ارسال به دیگران پرینت

تبعات طلاق عاطفی زوجین/بروز حس انتقام جویی در فرزندان

یک روانشناس بالینی، گفت: طلاق عاطفی و سردی رابطه بین زوجین باعث بروز حس انتقام جویی، خشم و اضطراب در فرزندان می شود.

تبعات طلاق عاطفی زوجین/بروز حس انتقام جویی در فرزندان

الهه پولادسنج اظهار داشت: تاثیرات بی محبتی زوجین به یکدیگر و طلاق عاطفی آنها در تربیت فرزندان دست کمی از طلاق گرفتن و جدا شدن رسمی ندارد و گاهی اثر طلاق های عاطفی در بچه ها مخرب تر از طلاق رسمی است.

وی تصریح کرد: تعارضات در زندگی زناشویی تنها به معنای مشاجره و درگیری نیست بلکه سردی رابطه، کم توجهی و بی محبتی زوجین به یکدیگر نیز تاثیر مستقیمی در تربیت بچه ها دارد، و این باور اشتباهی است که برخی از زوجین تصور می کنند که اگر جلوی بچه ها دعوا و مشاجره نکنند مشکلات را به دنیای کودکان نکشانده اند، در حالی که سردی رابطه والدین به یکدیگر نیز می تواند اثرات مخرب روحی بر  بچه ها بگذارد.

این زوج درمانگر، ادامه داد: وقتی در مشکلات، زن و شوهر حمایت چندانی از یکدیگر نمی کنند، ناخودآگاه این پیام را به بچه ها می رسانند که در مشکلات تنها هستند و کسی آنها را حمایت نمی کند که البته همین امر حس امنیت و آرامش را از آنها می گیرد و فرزندان را به سمت ستیزه جویی سوق می دهد.

پولادسنج گفت: اختلاف نظر و مقاومت زوجین با یکدیگر اغلب به موضوعات فرزندان نیز سرایت می کند به طوری که برخوردهای متفاوت و روش‌های تربیتی مختلف والدین، بچه ها را دچار تعارض کرده و در این بین مجبور به انتخاب می شوند که باید به خواسته پدر عمل کنند یا مادر، و همین امر باعث بروز تعارض روانی در آنها می‌ شود.

این روانشناس بالینی اضافه کرد: سردی رابطه باعث ناهماهنگی در تربیت می شود و بارها مشاهده شده، همین پارادوکس های تربیتی، بچه ها را به سمت افراد بزرگسال خارج از خانواده کشانده است موضوعی خطرناک که باید پدر و مادرها به آن توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه بچه ها همانگونه خواهند بود که ما هستیم، افزود: فرزندان از والدین خود الگو برداری می‌کنند، مهم نیست پدر و مادر دوست دارند آنها چگونه باشند، بچه ها همانی می شوند که پدر و مادر هستند؛ به عبارت ساده تر بچه ها بیشتر از آنکه بشنوند، رفتارها را می بینند و کپی کردن آنها خیلی از صوت نیست بلکه از تماشا است.

پولادسنج خاطرنشان کرد: سردی رابطه زوجین حتی در تحصیل بچه ها نیز تاثیرگذار است یکی از دلایل افت تحصیلی فرزندان، احساس سرافکندگی فرزند به دلیل عدم توجه پدر و مادر به او بوده که برخی اوقات موجب بروز عوامل انتقام جویانه آنها می‌شود، زمانی که بچه ها بی‌توجهی والدین را دیده و این حس را تجربه می‌کنند، تصمیم می‌گیرند با درس نخواندن به انتقام‌جویی از آنها بپردازند. ضمن اینکه انزوا، اجتماع ستیزی، احساس ناامنی و اضطراب را نیز می توان به پیامدهای ناشی از طلاق عاطفی زوجین در بچه ها اضافه کرد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه