ارسال به دیگران پرینت

نانوژنراتوری | علم نانوژنراتوری

با نانوژنراتوری میشه از قطرات بارون و وزش باد برق تولید کرد | نانوژنراتوری چیست ؟

محققان دانشگاه نورث وسترن موفق به ساخت نانوژنراتور جدیدی شده‌اند که می‌تواند انرژی را از قطرات باران و باد گرفته و آن را به برق تبدیل کند.

با نانوژنراتوری میشه از قطرات بارون و وزش باد برق تولید کرد | نانوژنراتوری چیست ؟

نانوژنراتوری که از قطرات باران و باد برق تولید می‌کند

محققان دانشگاه نورث وسترن موفق به ساخت نانوژنراتور جدیدی شده‌اند که می‌تواند انرژی را از قطرات باران و باد گرفته و آن را به برق تبدیل کند. این فناوری، یک روش پایدار برای تولید برق از منابع محیطی تجدیدپذیر است.

ساعات کار استان تهران تغییر خواهد کرد؟ | استاندار تهران: برای مدیریت مصرف برق ساعت‌کاری ادارات باید تغییر کند +ویدئو

این نانوژنراتور از دو لایه تشکیل شده است: یک لایه برای گرفتن انرژی ریزش قطرات باران و دیگری برای مهار انرژی باد. هر دو لایه از مواد نساجی پایدار ساخته شده‌اند که دارای نانوپوشش هستند.

برداشت انرژی از قطره باران از طریق مکانیسمی به نام اثر تریبوالکتریک انجام می‌شود. در این مکانیسم، انرژی جنبشی سقوط قطرات باعث ایجاد بار مثبت و منفی بر روی الکترودهای دو لایه می‌شود. روکش ضد آب باعث می‌شود که قطرات به صورت چرخه‌ای پخش شود تا جریان ایجاد شود.

لایه برداشت باد نیز با ساز وکاری مشابه قطره باران کار می‌کند، با این تفاوت که جریان هوا باعث می‌شود دو لایه با هم تماس داشته و از هم جدا شوند. ترکیب این دو نانوژنراتور به دستگاه اجازه می‌دهد تا در شرایط محیطی مختلف بتواند انرژی مورد نیاز را تامین کند.

در آزمایش‌های انجام شده این دستگاه توانست از قطرات باران شبیه‌سازی شده، حداکثر ولتاژ 100 ولت و از باد ملایم 10 ولت برق ایجاد کند.

این فناوری می‌تواند برای تامین انرژی حسگرها، گیرنده‌ها، فرستنده داده‌ها و سایر اجزای الکترونیکی مورد نیاز برای اینترنت اشیاء (IoT) مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، می‌توان از آن برای تولید برق در مناطق دورافتاده و کم‌جمعیت استفاده کرد.

 

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه