ارسال به دیگران پرینت

در کدام صندوق بورسی سرمایه‌گذاری کنیم ؟

صندوق سرمایه‌گذاری روشی مناسب برای کسب بازدهی از بازاری است که عموما نوسان‌های زیادی دارد. این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید با توجه به هدف و میزان ریسک‌پذیری خود بدون نیاز به داشتن دانش بورسی و صرف زمان برای تحلیل بازار از بازدهی آن‌ها استفاده کنید.

در کدام صندوق بورسی سرمایه‌گذاری کنیم ؟

صندوق سرمایه‌گذاری روشی مناسب برای کسب بازدهی از بازاری است که عموما نوسان‌های زیادی دارد. این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید با توجه به هدف و میزان ریسک‌پذیری خود بدون نیاز به داشتن دانش بورسی و صرف زمان برای تحلیل بازار از بازدهی آن‌ها استفاده کنید.

معرفی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از کارآمدترین گزینه‌های  سرمایه گذاری در بورس به صورت غیر‌مستقیم به‌حساب می‌آیند. دارایی‌های خرد افراد در این صندوق‌ها جمع‌آوری و توسط تیمی خبره از تحلیلگران حرفه‌ای و با تجربه بازار مدیریت می‌شود. این صندوق‌ها براساس نحوه خرید و فروش به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

 

-        قابل معامله (ETF): سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها مشابه سهام است و از طریق جستجوی نماد در سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها انجام می‌شود.

 

-        صدوری ابطالی: در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، سرمایه‌گذاری از طریق مراجعه به درگاه اینترنتی صندوق مورد نظر شما انجام می‌شود.

 

از نظر ترکیب دارایی نیز می‌توان این صندوق‌ها را به انواع مختلفی مثل صندوق سرمایه‌ گذاری درآمد ثابت، سهامی، مختلط، بخشی و کالایی تقسیم کرد.

 

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

ویژگی اصلی صندوق‌ درآمد ثابت، داشتن بازدهی مشخص با حداقل ریسک ممکن است و برای افراد محتاط در سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی محسوب می‌شود، چون بخش بیشتر دارایی‌های این صندوق به خرید اوراق بهادار کم‌ریسک مانند اوراق مشارکت، سپرده بانکی و… اختصاص می‌یابد. بازدهی این صندوق‌ها روزشمار و عموما بالاتر از سود بانکی است و هر زمان که بخواهید می‌توانید واحدهای صندوق را به فروش رسانده و سرمایه خود را دریافت کنید.

صندوق سرمایه گذاری سهامی

همان‌طور که از نام این صندوق پیداست، سهام شرکت‌های بورسی بیشترین بخش دارایی‌های آن را تشکیل می‌دهند؛ به همین دلیل ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت بالاتر است.

اگر شما فرد نسبتاً ریسک‌پذیری هستید، می‌توانید از طریق سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بازدهی بالاتر از بورس و بازارهای موازی را در روزهای مثبت بازار به دست آورید و در روزهای منفی از کاهش شدید ارزش دارایی خود جلوگیری کنید. دقت کنید که صندوق‌های سهامی سود تضمین‌ شده‌ای ندارند و افراد از اختلاف قیمت میان خریدوفروش هر واحد سرمایه‌گذاری، سود خود را به‌دست می‌آورند.

 

صندوق سرمایه گذاری اهرمی

صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی نوع دیگری از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی است و به دلیل داشتن دو نوع واحد عادی و ممتاز، گزینه جذابی برای هر دو گروه افراد محتاط و ریسک‌پذیر محسوب می‌شود. واحدهای عادی آن مانند صندوق درآمد ثابت، از سود ثابتی برخوردار است؛ اما واحدهای ممتاز رفتاری مشابه با یک صندوق سهامی خواهند داشت. در این زمینه صندوق اهرمی جهش فارابی توانسته در ماه آذر حدود 30 درصد بازدهی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد. ضمن اینکه ارزش خالص دارایی این صندوق نیز در همان بازه زمانی رشد چشم‌گیری داشته که نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران به این صندوق است.

1-2

 

 

صندوق سرمایه گذاری بخشی

بخش قابل توجهی از دارایی صندوق بخشی به سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص اختصاص می‌یابد؛ از جمله این صنایع می‌توان به صنعت فلزات اساسی، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، انرژی، املاک و مستغلات، غذا و… اشاره کرد.

صندوق سرمایه گذاری کالایی

صندوق کالایی نیز یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و دارایی آن در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی سرمایه‌گذاری می‌شود. وجود این صندوق امکان سرمایه‌گذاری در کالاهایی مثل طلا و زعفران را برای افراد فراهم می‌کند.

 

بهترین صندوق برای سرمایه گذاری کدام است؟

حال که فرصت استفاده از این ابزار کاربردی وجود دارد، می‌توانید با انتخاب صندوق‌های مختلف براساس هدف از سرمایه‌گذاری و میزان ریسک‌پذیری خود، بازدهی مناسبی را بدون نیاز به داشتن دانش بورسی به‌دست بیاورید. صندوق درآمد ثابت و واحدهای عادی صندوق اهرمی برای افراد محتاط انتخاب مناسبی هستند؛ از طرف دیگر  صندوق سهامی ، واحدهای ممتاز اهرمی، صندوق بخشی و کالایی هم برای افراد ریسک‌پذیر گزینه مناسبی خواهند بود. 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه