ارسال به دیگران پرینت

با این راه‌کارها از چروک‌های استرسی پوست پیشگیری کنید

چین‌وچروک‌های ناشی از استرس به‌علت استرس مزمن یا استرس روان‌شناختی شکل می‌گیرند و عوامل استرس‌زای محیطی (مانند نور خورشید، آلودگی هوا و سموم مختلف) نیز این استرس را تشدید می‌کنند. این نوع از چین‌وچروک‌ها بیشتر در پیشانی و مابین ابروها نمایان می‌شوند که به آن «خط اخم» می‌گویند.

با این راه‌کارها از چروک‌های استرسی پوست پیشگیری کنید

اگر رابطه میان چین‌وچروک‌های پوستی و استرس هنوز برایتان عجیب است، کافی‌ست به پیامدهای استرس فکر کنید. وقتی که دائما دچار استرس می‌شویم، دیگر به اندازه کافی نمی‌خوابیم، به اندازه کافی ورزش نمی‌کنیم و حتی رژیم غذایی ما هم دچار کمبودهای خاصی می‌شود.

همه این عوامل در کنار یکدیگر می‌توانند اثرات زیان‌بار و مخربی را به‌دنبال داشته باشند که نه‌تنها سلامت عمومی ما را تهدید می‌کنند، بلکه سلامت پوست ما را هم به خطر می‌اندازند. در ادامه این مطلب با نکات بیشتری درباره چین‌وچروک‌های پوستی ناشی از استرس آشنا خواهیم شد.
چرا دچار چین‌وچروک‌های ناشی از استرس می‌شویم؟
استرس می‌تواند از فعالیت‌های شغلی، روابط اجتماعی، مسائل مالی و حتی محیط زندگی نشات بگیرد. اما اگر از منظر علمی بخواهیم قضیه را خیلی واضح و ساده توضیه بدهیم، باید به «تلومرها» اشاره کنیم. تلومرها مانند سرپوش یا کلاهکی هستند که انتهای هر کدام از رشته‌های DNA را می‌پوشانند تا بدین ترتیب از کروموزوم‌ها محافظت کنند.
وقتی که تلومرها تا اندازه خاصی کوتاه شوند، دیگر جایگزین‌پذیر نیستند و درنتیجه بستر لازم را برای نمایان شدن نشانه‌های پیری فراهم می‌کنند. افراد مبتلا به اختلالات روان‌شناختی، افسردگی، اضطراب یا تروماهای روانی معمولا در نسبت با افراد غیرمبتلا دارای تلومرهای کوتاه‌تری هستند.
از سوی دیگر، یافته‌های تحقیقاتی نشان داده‌اند که رابطه‌ای میان تلومرهای کوتاه‌تر با استرس مزمن و روان‌شناختی وجود دارد، بنابراین مجموعه این مسائل است که بستر لازم را برای شکل‌گیری چین‌وچروک‌های پوستی ناشی از استرس فراهم می‌سازد.
چین‌وچروک‌های استرسی یا چین‌وچروک‌های پیری؟!
چین‌وچروک‌های ناشی از پیری به‌علت کمبود کلاژن و الاستین در بدن شکل می‌گیرند. روند کاهشی تولید کلاژن و الاستین در بدن از دهه 20 سالگی به بعد شروع می‌شود و آرام‌آرام پیش می‌رود،‌ اما ما می‌توانیم این روند کاهشی را با رعایت نکات مراقبتی خاصی به سطحی آهسته‌تر از حد طبیعی برسانیم.
با این‌حال چین‌وچروک‌های استرسی به‌علت کوتاه‌تر شدن تلومرها و در افرادی که برای مدت طولانی در معرض استرس روان‌شناختی بوده‌اند، شکل می‌گیرند. پس اگر در دهه 30 سالگی یا خصوصا در دهه‌های بعدی زندگی به‌سر می‌برید و دچار استرس روان‌شناختی مزمن نیز هستید، به احتمال زیاد با چین‌وچروک‌هایی مواجه خواهید شد که از یک‌سو به‌علت افزایش سن و از دیگر سو به‌علت استرس مزمن شکل گرفته‌اند.
چگونه از چین‌وچروک‌های استرسی جلوگیری کنیم؟
شاید شنیدن این نکته برایتان خوشایند نباشد، اما جلوگیری از بروز استرس طبیعتا ساده‌ترین و بهترین کار برای جلوگیری از پدیدآمدن چین‌وچروک‌های استرسی است. با این‌حال مجموعه ترفندهای زیر می‌توانند در این راه به شما کمک کنند:
 
مقابله برنامه‌ریزی‌شده با استرس:‌ برای مقابله با استرس باید برنامه‌ریزی روزانه و مشخصی داشته باشید و حتما ساعت مشخصی را به برنامه‌هایی مانند ورزش کردن، مدیتیشن و دیگر کارهای آرامش‌بخش اختصاص دهید.
حفظ تعادل آب در بدن: کسانی که دچار استرس مزمن هستند، معمولا فراموش می‌کنند که آب کافی بنوشند، درحالی که چنین غفلتی برای آنان زیان‌بار خواهد بود. شما نه‌تنها باید در طول شبانه‌روز به اندازه کافی آب بنوشید، بلکه باید از کرم‌های مرطوب‌کننده نیز برای مرطوب‌سازی پوست کمک بگیرید.
اصلاح سبک زندگی: داشتن سبک زندگی سالم برای مقابله با چین‌وچروک‌های استرسی واقعا اهمیت ویژه‌ای دارد، بنابراین این اصول را جدی بگیرید: رژیم غذایی سالم و متعادل، دوری از سیگار و نوشیدنی‌های ناسالم، جدی گرفتن تکنیک‌های تنفس آرامش‌بخش.
خواب کافی: خواب کافی (یعنی حدود 8 ساعت خواب شبانه) برای جلوگیری از چین‌وچروک‌های استرسی اهمیت خاصی دارد، چون دقیقا در مدت‌زمان خواب است که پوست خودش را ترمیم می‌کند.
استفاده از کرم‌ ضدآفتاب دارای SPF: شما هر روز باید از کرم ضدآفتاب دارای SPF با درجه 30 یا بالاتر استفاده کنید. این کار در ماه‌های سرد سال نیز باید ادامه پیدا کند و پوست صورت نیز بیشتر از دیگر قسمت‌های بدن مورد توجه قرار بگیرد.
تقویت کلاژن‌سازی: کمک به کلاژن‌سازی در بدن می‌تواند خطوط شکل‌گرفته روی پوست را تا حدود کمی صاف کند و از طرف دیگر مانع از شکل‌گیری چین‌وچروک‌های پوستی جدید شود. برای تقویت کلاژن‌سازی در بدن باید با متخصصان پوست‌ومو مشورت کنید. 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه