ارسال به دیگران پرینت

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری

ویروس کرونا وارد مرحله جدیدی شده است

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با بیان اینکه ویروس کرونا در یک لحظه میزبان خود را شکار می کند، وضعیت فعلی شیوع کرونا در کشور را بحرانی توصیف کرد.

ویروس کرونا وارد مرحله جدیدی شده است

پیام طبرسی، با اشاره به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در کشور، گفت: وضعیت گسترش این ویروس در کشور، خصوصاً در تهران از هفته‌های قبل و پس از کاهش محدودیت‌ها و رفتارهای پرخطر، قابل پیش بینی بود.

وی از شکل گیری موج سوم کرونا در کشور خبر داد و افزود: ویروس کرونا وارد مرحله جدیدی شده، به شکلی که در دوهفته اخیر با بیمارانی مواجه شده ایم که با علائمی مشابه ولی شدید تر از دوره‌های قبل به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند.

طبرسی به افزایش بار مبتلایان به کرونا طی روزهای گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: بالاترین میزان بستری شدگان کرونایی از اولین روز شیوع تا به امروز در بخش‌های آی سی یو، مربوط به روزهای اخیر است.

وی، ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را باهدف قطع زنجیره ویروس کووید ۱۹ خواستار شد و افزود: تقریباً ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه کشور در اشغال بیماران کرونایی قرار دارد و در آینده نیز هر تعداد تخت بستری به ناوگان درمان اضافه شود به درمان این بیماران تعلق خواهد گرفت.

طبرسی با اشاره به اینکه خیلی از بیمارانی که نیاز به بستری شدن در بخش‌های آی سی یو دارند همچنان در بخش‌های عادی تحت درمان هستند، علت این موضوع را افزایش چشمگیر بیماران کرونایی نیازمند به مراقبت‌های ویژه و به دنبال آن کمبود تخت‌های مراقبت‌های ویژه عنوان کرد.

وی گفت: با وجود اینکه بیشتر بیمارستان‌های تهران به مدار ارائه خدمات کرونایی پیوستند اما همچنان با کمبود تخت‌های بستری روبرو هستیم که این موضوع بیانگر این مهم است که کشور با وضعیت بسیار نگران کننده و بحرانی روبرو شده است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با اشاره به تأثیر مستقیم سفرها بر افزایش آمار کرونا و تعطیلات پیش رو به مردم توصیه کرد: برای پیشگیری از افزایش شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت خود از سفر رفتن اجتناب کنید چرا که اگر مردم بخواهند همانند هفته‌های گذشته همچنان در مراسم‌های مذهبی شرکت کنند و به سفر رفتن ادامه دهند تعداد مبتلایان بیشتر و بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه دستورات رهبری مبنی بر رعایت بیشتر پروتکل‌ها، محدودیت تردد، عدم برگزاری تجمعات در مراسم‌های عزاداری اربعین و ماه صفر را فصل الخطاب دانست و عمل به این توصیه‌ها را خواستار شد.

طبرسی از افزایش تعداد شمار مبتلایان و در ادامه مرگ و میرها در هفته‌های آتی خبر داد و افزود: برای مهار کرونا، نیازمند همت بلند و حرکت جهادی مردم، مسئولان و سیاستگذاران هستیم.

وی در ادامه اعمال بیشتر محدودیت‌ها برای کنترل کرونا را ضروری دانست و تاکید کرد: کادر درمان دچار فرسودگی و خستگی شده اند و روز به روز تعداد بیمارن بدحال بیشتر می‌شود، شیوع و انتشار ویروس نیز در حال خارج شدن از حد کنترل است.

به گفته طبرسی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام تمهیدات باید بیش از پیش رعایت شود تا بیماری کنترل شده و در فصول سرد با بحران کمتری نیز مواجه شویم.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که آمارها بیانگر این موضوع است که درصد فوتی‌ها بر اثر ویروس کرونا در بخش‌های آی سی یو درصد بسیار بالایی است، توضیح داد: درمان بیماران مبتلا به کرونا در مقایسه با ماههای گذشته سخت‌تر شده چرا که مبتلایان با علائم شدیدتر بیماری روبرو هستند.

طبرسی در ادامه خطاب به افرادی نسبت به رعایت توصیه‌ها بی توجه اند نیز توصیه کرد: لطفاً نیم نگاهی به آمار مبتلایان و درصد درگیری مردم با این بیماری خصوصاً افراد در معرض خطر داشته باشید.

وی همچنان علامت کلی کرونا را همان تب، سرفه و تنگی نفس ذکر کرد و گفت: از بین رفتن حس چشایی، علائم گوارشی، قلبی و عصبی نیز از دیگر نشانه‌های ابتلاء به این بیماری است.

طبرسی ادامه داد: تحقیقات برای تهیه واکسن و داروی مؤثر کرونا با شدت ادامه دارد ولی کماکان دارویی ارائه نشده که با قاطعیت این بیماری را درمان کند. داروهای ضد التهاب نیز تا حدودی برای کاهش دوره بیماری اثر گذار است ولی مطلقاً بر میزان مرگ و میرها اثری ندارند و مابقی موارد نیز صرفاً در فاز تحقیقاتی قرار دارد.

وی با بیان اینکه همچنان هیچ درمان و دستورالعمل معجزه آسایی برای مقابله با کرونا درهیچ جای دنیا وجود ندارد ادامه داد: درمان‌های ثانویه ای همانند درمان به کمک آنتی بادی‌ها در فاز نهایی تحقیقات هستند، مدل آزمایشی به کمک آخرین دستاورها و تکنولوژی‌ها انجام می‌شود و به نظر می‌رسد این روش در مقایسه با روش پلاسما درمانی، اثر گذاری بهینه‌تر و موثرتری داشته باشد.

طبرسی در ادامه با بیان این مطلب که ویروس کرونا همانند آنفولانزا جهش عمده ای نداشته توضیح داد: در مورد ویروس آنفولانزا جهش‌های عمده ای تا به امروز به وجود آمده که باعث ایجاد ویروسی کاملاً جدید شده ولی در مورد کرونا تمامی جهش‌ها صرفاً جهش‌های نقطه‌ای است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با بیان اینکه تاکنون دو جهش عمده کرونا در سنگاپور شناسایی شده توضیح داد: خوشبختانه این مطالعات حاکی از کاهش علائم و شدت این بیماری است، ولی مابقی و عمده گزارشات در گوشه گوشه دنیا حکایت از تکثیر و افزایش شدت بیماری زایی کرونا دارد، این جهش‌ها باعث افزایش بیماری زایی کرونا شده به طوری که تکثیر ویروس را شدت بخشیده و این موضوع باعث شد که در حال حاضر بیماری زایی ویروس چند برابر شود.

وی، همزمانی کرونا با آنفلوانزا و سایر ویروس‌های تنفسی را زنگ خطری برای افزایش بار بیماری‌ها ذکر کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های درمانی می‌تواند به میزان قابل توجهی از شدت بیماری زایی کرونا و آنفلوانزا بکاهد.

طبرسی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور در مهار کرونا وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میرها در مقایسه با جمعیت کشور نشان می‌دهد آمارها هنوز به عدد قابل قبول نزدیک هم نشده و باید بیش از پیش محدودیت‌ها و پروتکل‌ها جدی گرفته شود.

وی، ابتلاء و عدم ابتلاء به کرونا را کاملاً موضوعی بی ارتباط با ژنتیک و گروه خونی افراد دانست و افزود: ممکن است فردی در خط مقدم ارائه دهندگان خدمت به بیماران کرونایی باشد و طی هشت ماهی که از این اپیدمی می‌گذرد به آن مبتلانشده باشد ولی نکته اینجاست که کرونا در یک لحظه میزبان خود را شکار می‌کند.

طبرسی در پایان با تاکید بر اینکه همچنان بهترین راه مبتلا نشدن به ویروس کووید ۱۹ پیشگیری است، تاکید کرد: همچنان و همانند روزهای اول شیوع این اپیدمی بیشترین قربانیان این بیماری افراد در معرض خطر و سالمندان هستند ولی این موضوع به این معنی نیست که سلامت سایرین و جوان ترها تضمین شده است چرا که موارد عدیده ای نیز در موج سوم بدون هیچ بیماری زمینه‌ای و ریسک فاکتوری درگیر ابتلابه این بیماری در فرم‌های شدید تر شده اند.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه