ارسال به دیگران پرینت

کبد | سلامت کبد | غذاهای مناسب کبد

غذاهای مناسب برای بهبود عملکرد کبد کدام‌اند؟

نقش کبد در بدن بسیار حیاتی است از حذف سموم خون گرفته تا کمک به هضم غذا و ذخیره ویتامین‌ها بر عهده این اندام مفید است.

غذاهای مناسب برای بهبود عملکرد کبد کدام‌اند؟

غذاهای مناسب برای بهبود عملکرد کبد کدام‌اند؟

نقش کبد در بدن بسیار حیاتی است از حذف سموم خون گرفته تا کمک به هضم غذا و ذخیره ویتامین‌ها بر عهده این اندام مفید است. کبد تا حد زیادی از خود مراقبت می‌کند اما برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند سلامت کبد را بهبود ببخشند.

کبد تنها اندامی در بدن است که در صورت مواجهه با عفونت و یا آسیب می‌تواند خود را احیا و درمان کند.

شما با تغذیه مناسب می‌توانید کبد سالم داشته باشید. رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر خوردن متعادل میوه، پروتئین بدون چربی و سبزیجات تمرکز دارد بهترین گزینه برای سلامت و عملکرد درست کبد است. در این مقاله به معرفی مواد غذایی برای بهبود عملکرد کبد می‌پردازیم.

قهوه

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه قهوه‌های معمولی و یا قهوه‌های کافئین‌دار می‌تواند تاثیر مثبتی بر افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی داشته باشد. 

دکتر لیندن مایر می‌گوید: «شواهد زیادی مبنی بر ارتباط قهوه و سلامت کبد وجود دارد. این شواهد نشان می‌دهد که مصرف قهوه می‌تواند آنزیم‌های کبدی شما و التهاب‌های موجود در کبد شما را کاهش دهد.»

پزشکان متخصص کبد توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب باید سه فنجان در روز و یا بیشتر قهوه بنوشند. 

دکتر لیندن خاطر نشان می‌کند: «بسیار حائز اهمیت است که قهوه مصرفی شما قهوه سیاه باشد و با شکر و خامه ترکیب نشود.»

چای

خبر خوب برای افرادی که قهوه نمی‌نوشند این است که چای نیز فواید مشابه قهوه در بهبود عملکرد کبد دارد. یک بررسی انجام شده در سال 2016 نشان داد که چای سبز به پیشگیری از سرطان کبد کمک می‌کند.

ماهی و مرغ

یکی از نقش‌های کبد پردازش پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌های مختلف برای استفاده بدن است به همین دلیل مصرف مرغ و ماهی از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر به هر دلیلی از خوردن محصولات حیوانی اجتناب می‌کنید می‌توانید از گزینه‌های غیرگوشتی همچون عدس، سویای سبز و تازه، آجیل و نخود فرنگی استفاده کنید. 

زیتون و روغن زیتون

استفاده از زیتون و روغن زیتون به سلامت کبد شما کمک می‌کند. زیتون سرشار از ویتامین ای و آنتی‌اکسیدان است. دو چیزی که کبد شما بسیار دوست دارد.

دکتر لیندن مایر می‌گوید: «روغن زیتون کلسترول خوب شما را افزایش می‌دهد و از کبد شما در برابر بیماری کبد چرب محافظت می‌کند و علاوه بر کبد برای قلب شما نیز مفید است.»

آجیل

آجیل‌ها از جمله بادام، فندق، پسته و تخم کدو علاوه بر داشتن کلسترول سالم، سرشار از ویتامین ای هستند که برای افراد مبتلا به کبد چرب بسیار مفید هستند. آجیل‌ها همچنین حاوی مقادیر بالایی پروتئین هستند. اگر مبتلا به بیماری کبدی جدی هستید خوردن یک گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنتان در روز می‌تواند مفید باشد. مثلا اگر وزن شما 68 کیلوگرم است باید روزانه 68 گرم پروتئین مصرف کنید.

سبزیجات برگدار

کبد شما مسئول جلوگیری از لخته شدن خون در بدن شما است و ویتامین کا به کبد در انجام این نقش کمک می‌کند. سبزیجات برگدار مثل اسفناج، کلم پیچ و کاهو و سرشار از ویتامین کا و گلوتاتیون (نوعی آنتی‌اکسیدان) هستند. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه