ارسال به دیگران پرینت

حفظ بهداشت آشپزخانه در شرایط کرونایی

با شیوع کرونا رعایت بهداشت فردی به ویژه در رابطه با اقلام خوراکی و ابزارآلات آشپزخانه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا از انتقال این بیماری پیشگیری کنیم.

حفظ بهداشت آشپزخانه در شرایط کرونایی

 چند نکته بهداشتی در رابطه با بهداشت مواد غذایی، ابزار آشپزخانه و ظروف را در شرایط کرونا مورد توجه قرار دهید:

- همیشه نظافت را رعایت کنید.

- دستها مهمترین راه جهت انتقال میکرو ارگانیسمهای خطرناک ( باکتری ها، ویروس ها) از مکانی به مکان دیگر هستند. بنابراین استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف در هنگام آماده سازی و طبخ غذا برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا توصیه می‌شود.

- در صورت ابتلا به بیماری، تا ۴۸ ساعت پس از پایان یافتن علائم بیماری از آماده سازی و تهیه مواد غذایی خودداری شود.

- اگر با وجود بیمار بودن، مجبور به تهیه غذا هستید، دستان خود را در ابتدای کار و به صورت مکرر در طول تهیه غذا با آب و صابون بشویید.

- ویروس کرونا روی دست، پارچه‌های تنظیف و تجهیزات آشپزخانه، به ویژه تخته برش باقی می مانند و کوچکترین تماس می تواند آن را به مواد غذایی منتقل کند. بنابراین پیش از تماس با مواد غذایی و در طول آماده سازی مواد خام حیوانی نظیر شیر خام و گوشت، مرغ و ماهی یا سایر فرآورده‌های حیوانی برای جلوگیری از آلودگی سایر مواد غذایی ضروری است، دستهای خود را کاملا بشویید.

- توجه کنید که برای شست و شوی دستها، ابتدا دستان خود را زیر آب روان خیس کنید. سپس حداقل به مدت ۲۰ ثانیه دستان خود را با صابون به یکدیگر مالش دهید، در مرحله بعد دستان خود را زیر آب روان آبکشی کنید و بعد با یک حوله تمیزه ترجیحا حوله کاغذی خشک کنید. ترکیب آب گرم و صابون به حذف ویروس کرونا کمک می کند.

- تمام سطوح و تجهیزاتی را که جهت آماده سازی مواد غذایی به کار می‌روند، شسته و گندزدایی کنید. مهم است که بین "تمیز کردن" و "ضد عفونی کردن تمایز قائل شوید. باید توجه کرد که تمیز کردن فرآیند فیزیکی حذف خرده‌های غذا است، اما ضد عفونی کردن فرآیند گندزدایی با نابودی میکروب‌ها و ویروس هاست.

- پارچه‌ها و حوله‌ها را تمیز نگه داشته و روزانه تعویض کنید.

- استفاده از اسفنج برای تمیز کردن توصیه نمی‌شود. برای تمیز کردن ظروف و سطوح از پارچه های جداگانه استفاده کنید تا از منتشر شدن میکروب‌ها با ویروسها جلوگیری شود. توجه کنید که برای ساخت محلول ضدعفونی کننده پنج میلی لیتر (یک قاشق چایخوری ) از محلول سفید کننده خانگی را در ۷۵۰ میلی لیتر آب ( حدود ۴ لیوان ) حل کنید. از این محلول برای ضدعفونی کردن سطوح، ظروف و پارچه‌های تنظیف استفاده کنید. از آب جوش نیز می توان برای ضد عفونی کردن ظروف استفاده کرد، اما مراقب باشید دچار سوختگی نشوید.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه