می‌افزاید: من همیشه وارن را دوست داشتم، اما اطمینان نداشتم او بتواند برنده شود. به طور کلی من روش او حامیانش برای ایجاد ائتلاف را، دوست دارم.

توانمندی برای گردهم آوردن حزب دموکرات بعد از یک دوره انشقاق چیزی است که همه می‌خواهند در مورد آن بدانند. در شرایطی همه منتظر انتشار نظرسنجی آیوا به عنوان سنتی 76 ساله بودند که در نهایت این اتفاق در کمال ناباوری رخ نداد.

ظاهرا ، یکی از حامیان بوتیگ از مدیران نظرسنجی شکایت کرده که رای دهنده‌ای که تماس می‌گرفته برایش نام نامزد‌ها را از لیست انتخاب‌ها نمی‌خواندند. لیز اسمیت (Lis Smith)سخنگوی کمپین شهردار سابق گفت: کمپین ما گزارشی از تخلف در نظرسنجی آیوا دریافت کرده که این نگرانی را مطرح می‌کند که نام همه نامزدها توسط فردی که مسئول نظرسنجی ‌است، مطرح نشده باشد. البته هیچ مدرکی در دست نیست که این اتفاق برای بیش از یک نفر رخ داده باشد. سی ان ان در بیانیه‌ای پیرامون تحقیقات‌اش در این باره گفت: ما نتوانستیم آنچه را که در طول مصاحبه برای فرد شرکت کننده در نظر سنجی اتفاق افتاده تشخیص دهیم و نمی‌توانیم مشخص کنیم که این واقعا یک اتفاق عمدی بوده یا خیر. ان سلزر (Ann Selzer)، کسی که سابقه طولانی مدتی در انجام نظرسنجی‌ها دارد، این تصمیم را آزار دهنده خواند.

در این بین نظریه‌های توطئه هم به ویژه در توییتر در مورد باتگیگ و کمپین انتخاباتی‌اش مبنی بر اینکه نمی‌خواستند آرا مشخص شود، مطرح شده است. برخی از هواداران سندرز اصرار داشتند که بگویند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت سوسیالیسم در حال افزایش است. در این بین گفته می‌شود که برخی اعضای تیم کلوبوچار  هم مدعی شدند که محبوبیت کاندیدای آن‌ها رو به افزایش بوده است.

اما هرچه این روند انتخاباتی جلو می رود، نظرسنجی می‌تواند مهم‌تر باشد، دوشنبه شب با حضور رای دهندگان در انجمن انتخاباتی تکلیف این قضایا تا حدی زیادی روشن می‌شود. من در جریان تبلیغات پرشور وارن و بایدن مسائلی را دیدم که حکایت از شرایط متفاوت کاندیداها داشت.

مثلا الیزابت وارن این روزها اگرچه به همراه سندرز و کلوبوچار به آیوا رسیده اما خسته به نظر می‌رسد. وارن در آخرین اظهارتی که داشت گفت:  در تمام این سال‌ها شما من را به کاندیدای بهتری تبدیل کردید. او در پایان این ماراتن تقریبا با صدایی آرام افزود: و شما من را به رئیس جمهور بهتری تبدیل خواهید کرد.

در طرفی دیگر بایدن در واترلو نه سؤال می‌کند و نه از رقبای‌اش که میدان را برای او خالی کردند تمجید می‌کند. مثلا بایدن در پاسخ به فردی که به شوخی درخواست مشاوره در مورد برگرداندن همسرش را داشت، با حالت پرخاش گفت: من جستجو می‌کنم ببینم که چرا همسرت شما را رها کرده است. بایدن همچنین گریزی به ماجرای ضربه مغزی شدن بیش از 50 سرباز آمریکایی در جریان حمله ایران به عین الاسد زد و بابت این که ترامپ در ابتدا گفته بود اتفاق خاصی نیافتاده به او کنایه زد.

بایدن در انتخابات به عنوان شخصیتی در ضدیت با ترامپ ایفای نقش می‌کند. وی بارها و بارها از جمله در فیلم انتخاباتی خود به ترامپ انتقاد کرده است. بایدن در تجمع واترلو مثل اکثر مردم حاضر خسته به نظر می‌رسد، آن هم نه فقط به این دلیل که این رویداد با بیش از یک ساعت تأخیر آغاز می‌شود و مردم دوست دارند در این شب سرد فوریه برای شام به خانه بروند، بلکه این جمعیت عمدتا سفید پوست میانگین سنی بالاتری از جمعیت تجمع وارن داشتند، ضمن اینکه تعداد آن‌ها هم کمتر بود.  البته واترلو بیشترین جمعیت سیاه پوست آیووا که حدود 15 درصد است را در خود جای داده است.

تقریباً در گفتار بایدن هیچ سیاستی وجود ندارد. او یک لحظه‌ به مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی، حقوق شهروندی، حق رأی، حقوق زنان، مراقبت‌های بهداشتی، سیاست آزادی سلاح، اشاره می‌کند، اما تقریباً هیچ جزئیاتی در مورد کارهایی که در مورد هر یک از آنها قرار است انجام شود چیزی نمی‌گوید. البته او به نقش خودش در دولت اوباما اشاره می‌کند.

ویلساک به ما در مورد بایدن یادآوری می‌کند: او همسر و دختر خودش را در اثر تصادف اتومبیل از دست داد به همین خاطر خودش را همواره مسئول می‌دانست و حس می‌کرد که هنوز به کشور، جامعه و خانواده خود مدیون است. شخصیت او ارزشهایی را در خود دارد که رئیس‌جمهور فعلی نمی‌تواند با آن برابری کند و به همین خاطر از آن وحشت دارد. در واقع از نظر ویلساک مسائل شخصی بایدن از جمله نوه‌اش که قربانی خشونت اسلحه بوده در تصمیماتی که می‌‌گیرد موثر است. در مجموع حتی مخالفان بایدن هم می‌توانند تفاوت شخصیت بایدن و ترامپ را درک کنند.

اکنون اتفاقی دیگر می‌تواند حتی پس از برگزاری انجمن دوشنبه شب آیوا شرایط را پچیده کند. برای اولین بار، آیووا نه تنها می‌تواند پیروز نهایی را مشخص کند که حتی می‌تواند میزان رای را هم به نوعی تخمین بزند. بعد از این گردهمایی حزبی آیوا که کاندید حزب دموکرات انتخاب می‌شود مردم این منطقه نیز می‌توانند از کاندید پیروز حمایت کنند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه