ارسال به دیگران پرینت

خطرات جدی نوشیدن بیش از حد آب هنگام زایمان

یک زن بریتانیایی پس از زایمان کودک خود احساس ضعف، تهوع و تشنج کرد و به سرعت حالاتی بسیار منفی را تجربه کرد، اما چرا؟ او در حین زایمان بیش از اندازه کافی آب مصرف کرده بود و سطح سدیم خود را کاهش داد و منجر به هیپوناترمی شد.


خطرات جدی نوشیدن بیش از حد آب هنگام زایمان

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، در مورد مصرف مایعات در بارداری دستورالعمل‌های روشنی وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد مقدار بسیار زیاد آن، در برخی شرایط، کشنده است.

 

این زن ۳۳ ساله در حین زایمان آنقدر آب خورد که احساس ضعف کرد، سپس دچار تهوع استفراغ شد و پس از زایمان کودکش تشنج کرد.

در ابتدا، پزشکان تصور می‌کردند که وی دچار اکلامپسی است (یک بیماری شدید فشار خون بالا در دوران بارداری که می‌تواند منجر به تشنج و کما شود)، اما هنگامی که پزشکان بیشتر عمیق شدند، متوجه شدند که هیپوناترمی یا عدم تعادل الکترولیت ناشی از مصرف زیاد آب مقصر است.

نویسندگان این گزارش، که در ژوئن در ژورنال BMJ Case Reports منتشر شده است، می‌خواهند آگاهی از خطرات نوشیدن مایعات زیاد در دوران بارداری را افزایش دهند. پزشکان دریافتند که وی در طی روز حدود پنج تا شش لیتر آب مصرف کرده است، (دو برابر میزان دریافت روزانه)، زیرا پزشکان وی را به آبرسانی تشویق کرده بودند.

نوشیدن آب

هیپوناترمی در بین ورزشکاران استقامتی به بهترین وجه شناخته می‌شود، در حالی که اکثر مردم به اندازه کافی آب نمی‌نوشند، ورزشکاران استقامتی شاید در معرض خطر هیپوناترمی باشند اگر در هنگام ورزش، خود را در نوشیدن آب غرق کنند، اما الکترولیت کافی نداشته باشند، دچار این حالت می‌شوند.

تحقیقات همچنین حاکی از آن است که افراد مبتلا به افسردگی و اعتیاد، تحت تأثیر دارو‌ها و سطح استرس، مستعد هیپوناترمی هستند. در دوران بارداری، بدن آب بیشتری نگه می‌دارد. اکسی توسین، که معمولاً برای افزایش سرعت در طول زایمان تجویز می‌شود، سطح سدیم را تخلیه می‌کند. نویسندگان این مطالعه می‌نویسند، این عوامل می‌توانند خطر هیپوناترمی را در هنگام زایمان یا پس از آن افزایش دهند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه