ارسال به دیگران پرینت

بروز 13مشکل جسمی که روی هلال ناخن ها

اگر به ناخن هایتان نگاه کنید متوجه می شوید که در پایین آن ها یک بخش روشن تر وجود دارد. به این بخش روشن تر هلال ناخن یا لونولا گفته می شود.

 بروز 13مشکل جسمی که روی هلال ناخن ها

اگر به ناخن هایتان نگاه کنید متوجه می شوید که در پایین آن ها یک بخش روشن تر وجود دارد. به این بخش روشن تر هلال ناخن یا لونولا گفته می شود. بروز تغییر در رنگ، شکل یا اندازه ی هلال ناخن ها می تواند نه تنها نشانه ی وجود یک بیماری بلکه نشانه ی آن باشد که در شرف ابتلا به یک بیماری هستید. آگاهی از این نشانه ها کمک می کند به موقع از بیماری خود باخبر شوید و اقدامی در مورد آن کنید.

تغییر هلال ناخن یک انگشت

هلال ناخن انگشت کوچک معمولاً یا تقریباً غیر قابل تشخیص است یا اصلاً وجود ندارد. هلال ناخن این انگشت با عملکرد کلیه ها، روده کوچک و قلب مرتبط است. بالا رفتن فشار خون می تواند باعث بزرگ شدن هلال ناخن انگشت کوچک شود.

هلال ناخن انگشت حلقه با عملکرد دستگاه های تناسلی و لنفاوی بدن مرتبط است. اگر هلال ناخن حلقه تان تقریباً غیر قابل تشخیص است، این مسأله می تواند نشان دهنده ی وجود مشکلات گوارشی باشد.

هلال ناخن انگشت وسط با عملکرد مغز و دستگاه قلبی عروقی بدن مرتبط است. نبود هلال روی این ناخن می تواند نشان دهنده ی مشکلات عروقی و بالا بودن فشار خون باشد.

نامناسب بودن عملکرد روده ها، لوزالمعده یا بیماری های مزمن گوش، حلق و بینی می تواند باعث از میان رفتن هلال ناخن انگشت اشاره یا کوچک شدن قابل ملاحظه ی آن شود.

هلال ناخن انگشت شست وضعیت عملکرد ریه ها و طحال را نشان می دهد. واضح ترین هلال را ناخن این انگشت دارد که اندازه ی آن نباید از ۲۵ درصد کل ناخن بیشتر باشد. هلال ناخن انگشت شست در افراد سیگاری ها می تواند به میزان چشمگیری کوچک تر باشد یا در صورت بالا بودن فشار خون می تواند اندازه ی بزرگ تری پیدا کند.

بزرگی بیش از اندازه ی هلال ناخن

هلال ناخن زمانی بزرگ محسوب می شود که یک سوم ناخن (یا مقدار بیشتری از آن) را اشغال کرده باشد. بزرگی هلال ناخن نشان دهنده ی وجود مشکلات قلبی عروقی، نامنظم بودن ضربان قلب و پایین بودن فشار خون است.

بزرگی هلال ناخن اغلب در ورزشکاران و کسانی دیده می شود که شغل آن ها با فعالیت بدنی همراه است. اما اگر فرد فعالیت ورزشی نداشته باشد، بزرگی هلال ناخن ممکن است به دلیل بالا بودن اضطراب او باشد.

کوچکی هلال ناخن

کوچکی هلال ناخن یعنی به گونه ای که هلال را سخت بتوان از پشت کوتیکول ناخن تشخیص داد، نشان دهنده ی پایین بودن فشار خون و وجود اختلالاتی در گردش خون است. این مسأله می تواند نشانه ی ضعف دستگاه ایمنی بدن، نامناسب بودن سوخت و ساز آن یا کمبود آهن و ویتامین B12 باشد.

اگر هلال ناخن به شکل قابل ملاحظه ای با خطوط عرضی از باقی ناخن جدا شده باشد، این مسأله نشان دهنده ی وجود مشکلاتی در سطح قند خون و احتمال ابتلای به دیابت است.

نبود هلال ناخن

اگر هیچ کدام ناخن های خود یا کودک تان هلالی ندارد وحشت نکنید. ناخن های اغلب بچه ها هلالی ندارد و هلال ناخن های آن ها به مرور شکل می گیرد. در بعضی افراد هم به دلیل ویژگی های فیزیولوژکی ساختار ناخن هایشان، هیچ هلالی روی آن ها وجود ندارد.

با این حال، پزشکی مدرن از میان رفتن ناگهانی هلال ناخن را یکی از نشانه های وجود اختلالی در گردش خون می داند. تحقیقات هم نشان داده، نبود هلال ناخن به اختلالات غده تیرویید و کمبود ویتامین B12 و آهن مربوط می شود.

تغییر رنگ هلال ناخن

1خاکستری شدن هلال ناخن نشان دهنده ی خستگی شدید، اختلالات گوارشی و احتمال وجود مشکلاتی در جذب مواد مغذی است.

2سفیدی هلال ناخن سالم و طبیعی است. هلال ناخن باید چندین درجه روشن تر از پوست باشد.

3بنفش شدن هلال ناخن نشانه ی وجود مشکل در گردش خون و فقدان اکسیژن در اندام ها و بافت های بدن است. این نشانه ممکن است با سرگیجه و سردرد همراه باشد.

4صورتی (قرمز) شدن هلال ناخن ممکن است نشان دهنده ی کم بودن فعالیت فیزیکی و وجود مشکلات ریوی باشد.

5سیاه شدن هلال ناخن نشانه ی نادر و بسیار خطرناکی است. سیاهی هلال ناخن معمولاً نشانه ی مسمومیت شدید با فلز است.

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه