ارسال به دیگران پرینت

چطور با آب خوردن لاغر شویم؟

از زمان‌های گذشته تاکنون، درباره تاثیر آب بر لاغری مطالب زیادی گفته شده است. بسیاری از متخصصین تغذیه نوشیدن آب کافی را از توصیه‌های اصلی برای لاغری می‌دانند.

چطور با آب خوردن لاغر شویم؟
 بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب بیشتر، به کاهش و ثابت نگه ‌داشتن وزن بسیار کمک می‌کند.
 
آب لاغر کننده
از زمان‌های گذشته تاکنون، درباره تاثیر آب بر لاغری مطالب زیادی گفته شده است. بسیاری از متخصصین تغذیه نوشیدن آب کافی را از توصیه‌های اصلی برای لاغری می‌دانند. وقتی از یک کارشناس تغذیه بپرسید "چی بخورم تا لاغر شم”، تنها موردی که بدون فکر کردن به شما توصیه می‌کند نوشیدن آب است. در این مطلب از مجله دلتا درباره تاثیر آب بر لاغری صحبت خواهیم کرد.
 
تاثیر آب بر لاغری با کالری سوزی بیشتر!
 
در مطالعه‌ای روی کودکان چاق و دارای اضافه ‌وزن نشان داده ‌شده که پس از نوشیدن آب سرد توسط این کودکان مصرف انرژی در حال استراحت تا ۲۵% افزایش‌یافته است.
درنتیجه از این مطالعات می‌توان نتیجه گرفت که نوشیدن ۰.۵ لیتر آب بیشتر باعث افزایش ۲۳ کالری به کالری‌های سوخته شده است؛ که در طول یک سال ۱۷۰۰۰ کالری معادل سوزاندن ۲ کیلوگرم چربی است!
این نتایج در هنگام نوشیدن آب سرد متفاوت است و کالری سوزی بیشتر می‌شود. چون بدن انرژی بیشتری برای گرم کردن آب بدن و رساندن آن به دمای بدن صرف می‌کند؛ البته یادتان باشد آب یخ یا خیلی سرد برای بدن مضر است!
 
نوشیدن آب قبل از غذا
 
بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نوشیدن آب قبل از غذا باعث لاغری می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند در میانسالان و سالمندانی که قبل از وعده‌های غذایی آب نوشیده‌اند تاثیر آب بر لاغری بیشتر است.
اگرچه که اکثر مطالعات در میانسالان و سالمندان کاهش کالری دریافتی را نشان داده است اما هنوز شواهد کافی برای صدق کردن این موضوع در جوانان وجود ندارد.
 
نوشیدن آب و ارتباط آن با کالری دریافتی
 
ازآنجا ‌که آب به‌طور طبیعی بدون کالری است به‌صورت کلی می‌تواند با کاهش کالری دریافتی افراد ارتباط داشته باشد.
شما وقتی آب بیشتری مصرف می‌کنید، نوشیدنی‌های پرکالری دیگری که اغلب دارای قند هستند مثل نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها و… را کمتر مصرف می‌کنید و این باعث کاهش کالری دریافتی افراد می‌شود؛ در حقیقت این مورد نیز به نوعی تاثیر آب بر لاغری را نشان می دهد.
مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که اغلب آب بیشتری می‌نوشند به‌طور میانگین ۹% کالری کمتری نسبت به سایر افراد دریافت می‌کنند. همچنین نوشیدن آب از افزایش وزن در طولانی‌مدت جلوگیری می‌کند. به‌طور متوسط افراد ۱.۴۵ کیلوگرم در هر ۴ سال افزایش وزن‌ دارند.
 
چقدر آب باید بنوشیم؟
 
متخصصین حوزه سلامت توصیه می‌کنند که در طول روز ۸ لیوان آب مصرف شود که حدوداٌ ۲ لیتر است. با این‌حال این عدد کاملاٌ حدودی است. آب نیز مانند سایر نیازهای بدن به‌طور کامل به‌خصوصیات فردی بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال افرادی که زیاد عرق  یا به‌صورت منظم ورزش می‌کنند، به آب بیشتری نسبت به سایر افراد که فعالیت زیادی ندارند، نیاز دارند سالمندان و مادران شیرده نیز نیاز بیشتری به آب دارند دریافت آب این افراد باید به‌صورت دقیق‌تر کنترل شود.
 
در نظر داشته باشید که شما مقدار زیادی آب از طریق غذاها و نوشیدنی‌ها، مانند قهوه، چای، گوشت، ماهی، شیر و به‌خصوص میوه‌ها و سبزیجات دریافت می‌کنید. اگر دچار سردرد یا بی‌حوصلگی هستید، دائماً گرسنه می‌شوید و یا در تمرکز کردن مشکل دارید، ممکن است بدن شما کم آب باشد و نوشیدن آب بیشتر ممکن است به حل این مشکلات کمک کند.
 
البته این یک توصیه کلی است و ممکن است بعضی افراد کمتر یا بیشتر از این مقدار نیاز داشته باشند.
در این مطلب از تاثیر آب بر لاغری گفته‌ایم اما نوشیدن بیش‌ازحد آب نیز توصیه نمی‌شود و ممکن است باعث مسمومیت با آب و حتی در مواردی مثل مسابقه نوشیدن آب، منجر به مرگ افراد شود.

 

منبع : شمانیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه